مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,391
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه سبک های اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 181

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف مقایسه سبک های اسنادی و سلامت روانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و هم چنین بررسی روابط موجود میان این متغیرها انجام شده است.روش: این بررسی به روش توصیفی- پس رویدادی انجام شد و آزمودنی های پژوهش60 دانش آموز تیزهوش (30 دختر و30 پسر که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند) و 60 دانش آموز عادی (30 دختر و 30 پسر که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند) بودند. برای گردآوری داده ها آزمون هوش ریون, پرسش نامه سبک های اسنادی (ASQ) و پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) به کار برده شد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون, تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون t بهره گرفته شد.یافته ها: این بررسی نشان داد که سبک اسنادی درونی- بیرونی در پسران تیزهوش توانایی پیش بینی سلامت روان را دارد. دو گروه دختر و پسر در سبک اسنادی درونی- بیرونی و سبک اسنادی کلی و جزیی موقعیت های ناخوشایند, و دو گروه عادی و تیزهوش در سبک اسنادی کلی و جزیی موقعیت های ناخوشایند تفاوت معنی داری داشتند. در بررسی سلامت روان میان دو گروه عادی و تیزهوش در مولفه نارساکنش وری اجتماعی تفاوت معنی داری به دست آمد. نتیجه گیری: دانش آموزان تیزهوش در موقعیت های شکست, سبک اسناد کلی و دانش آموزان دختر در هنگام شکست, سبک اسناد بیرونی و جزیی داشتند. دانش آموزان تیزهوش دارای نارساکنش وری اجتماعی بیشتری نسبت به دانش آموزان عادی هستند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی شارک، فرزانه، و افروز، غلامعلی. (1386). بررسی رابطه سبک های اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 13(2 (پیاپی 49))، 173-181. SID. https://sid.ir/paper/16850/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی شارک فرزانه، افروز غلامعلی. بررسی رابطه سبک های اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1386؛13(2 (پیاپی 49)):173-181. Available from: https://sid.ir/paper/16850/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه معتمدی شارک، و غلامعلی افروز، “بررسی رابطه سبک های اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 13، no. 2 (پیاپی 49)، pp. 173–181، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16850/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button