توسعه مفهومی چند بعدی است و به عنوان حرکتی پویا و مستمر که به دنبال بهبود زندگی انسان است شناخته می شود. توسعه پایدار با هدف ایجاد تعادل بین حال و آینده و با استفاده بهینه از ظرفیت ها و پتانسیل ها به دنبال بهبود تولید کالا وخدمات، افزایش بهره وری و ارزش افزوده اقتصادی است. دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامه ریزی در هر یک از سطوح اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در راستای مفهوم توسعه پایدار، علاقه شرکت ها نیز به این موضوع بسیار افزایش یافته است. بیشتر تحقیقات مربوط به پایداری، بر موضوعات توسعه محیط زیستی، شهری و منابع انسانی تمرکز دارد و تحقیقات محدود ی پایداری را در حوزه ی بازاریابی و کسب و کار مورد توجه قرار داده است. تحقیقات در مورد پایداری در حوزه کسب و کارها بسیار اندک و برخی از سئوالات اساسی محقیقن در این زمینه بدون پاسخ باقی مانده اند. در این مقاله به موضوع پایداری در کسب و کارها و عوامل موثر بر توسعه آنها پرداخته شده است. به طور کلی، یافته های این مقاله با توجه به مفاهیم اساسی که در تئوری، تحقیق و عمل دارد، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه را نشان می دهد. در این مقاله ابتدا به بیان مقدمه، سپس ادبیات نظری تحقیق و خلاصه ای از پیشینه های داخلی و خارجی آورده شد سپس در انتهای مقاله به ارائه بحث و نتیجه گیری پرداخته شد.