مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

263
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روان سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 86

چکیده

 زمینه و هدف: برقراری ارتباط مؤثر میان استاد و دانشجو یکی از شاخص های مهم تدریس اثربخش و یک محرک قوی در میزان یادگیری میباشد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و روان سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 انجام شدهاست. روش بررسی: در این مطالعه اکتشافی, پرسشنامه ارتباط بین اساتید و دانشجویان با فهرست اولیه ای از 46 سوال و مشارکت 20 دانشجو و 5 عضو هیات علمی دانشگاه تهیهشد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای تعیین روایی سازهایی از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده گردید. برای تعیین پایایی, ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون کالسی محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی )اکتشافی و تاییدی( و نرم افزار. گردید استفاده Lisrel 8. 8 و SPSS 19 یافتهها: یافتهها نشان داد که 35 سوال دارای روایی محتوایی کمی قابل قبول )68/0 تا 97/0 ) بود. مقدار شاخص ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون کالسی به ترتیب برابر با 90/0 و 85/0 گزارش گردید. تحلیل عامل اکتشافی تعداد سئواالت را به22 سؤال کاهش داد و آنها را در پنج عامل دسته بندی )تواناییهای فردی, توانایی علمی, ارتباطی, اخالق حرفه ایی و دینی و اعتقادی( و در مجموع 54 درصد از واریانس کل این متغیرها را تبیین نمود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان دارای روایی و پایایی قابل قبول است و قابلیت بهکارگیری در فعالیتهای پژوهشی را دارد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راهبر، شاهرخ، راهبر، احمد، محبی، سیامک، قارلی پور، ذبیح اله، قربانی، الناز، نیک سرشت، سجاد، و کرمی، زهره. (1398). طراحی و روان سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 13(12 )، 75-86. SID. https://sid.ir/paper/377369/fa

    Vancouver: کپی

    راهبر شاهرخ، راهبر احمد، محبی سیامک، قارلی پور ذبیح اله، قربانی الناز، نیک سرشت سجاد، کرمی زهره. طراحی و روان سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1398؛13(12 ):75-86. Available from: https://sid.ir/paper/377369/fa

    IEEE: کپی

    شاهرخ راهبر، احمد راهبر، سیامک محبی، ذبیح اله قارلی پور، الناز قربانی، سجاد نیک سرشت، و زهره کرمی، “طراحی و روان سنجی پرسشنامه عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 13، no. 12 ، pp. 75–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377369/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button