با توجه به فضای رقابتی کنونی، یکی از ضرورت های بقا در هر صنعتی حفظ و گسترش وفاداری مشتریان می باشد. امروزه وفاداری مشتریان کلید موفقیت هر کسب و کار محسوب می شود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی افزایش می یابد. با پیشرفت فناوری و رقابتی تر شدن شرایط بازار در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی هر شرکتی محسوب می شود.اﻣﺮوزه، ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮونیک ﻳﻜﻲ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻄﺮح در ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﺳﺖ. ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮونیک ﻋﺒﺎرﺗﺴﺖ از، مبادلات ﻣﻴﺎن طرفین، اﻋﻢ از ﺳﺎزﻣﺎن و اﻓﺮاد ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی اطلاعات اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮد. ﺗﺠﺎرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﻮﺟﺐ ارﺗﻘﺎی ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﮔﺸﻮدﮔﻲ اﻗﺘﺼﺎدی در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻲ و ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ، ﺗﻐﻴﻴﺮ روش ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﺎزارﻫﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪﺗﺮ آن ﻣﻲ ﺷﻮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی موﺛﺮﺑﺮ ﺧﺮﻳﺪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻤﻮده و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ANP ﻓﺎزی، اوﻟﻮﻳﺖ اﻳﻦﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.