فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها



گروه تخصصی




متن کامل


اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
تعامل: 
  • بازدید: 

    766
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

با هدف مقایسه مکانیسم های شناختی انتقال پذیری و ادراک دیداری – حرکتی در دو گروه ناتوان خواندن و دیکته (دیسلکسیا) و بهنجار، تعداد 36 دانش آموز پایه دوم و سوم (18 نفر ناتوان در خواندن و دیکته و 18 نفر بهنجار) بر پایه ملاک های ناتوانی یادگیری اختصاصی انتخاب شدند. از نرم افزار ویسکانسین برای سنجش توانایی انتقال پذیری و از آزمون بندرگشتالت جهت سنجش ادارک دیداری- حرکتی استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه دیسلکسیا در مکانیسم انتقال پذیری خطای درجاماندگی بیشتری نسبت به گروه بهنجار داشتند، که نشان می دهد این افراد در تغییر توجه ضعیف تر هستند. در ادراک دیداری حرکتی افراد ناتوان در نمرات تحریف تفاوت معناداری نسبت به گروه بهنجار داشتند، که نشاندهنده ی این است که آنها نسبت به همتایان بدون ناتوانی در خواندن و دیکته و به خصوص در الگوبرداری از نوشته ها ضعیف تر هستند. با توجه به ضعف گروه دیسلکسیا در مکانیسم های شناختی می توان با آموزش و مداخلات به موقع گامی را در جهت بهبود یادگیری آنها برداشت.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    118-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1640
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

مقدمه و اهدافمطالعات نوروفیزیولوژیک اشاره بر این دارد که دیسلکسیا نتیجه اختلال در قسمت مگنوسلولار سیستم بینایی است. بیشتر شواهدی که اثبات کننده این نظریه است در نتیجه مطالعات حساسیت کنتراست بدست آمده است. در مطالعه حاضر حساسیت کنتراست کودکان دیسلکسیک وهمتایان غیر دیسلکسیک مقایسه شدند.مواد وروش هاآستانه کنتراست 67 نفرکه شامل 26 دانش آموز دیسلکسیک (میانگین سنی 8.76±1.33) و 41 دانش آموز غیر دیسلکسیک (میانگین سنی 9.07±1.40) بود، با استفاده از تست حساسیت کنتراست (FrACT) Freiburg acuity and contrast test نسخه 3.7 در فرکانس فضاییcpd 5 در هردو چشم اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از آزمون های آماری t-test و Mann-whitney استفاده شد.یافته هامیانگینآستانه کنتراست چشم راست در گروه دیسلکسیک (0.62±0.12) و گروه کنترل (0.68±0.15) اندازه گیری شد. تفاوت معنی داری بین میانگین حساسیت کنتراست در چشم راست هردوگروه مشاهده نشد (0.279= Pvalue). میانگین آستانه کنتراست چشم چپ در گروه دیسلکسیک (0.61±0.16) و گروه کنترل (0.67±0.15) اندازه گیری شد. در چشم چپ نیز در هر دو گروه از لحاظ آماری اختلاف معنی داری دیده نشد. (0.124= Pvalue).نتیجه گیریبر طبق پژوهش حاضر اختلالا ت خواندن در افراد دیسلکسیک مرتبط با کاهش حساسیت کنتراست نمی باشد. این مطالعه فرضیه نقص سیستم مگنوسلولار بینایی در دیسلکسیا راتایید نمی کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    18
  • صفحات: 

    88-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    672
  • دانلود: 

    345
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    224-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1691
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

مقدمه و اهداف: دیسلکسیا یا اختلال در خواندن مانع بزرگی بر سر راه کسب مهارت خواندن و نوشتن در کودکان است. در زمینه اتیولوژی این اختلال همچنان توافق کلی وجود ندارد، برخی نقص در مهارت های آگاهی واجی و برخی مشکلات پردازش بینایی را مطرح می کنند. همچنین با استفاده از ابزارهای ارزیابی ساختاری و عمکردی مغز تفاوت هایی در مغز این کودکان با کودکان نرمال به ثبت رسیده است که از جمله آن پاسخ های برانگیخته شنیداری و ثبت موج ناهمخوانی منفی است. این موج با تغییرات در محرک شنیداری برانگیخته می شود که از روی پوست سر در نواحی خاصی قابل ثبت است. در مقاله حاضر مروری تلاش بر این است تا با نگاهی به مطالعات موج ناهمخوانی منفی در کودکان دیسلکسیک به تفاوت های احتمالی پردازش شنیداری این کودکان با کودکان طبیعی پرداخته شود.مواد و روش ها: در مقاله مروری حاضر به بررسی یافته های مقالات چاپ شده در پایگاه های اطلاعاتی Science Direct،Scopus، Willey on line library، Ovid،google scholar، PubMed فاصله سال های 1998 تا 2015 در زمینه تغییرات موج ناهمخوانی منفی در مغز مبتلایان به دیسلکسی پرداخته شده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج تعداد 6 مقاله به همراه سایر یافته های علمی کمک کننده به درک موضوع در قالب مقدمه، یافته ها، بحث و نتیجه گیری ارائه شده است.نتیجه گیری: در مکان معمول بروز موج ناهمخوانی منفی در بین کودکان عادی و دیسلکسیک تفاوتی وجود ندارد، اما در بازه های زمانی پیش رس تر از موج ناهمخوانی منفی و پس رس تر که مرتبط با تشخیص تفاوت ها در سطوح بالاتر و نیز حافظه کاری می باشد، تفاوت ها بارزتر است. ثبت های نیمکره ای نشان می دهد که پاسخ های مغزی افراد مبتلا به دیسلکسیا از برتری طرفی کمتری نسبت به افراد نرمال برخوردار است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    633
  • دانلود: 

    291
چکیده: 

مقدمه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی دقیق و زودهنگام کودکان پیش دبستانی مستعد دیسلکسیا از طریق طراحی سیستم هوشمند کمک تشخیصی بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات تحقیق و توسعه ای و از نظر شیوه جمع آوری داده، توصیفی، پیمایشی از نوع ارزیابی و تشخیص بود. ابزاری که جهت ارزیابی و استخراج اطلاعات در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت برنامه عصبی-شناختی طراحی شده توسط دلاوریان و همکاران بود که کارایی، دقت، روایی و اعتبار آن در بسیاری از مطالعات پیشین اذعان و به اثبات رسیده است. نمونه ها به روش تصادفی چند مرحله ای خوشه ایانتخاب شدند و عملکرد هر یک از آنها به مدت دو سال، تا زمان تشخیص قطعی، در فایل های اکسل جداگانه ذخیره شد و پس از دو سال جهت طراحی سامانه حمایتگر تصمیم بالینی مورد استفاده قرار گرفت. دو نوع شبکه عصبی مصنوعی چند لایه پرسپترون و تابع پایه شعاعی در طراحی سامانه، استفاده و از نظر دقت و حساسیت مقایسه شدند. یافته ها: میانگین دقت سامانه های طراحی شده توسط شبکه عصبی چند لایه پرسپترون، 40/94% و حساسیت و اختصاصی بودن شبکه در تشخیص کودکان پیش دبستانی مستعد دیسلکسیا به ترتیب، 27/90% و 28/95 % حاصل گردید. نتیجه گیری: با توجه به اعتبار و روایی بالای برنامه عصبی-شناختی و دقت و حساسیت بالای سامانه حمایتگر تصمیم طراحی شده، می توان با اطمینان بالا از این سامانه هوشمند جهت تشخیص زودهنگام کودکان مستعد دیسلکسیا، پیش از ورود به دبستان استفاده نمود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 291 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسنده: 

آقابابایی الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    254
چکیده: 

خواندن از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز در عصر حاضر بوده و بدیهی است که بروز اختلال در آن می تواند مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد نماید. این اختلالات یا براساس ساختار فیزیولوژیکی ذهن یا بر اثر آموزش نادرست و عدم پیگیری آموزشی روی می دهد. شناخت این اختلالات و تشخیص زودهنگام آن در سال های اولیه تحصیل می تواند از مشکلات آموزشی و روحی روانی جلوگیری نماید. این پژوهش به روش اقدام پژوهی و با هدف کاهش مشکلات خواندن به صورت مطالعه موردی بر روی یک دانش آموز دچار اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی و با ارائه ی تمرین های متنوع، انجام شد. شیوة گردآوری اطلاعات پژوهش، کتابخانه ای است. برای تشخیص مشکلات از روش مشاهده مستقیم، مصاحبه، جمع آوری اسناد و آزمون سیاهه خواندن و به منظور بررسی علمی و دقیق اختلالات خواندن از ابزارهایی چون جدول سمن و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و خرده آزمون درک و تلفظ کلمات استفاده شد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان داد که تمرین های متنوع با تکیه بر نظریات بازی-وارسازی و رویکرد چندحسی فرنالد در کنار فعالیت های ادراکی بینایی فراستیگ، بر کاهش مشکلات خواندن ناشی از ضعف ادراک بینایی، ضعف حافظه دیداری و شنیداری و مشکلات مربوط به دقت و توالی دیداری و حساسیت شنیداری اثربخش هستند، به طوری که مشکلات خواندن دانش آموز از 29 مورد جدول سمن به 6 مورد کاهش یافت و دانش آموز در انتهای سال تحصیلی از سطح خواندن ناکافی به سطح خواندن مستقل ( 95درصد بازشناسی لغات و 90 درصد درک مطلب) رسید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 254
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    75-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1987
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

مقدمه و اهداف: اختلال خواندن یا دیسلکسیا شناخته شده ترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصب زیست شناختی است. این اختلال، به مشکل در یادگیری خواندن علیرغم هوش بهنجار و فراهم بودن محیط آموزشی مناسب در خانه و مدرسه باز می گردد. شناسایی دیرهنگام اختلال یادگیری و مداخله بهنگام آن، آینده فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر نیز طراحی برنامه عصبی-شناختی جهت اندازه گیری و بررسی حافظه فعال کودکان پیش دبستانی جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام کودکان با عملکرد متفاوت متفاوت می باشد. مواد و روش ها: برنامه عصبی شناختی طراحی شده با تکیه بر نظریه های عصبی-شناختی، بویژه نظریه پردازش اطلاعات، و توسط نرم افزار سی شاپ طراحی گردید. برای تعیین خروجی برنامه و به زبانی دیگر هوشمندسازی برنامه، به داده ها و کارکرد نمونه هایی با تشخیص قطعی دیسلکسیا و یا بدون اختلال، نیاز بود. بدین منظور، 256 کودک بصبوت تصادفی خوشه ای انتخاب و عملکرد آنها در انجام برنامه ثبت و ذخیره گردید. این کودکان به مدت دو سال پیگیری شدند. در انتهای دوم دبستان از داده های 237 نفر از همان نمونه اولیه که تشخیص آنها قطعی شده بود، برای خروجی و هوشمندسازی برنامه استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که برنامه عصبی-شناختی رایانه-محور طراحی شده، دارای روایی قابل قبول از نظر متخصصان بوده و پایایی برنامه نیز در سطح معناداری 0.05 برای حافظه دیداری 0.87 و حافظه شنیداری 0.91 به دست آمد. اعتبار برنامه نیزبه ترتیب، 0.67 و 0.78 برای حافظه فعال دیداری و شنیداری حاصل گردید که در سطح 0.001 معنادار بود. نتیجه گیری: برنامه عصبی-شناختی طراحی شده، ابزاری معتبر برای اندازه گیری و بررسی حافظه فعال است. این برنامه قادر است به عنوان یک ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام کودکان مستعد دیسلکسیا بکار گرفته شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    2885
  • دانلود: 

    1136
چکیده: 

افراد دچار ناتوانی یادگیری ویژه، روش های غیر معمولی برای درک جهان اطراف خود دارند. منظور از ناتوانی آموزشی ویژه یا ناتوانی یادگیری ویژه، نقص در یک یا تعداد بیشتری از فرایندهای روان شناختی پایه در استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری است که ممکن است خود را به صورت عدم توانایی کامل برای شنیدن، فکر کردن، حرف زدن، نوشتن، هجی کردن و یا انجام محاسبه های ریاضی نشان دهد. این واژه شامل شرایطی نظیر ناتوانی ادراکی، آسیب مغزی، ضعف مغزی حداقل، دیسلکسیا یا آلکسیا (ناتوانی در خواندن و نوشتن به واسطه آسیب مغزی) و آفازیا (فلج مغزی) است. بیشتر افرادی که به مشکل یادگیری دچارند هوش متوسط به بالا دارند و بنابراین پتانسیل لازم برای موفقیت در مدرسه و شغل برخوردارند. اما آنها اغلب به این پتانسیل دسترسی نمی یابند. در حالی که تلاش و انگیزه برای کسب موفقیت مهم است، نمی توان با قطعیت گفت کسی که دچار ناتوانی یادگیری است تنها باید تلاش خود را بیشتر کند. هدف این مقاله بررسی انواع اختلال یادگیری همراه با نقش سیستم عصبی مرکزی در شکل گیری و تداوم آنها است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1136
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    94-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2127
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

مقدمه: نارساخوانی (دیسلکسیا) عبارت است از حالتی که در آن پیشرفت خواندن، پایین تر از حدی است که می توان برحسب سن، آموزش و هوش کودک از وی انتظار داشت. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیت های روزانه مستلزم خواندن می شود. یکی از مهمترین عواملی که با نارساخوانی در ارتباط است آگاهی واج شناختی است که می تواند بر دقت و روانی خواندن تاثیرگذار باشد.هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی برنامه آگاهی واج شناختی بر دقت دانش آموزان نارساخوان انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، از دانش آموزان نارساخوان در مراکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان، 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. و تمامی آنها به پرسشنامه اختلال خواندن نیلی پور و شیرازی قبل و بعد از جلسات آموزشی پاسخ دادند. پسران گروه آزمایش در 10 جلسه آموزشی برنامه آگاهی واج شناختی (هر هفته دو جلسه و هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند.یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آگاهی واج شناختی به طور معنادار موجب افزایش دقت خواندن در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل حتی بعد از دو ماه شده است.نتیجه گیری: به نظر می رسد کاربرد مداخله آگاهی واج شناختی می تواند همراه با برنامه های آموزشی و توانبخشی در دانش آموزان نارساخوان منجر به تغییر در دقت خواندن آنها شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button