مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس (مطالعه موردی: دوره اول ابتدایی شهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 265 | صفحه پایان 298

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد, مولفه ها و شاخص های رهبری آموزشی مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهر تهران انجام شده است چرا که رهبری یک عامل کلیدی برای بهبود عملکرد سازمان است و موفقیت یا شکست سازمان وابسته به اثربخشی رهبری در تمام سطوح است. مواد و روش ها پژوهش از نظر هدف کاربردی, از نظر داده ها کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و از نظر ماهیت اجرا, توصیفی است. جامعه آماری پژوهش, خبرگان و متخصصان حوزه رهبری آموزشی و اساتید دانشگاهی دارای سوابق پژوهشی و عملیاتی مرتبط با موضوع رهبری آموزشی (شامل کلیه مطلعین کلیدی در حوزه رهبری آموزشی, مدیران ارشد آموزش و پرورش و صاحبان آثار علمی (کتب, مقاله و. . . ) در حوزه رهبری آموزشی) بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند و به روش گلوله برفی تعداد 18 نفر برای مصاحبه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده های مورد نیاز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و سپس فن دلفی و بارش مغزی نیز انجام شد. پس از انجام مصاحبه, اجرای فن دلفی و بارش مغزی اطلاعات بدست آمده جمع بندی شد و سپس به کمک نظریه داده بنیاد اقدام به مقوله بندی و کدگذاری مفاهیم شد و الگوی نهایی بدست آمد. برای تحلیل داده های کیفی از روش کدگذاری باز, تولید مفاهیم اولیه, تولید مقوله های عمده, کدگذاری محوری و ارتباط بین مقوله ها, کدگذاری انتخابی استفاده شد. برای تعیین اعتبار درونی یافته ها, از تطبیق داده ها با مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش, مصاحبه با افراد کانونی و اخذ نظرات و رهنمودهای گروهی از خبرگان استفاده شد و قبل از کدگذاری, بررسی نهایی به عمل آمد. به منظور تعیین اعتبار بیرونی یافته ها از تکنیک های حصول اشباع نظری, استفاده از رویه های ویژه کدگذاری و تحلیل نمادها و نشانه ها و توصیف غنی داده ها, بهره گرفته شد. به منظور تعیین روایی یافته ها نیز از تکنیک های جمع آوری داده ها از منابع متعدد, تحلیل موارد منفی و انعطاف روش استفاده شد که همگی بیانگر اعتبار و روایی مناسب یافته های پژوهش بودند. بحث و نتیجه گیری نتایج بدست آمده نشان داد الگوی ارایه الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس دوره اول ابتدایی شهر تهران دارای 248 شاخص, 39 مولفه و 5 بعد است. ابعاد و مولفه های بدست آمده عبارت اند از: بعد اعتقادی (شامل مولفه های ارزشی, تجسم گرایی, جامعیت, تعمق و انعطاف پذیری), بعد ساختار کار و محیط (شامل مولفه های ارزیابی آموزشی, نظارت آموزشی, مدیریت بر فرایند یاددهی-یادگیری, رشد و توسعه حرفه ای, گفتمان آموزشی و مدل سازی), بعد سبک رهبری (شامل مولفه های اداری/مدیریتی, مشارکتی, تحولی, توزیعی, تعاملی, آزادمنشانه, هیجانی, آموزش مدار, اخلاقی و اقتضایی), بعد توانایی سازمانی و کاری رهبر (شامل مولفه های تعیین جهت, تجزیه و تحلیل و قضاوت, مدیریت بهبود, توانایی سازمانی, فرهنگ سازمانی, جو سازمانی, ارتباطات اثربخش, اقتدار حکمتی) و بعد ویژگی های شخصی, عقلی و عاطفی رهبری (شامل مولفه های نفوذ, بصیرت, چالش پذیری, الهام بخشی, روحیه بخشی, مصمم بودن, حساسیت, تفکر واگرا, علایق و انگیزه های شخصی و ارزش مداری) است. پس مصاحبه با خبرگان 224 شاخص, 33 مولفه و 4 بعد شناسایی شد که با اجرای فن دلفی و بارش مغزی در قالب کدگذاری انتخابی تعدادی شاخص, مولفه و بعد حذف, اصلاح و اضافه شد که نهایتا تعداد 248 شاخص, ذیل 39 مولفه و 5 بعد دسته بندی شدند. بنابراین نتایج بدست آمده حکایت از آن دارد که ارایه الگوی رهبری آموزشی متناسب با ویژگی های خاص مدارس ابتدایی شهر تهران ضروری است و عملیاتی نمودن آن در سطح مدارس ابتدایی نیازمند حمایت همه جانبه مسیولان و تصمیم گیرندگان آموزش و پرورش می باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهرابی فراهانی، مریم، خسروی بابادی، علی اکبر، و خورشیدی، عباس. (1399). شناسایی الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس (مطالعه موردی: دوره اول ابتدایی شهر تهران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 13(2 (پیاپی 25) )، 265-298. SID. https://sid.ir/paper/389387/fa

    Vancouver: کپی

    شهرابی فراهانی مریم، خسروی بابادی علی اکبر، خورشیدی عباس. شناسایی الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس (مطالعه موردی: دوره اول ابتدایی شهر تهران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1399؛13(2 (پیاپی 25) ):265-298. Available from: https://sid.ir/paper/389387/fa

    IEEE: کپی

    مریم شهرابی فراهانی، علی اکبر خسروی بابادی، و عباس خورشیدی، “شناسایی الگوی رهبری آموزشی مدیران مدارس (مطالعه موردی: دوره اول ابتدایی شهر تهران)،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 25) ، pp. 265–298، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button