مقدمه و هدف: با توجه به اینکه اجراهای ورزشی در محیط با رنگ های مختلف انجام می شود و تاثیرگذاری رنگ بر اجرای مهارت ورزشی تا حدودی مورد پذیرش واقع شده است، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رنگ های زمینه منتخب بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب دارت است.روش شناسی: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع کاربردی، از بین تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی که شرایط ورود به تحقیق را داشتند 72 نفر به صورت تصادفی انتخاب و سپس از آن ها پیش آزمونی به عمل آمد و در ادامه این افراد به صورت تصادفی به 6 گروه تقسیم شدند (گروه های با پس زمینه آبی، سبز، مشکی، قرمز، رنگ مورد علاقه و گروه کنترل). سپس آزمودنی ها، طی 6 جلسه (هر جلسه 10 بلوک 10 کوشش) به تمرین مهارت پرتاب دارت با دست برتر پرداختند. در انتهای مرحله تمرین، از آزمودنی ها آزمون اکتساب به عمل آمد که طی آن آزمودنی ها 10 کوشش پرتاب دارت را با دست برتر انجام می دادند. 48 ساعت پس از اجرای آزمون اکتساب، از آزمودنی ها آزمون یادداری به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری k-s، تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد.یافته ها: نتایج نشان می دهد که هم در مرحله اکتساب و هم یادداری گروه هایی که با رنگ زمینه مورد علاقه و رنگ آبی تمرین می کردند به طور معناداری نسبت به گروه های دیگر نتایج بهتری به دست آوردند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق احتمالا رنگ را می توان به عنوان یک عامل محیطی که در بهبود یا افول یادگیری نقش داشته باشد، به حساب آورد.