مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    57-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1331
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

زمینه و هدف: کارآموزان به عنوان شاغلین آینده در کارگاه های فنی حرفه ای با مجموعه ای از ماشین آلات و فعالیت های پرخطر مواجهه داشته و ماهیت بسیاری از خطرات برای آن ها ناشناخته است. این مطالعه باهدف شناسایی خطرات مرتبط با سلامت دریکی از آموزشگاه های فنی حرفه ای به روش آنالیز ایمنی شغلی انجام شد. مواد و روش: این مطالعه مقطعی دریکی از آموزشگاه های فنی حرفه ای زاهدان در سال 1390 انجام گرفت بدین ترتیب که، 9 کارگاه آموزشی درودگری، تراشکاری، تعمیرات دیزل، تعمیرات ماشین های سبک، جوشکاری درب و پنجره، جوشکاری لوله، تاسیسات، فرزکاری و صافکاری بر اساس تکرار و اهمیت فعالیت ها موردبررسی قرار گرفتند. 53 فعالیت شغلی موجود به210 مرحله مشخص تقسیم گردیده و با استفاده از چک لیست، مشاهده، مصاحبه و سوابق موجود، خطرات مرتبط با سلامت هر مرحله شناسایی شده و سطح ریسک آن ها با استفاده از ماتریس ریسک MIL-SID882E تعیین گردید. درنهایت اقدامات کنترلی پیشنهادی برای آن ها در برگه کار مخصوص این روش، ارائه گردید و از نرم افزار اکسل 2013 برای توصیف داده ها استفاده گردید. یافته ها: پس از تجزیه وتحلیل خطرات به روش آنالیز ایمنی شغلی، 524 خطر شناسایی گردید که در این میان هیچ خطری در سطح غیرقابل قبول شناسایی نشد، 65خطر در سطح نامطلوب، 257 خطر در سطح قابل قبول ولی نیازمند تجدیدنظر و 202خطر قابل قبول بودند. درودگری، تراشکاری و تاسیسات به ترتیب با81، 75 و72 خطر در راس پرخطرترین فعالیت های شغلی شناسایی گردیدند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه کارگاه های پرخطر ازجمله درودگری، تراشکاری و تاسیسات در اکثر محیط های شغلی وجود داشته و حوادث زیادی را به بار می آورند، آموزش حین انجام کار و اقداماتی از قبیل تهیه دستورالعمل، برگزاری کارگاه ها و انجام اصلاحات در جهت انجام کار به طریق ایمن بسیار ضروری و مفید هست.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1331

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    69-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    608
  • دانلود: 

    129
چکیده: 

مقدمه: تروما از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. از میان انواع مختلف صدمات، آسیب های قفسه سینه مسئول اکثریت قریب به اتفاق این مرگ و میرها هستند. مواد و روش: این مطالعه توصیفی مقطعی آن دسته از موارد ترومای قفسه سینه که تحت توراکوتومی قرار گرفتند را شامل شد. داده های جمع آوری شده از هر بیمار شامل جمعیتی (سن و جنسیت)، نوع آسیب، نوع مداخله جراحی، حجم هموتوراکس، تعداد واحد گلبول قرمز متراکم تزریقی و عوارض مربوطه بود. یافته ها: در مجموع 81 بیمار (میانگین سنی 72/26 سال) بررسی شدند، که از آن ها 74 مورد مرد (4/91% ) و 7 مورد زن (6/8 درصد) بودند. شایعترین نوع تروما، آسیب نافذ بود ( 6/71 درصد). رایج ترین رویکرد جراحی استفاده شده توراکوتومی قدامی-جانبی سمت چپ بود (6/55 %). میانگین حجم هموتوراکس 53/1686 سی سی و میانگین تعداد واحد گلبول قرمز متراکم تزریقی 74/3 عدد برای هر بیمار بود. متوسط زمان جراحی 25/161 دقیقه بود. حساس ترین ارگان برای آسیب، ریه با شیوع آسیب 4/55 درصد بود. متوسط مدت اقامت در بیمارستان 43/8 روز بود. 5 بیمار (2/6درصد) تحت دومین جراحی قرار گرفتند و 15 مورد زنده نماندند (5/18 %). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، برش قدامی-جانبی مورد استفاده ترین رویکرد جراحی در بیماران مبتلا به ترومای قفسه سینه بود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 129 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نصیرزاده راضیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2236
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

مقدمه: نیاز مبرمی برای شناسایی و کاربرد ابزار تشخیصی که بتواند رفتارهای تغذیه ای کودکان را مورد ارزیابی قرار دهد، احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقدماتی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه رفتار تغذیه ای کودکان در کودکان 1 تا 5 ساله شهر شیراز انجام گرفت. مواد و روش: نمونه ای 350 نفره (280دختر و 270پسر) به شیوه در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه رفتار تغذیه ای کودکان(Children''s Eating Behavior Questionnaire)، پس از ترجمه و آماده سازی مقدماتی، توسط مادران تکمیل گردید. برای بررسی اعتبار، از بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردید. روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی احراز گردید. یافته ها: اعتبار بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته و مقدار آلفا برای کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 71/0 و 74/0 بود. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه نیز به استخراج شش مقیاس فرعی «تمایل نسبت به خوردن، تمایل به نوشیدن، کم خوری هیجانی، پرخوری هیجانی، کند خوردن و عدم لذت، تنوع طلبی» انجامید که در مجموع 53 درصد واریانس را تبیین می کردند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه، نشانگر برخورداری پرسشنامه رفتار تغذیه ای کودکان از اعتبار و روایی مناسب برای سنجش رفتارهای تغذیه ای کودکان در جمعیت کودکان 1 تا 6 ساله ایرانی بود. لذا پیشنهاد می شود در موقعیت های پژوهش آزمایشگاهی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1021
  • دانلود: 

    287
چکیده: 

مقدمه: برنامه استراتژیک در بیمارستان ها به نوعی سرمایه گذاری در راستای بهبود عملکردشان تلقی می شود. با این حال مدیرانی که می خواهند برنامه ریزی استراتژیک را جهت دستیابی به موفقیت مورد استفاده قرار دهند، با موانعی بر سر راه اجرای آن مواجه هستند. هدف از انجام این مطالعه تعیین موانع پیاده سازی برنامه استراتژیک از دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. مواد و روش: این پژوهش از نوع مطالعات مقطعی بوده که به صورت توصیفی-تحلیلی در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 40نفر از مدیران داخلی، اداری، مالی و حسابداری، و مدیران پرستاری بودند که بصورت سرشماری انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل سوالات مربوط به موانع تاثیرگذار در پیاده سازی استراتژی ها بود، جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمون های T-test، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و آماره های توصیفی از طریق نرم افزارSPSS23 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که موانع پیاده سازی برنامه استراتژیک به ترتیب مرتبط با عوامل ساختاری(58/6± 12/27)، انسانی(43/4 ± 12/20)، فرایندی(99/3± 44/16) و نهادی (80/4 ± 85/15) بود. بین متغیرهای دموگرافیک و موانع پیاده سازی برنامه استراتژیک در بیمارستان ها ارتباط معنی داری مشاهده نشد(05/0 بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج، مدیران بیمارستان ها بهتر است با شناخت موانع اجرای برنامه استراتژیک، در راستای رفع این موانع بر آیند. لذا با توجه به ماهیت پویای فرایندهای مدیریت پیشنهاد می شود دوره های آموزشی متناسب با نیاز و اولویت های حاصله از پژوهش برگزار گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 287 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

مقدمه: ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت، به کار تیمی و مهارت ارتباط بین فردی بستگی دارد. بنابراین برخورداری از نگرش مثبت نسبت به کار تیمی نیز ضروری است. با این حال رابطه نگرش نسبت به کار تیمی با مهارت های بین فردی مشخص نیست. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی مهارت های ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی در دانشجویان پرستاری انجام شد. مواد و روش: این پ‍ ژوهش مقطعی در سال 1395 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 84 دانشجوی پرستاری با میانگین سنی 02/2± 90/21 بود که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها «پرسشنامه مهارت های ارتباطی بین فردی» و «پرسشنامه نگرش نسبت به کار تیمی» بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون t مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته ها نشان داد بین مهارت ارتباط بین فردی با نمره کل نگرش نسبت به کار تیمی (001/0>P، 42/0=r) و ابعاد رهبری(001/0>P، 46/0=r)، ساختار تیم (003/0=P، 32/0=r) و ارتباط (04/0=P، 23/0=r) رابطه آماری معنی دار وجود داشت (05/0>P). همچنین دانشجویان مرد نمره نگرش نسبت به بعد ارتباط در کار تیمی بالاتری در مقایسه با زنان داشتند (037/0=P). بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که مهارت ارتباط بین فردی با نگرش نسبت به کار تیمی و ابعاد رهبری، ساختار تیم و نگرش نسبت به ارتباط، همبستگی مثبت داشت. بنابراین می توان به منظور بهبود نگرش نسبت به کار تیمی، تقویت مهارت های بین فردی را نیز توصیه کرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    875
  • دانلود: 

    189
چکیده: 

مقدمه: در فرهنگ اسلامی، مسئله اخلاق در علوم پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از زمینه های علوم پزشکی، که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است، فیزیوتراپی می باشد. این مسئله ضروری به نظر می رسد که اصول اخلاقی رشته فیزیوتراپی به شکلی همخوان با فرهنگ اسلامی، تدوین گردد و در اختیار فیزیوتراپیست ها قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف، لازم است یک سری کدهای اخلاقی تعریف شود که قادر باشد ساختار و چارچوب عملکرد فیزیوتراپیست را شکل داده و راهکاری برای مواجهه با چالش های اخلاقی، فراهم نماید. مواد و روش: در این مقاله سعی بر این است که اصول اخلاقی ارائه شده از سوی کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی با اصول اخلاقی و فرهنگی اسلام، مقایسه و معرفی گردد. یافته ها: از تطبیق و مقایسه ی اصول اخلاق حرفه ای کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی با اصول اخلاقی مفاهیم اسلامی بر می آید، نقاط مشترک و قابل وفاقی بین این اصول مشاهده می گردد. بحث و نتیجه گیری: در جهان بینی متافیزیکی به دلیل اینکه اصل، وجود خداوند است، لذا محوریت پروردگار در همه ی ابعاد از جمله انگیزه و نیت رفتار افراد نیز سرایت می کند. در مقابل، در جهان بینی غیر الهی، محوریت به انسان و جهان است؛ لذا این نوع نگاه به حرفه، از جمله فیزیوتراپی، می تواند منجر به نوعی خلاء روابط معنوی، عاطفی و احساسی گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 875

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button