مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس از خدمات بهداشتی درمانی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 60

چکیده

 در سازمان های ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی مبنای فعالیت باید بر توجه به نیازها و نظرات مدد جویان استوار باشد و نحوه ارایه خدمات بهداشتی درمانی به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گیرد. در بخش اورژانس به دلیل حادتر بودن شرایط بیمار, نجات جان او می بایست در اولویت قرار گیرد و نظر به این که اولین تجربه اغلب بیماران از بیمارستان, به بخش اورژانس مربوط می شود, ارزیابی رضایت مندی آن ها بسیار حایز اهمیت است.این پژوهش مقطعی با هدف تعیین رضایت مندی مراجعین از خدمات بهداشتی درمانی ارایه شده در بخش اورژانس انجام شده است, که در آن 759 نفر (373 بیمار و 386 همراه بیمار) از مراجعین به بخش اورژانس مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری به روش طبقه ای بود و در هر یک از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش, تعداد نمونه مورد نیاز به صورت مستمر انتخاب شد. با استفاده از پرسشنامه رضایت بیمار و با استفاده از آزمون آماری کای دو رضایت مندی مراجعین از خدمات ارایه شده و امکانات و تجهیزات مورد استفاده در بخش اورژانس بر حسب دفعات مراجعه, زمان مراجعه و نوع بیمه سنجیده شد. همچنین رضایت مندی بیماران و همراهان آن ها از خدمات بهداشتی درمانی ارایه شده نیز مورد بررسی قرار گرفت.نتایج بیانگر آن بود که 80.7 درصد از بیماران و 68.7 درصد از همراهان بیماران از خدمات ارایه شده راضی بودند. همچنین 19.2 از بیماران و 31.3 درصد از همراهان از خدمات ارایه شده نسبتا رضایت داشتند. 51.7 درصد از بیماران از امکانات و تجهیزات استفاده شده راضی, 48 درصد نسبتا راضی و 0.3 درصد ناراضی بودند. نتایج نشان داد که 38.3 درصد از همراهان بیماران از امکانات و تجهیزات استفاده شده راضی, 50.5 درصد نسبتا راضی و 11.3 درصد ناراضی بودند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که بیمارانی که بیش از3 مرتبه به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند از خدمات و مراقبت های پرستاری ارایه شده رضایت بیشتری داشتند (P=0.044) همچنین بیمارانی که در نوبت کاری صبح و شب مراجعه کرده بودند نسبت به مراجعین نوبت کاری عصر رضایت بیشتری داشتند (P=0.018) به علاوه درصد بیشتری از بیماران استفاده کننده از خدمات بیمه تامین اجتماعی, از خدمات ارایه شده ابراز رضایت کردند (P=0.044) اما این نتیجه در مورد همراهان بیماران صدق نمی کرد. یافته ها گویای آن بود که ارتباط معنی داری بین رضایت مندی بیماران و همراهان آن ها وجود نداشت.طبق یافته های پژوهش بین رضایت مندی بیماران و همراهان آن ها از خدمات بهداشتی درمانی ارایه شده اختلاف وجود داشت. همچنین نتایج پژوهشی حاکی از نا رضایتی بیماران و همراهان آن ها از امکانات و تجهیزات مورد استفاده در نوبت کاری عصر و شب بود. لذا پیشنهاد می شود بیمارستان های ارتش به امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله آمبولانس های دارای امکانات کافی مجهز شوند و توسعه فضای بخش اورژانس و ایجاد سالن انتظار با امکانات رفاهی مناسب جهت همراهان مد نظر قرار گیرد همچنین آموزش حین خدمت کارکنان, تامین نیروی انسانی (پزشک و پرستار) مجرب و کار آزموده به تعداد کافی, برقراری ارتباط موثر و پویا با دیگر مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز مورد توجه واقع شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خشجان، احمد، محمدی، رخشنده، تمدن فر، مهرآسا، و حسینی، فاطمه. (1384). بررسی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس از خدمات بهداشتی درمانی . نشریه پرستاری ایران، 18(42-41)، 49-60. SID. https://sid.ir/paper/114266/fa

    Vancouver: کپی

    خشجان احمد، محمدی رخشنده، تمدن فر مهرآسا، حسینی فاطمه. بررسی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس از خدمات بهداشتی درمانی . نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1384؛18(42-41):49-60. Available from: https://sid.ir/paper/114266/fa

    IEEE: کپی

    احمد خشجان، رخشنده محمدی، مهرآسا تمدن فر، و فاطمه حسینی، “بررسی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس از خدمات بهداشتی درمانی ،” نشریه پرستاری ایران، vol. 18، no. 42-41، pp. 49–60، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114266/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button