Start: 2/2/2023 4:02:18 PMEnd: 2/2/2023 4:02:18 PM >> 703

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

2,537

دانلود:

0

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبلیغات تجاری و مصرف گرایی: تحلیل نشانه شناختی آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 125

چکیده

 از آنجا که عمده ترین هدف تبلیغات تلویزیونی و آگهی های تجاری, ایجاد انگیزه مصرف در مخاطبان است‏, مطالعات مربوط به آگهی ها نیز بیشتر به مسایل مرتبط با مصرف و پیامدهای آن در عرصه های گوناگون زندگی معطوف شده است. بر این اساس, هدف مقاله حاضر نیز مطالعه آگهی های تجاری تلویزیون از منظر ترویج و تبلیغ مصرف گرایی است. به این منظور نمونه ای از آگهی های تجاری تلویزیونی انتخاب شده و با استفاده از رویکرد نشانه شناسانه بارت مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آگهی های تجاری, به نحوی غیر مستقیم, سبب برانگیختن و ترویج مصرف گرایی در میان مخاطبان می شوند. بنابراین, از آنجا که احکام اسلامی,  بر پرهیز از دنیاجویی و مادی گرایی تاکید دارند, تولیدکنندگان آگهی های تجاری بهتر است میان ضرورت پخش آگهی ها برای کسب درآمد از سوی شبکه های گوناگون تلویزیونی و لزوم شناساندن محصولات تجاری و خدمات به مخاطبان و نیز آموزه های اسلامی, تعادل لازم را رعایت کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    مرکز اطلاعات علمی SID
    ویراستاری
    مرکز اطلاعات علمی SID
    فایل موجود نیست.