مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی درماندگی آموخته شده بر اساس امیدواری، معنای زندگی و انگیزۀ پیشرفت در دانشجویان افغانستانی درحال تحصیل در ایران

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 192

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش پیش بینی درماندگی آموخته شده براساس امیدواری, معنای زندگی و انگیزۀ پیشرفت دانشجویان افغانستانی در ایران بود. این پژوهش از لحاظ اجرا, جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف, جزء تحقیقات کاربردی به شمار می رود. کلیۀ دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می دادند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و فرمول گرین (1991), تعداد 75 نفر از دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس که در سال 1401 در حال تحصیل بودند, انتخاب شدند و برای گردآوری داده ها به فرم پرسشنامه های درماندگی آموخته شدۀ کوینلس و نیلسون(1988), امیدواری اسنایدر(1991), معنای زندگی استگر(2006) و انگیزۀ پیشرفت هرمنس (1970) پاسخ دادند. نتایج آزمون معناداری ضریب همبستگی و روش تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امیدواری, معنای زندگی و انگیزۀ پیشرفت می توانند 3/10 درصد از واریانس متغیر ملاک (درماندگی آموخته شده) را پیش بینی کنند (103/0 R=, 75N=, 05/0P<). از بین متغیرهای پیش بین, امیدواری می تواند درماندگی آموخته شده را به طور معنی دار و منفی پیش بینی کند (272/0-β=, 05/0P<). به عبارتی دیگر می توان گفت, هرچه قدر امیدواری فرد در زندگی بیشتر باشد, درماندگی آموخته شده وی کمتر خواهد بود. معنای زندگی در پژوهش حاضر قادر به پیش بینی درماندگی آموخته شده نمی باشد (073/0β=, 05/0P>) و همچنین انگیزۀپیشرفت در این پژوهش پیش بینی کنندۀ معنی داری نیست و نقش معنی داری در درماندگی آموخته شده ندارد (188/0-β=, 05/0P>). نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از لزوم توجّه بیشتر مسئولان و نهادهای برنامه ریز و تصمیم گیر در سطوح کلان تحصیلات تکمیلی, آموزش و پرورش و همچنین متخصصان حوزۀ سلامت روان به چالش ها و وضعیت سلامت روان این گروه از دانشجویان می باشد

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button