با هدف مقایسه مکانیسم های شناختی انتقال پذیری و ادراک دیداری – حرکتی در دو گروه ناتوان خواندن و دیکته (دیسلکسیا) و بهنجار، تعداد 36 دانش آموز پایه دوم و سوم (18 نفر ناتوان در خواندن و دیکته و 18 نفر بهنجار) بر پایه ملاک های ناتوانی یادگیری اختصاصی انتخاب شدند. از نرم افزار ویسکانسین برای سنجش توانایی انتقال پذیری و از آزمون بندرگشتالت جهت سنجش ادارک دیداری- حرکتی استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه دیسلکسیا در مکانیسم انتقال پذیری خطای درجاماندگی بیشتری نسبت به گروه بهنجار داشتند، که نشان می دهد این افراد در تغییر توجه ضعیف تر هستند. در ادراک دیداری حرکتی افراد ناتوان در نمرات تحریف تفاوت معناداری نسبت به گروه بهنجار داشتند، که نشاندهنده ی این است که آنها نسبت به همتایان بدون ناتوانی در خواندن و دیکته و به خصوص در الگوبرداری از نوشته ها ضعیف تر هستند. با توجه به ضعف گروه دیسلکسیا در مکانیسم های شناختی می توان با آموزش و مداخلات به موقع گامی را در جهت بهبود یادگیری آنها برداشت.