مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

80
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان ‎مدار (ECBT) بر نگرانی و حساسیت اضطرابی کودکان مضطرب

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 159

چکیده

 یکی از رایجترین مشکلات بالینی در کودکان اختلالات اضطرابی است که با آسیب‎شناسی روانی قابل توجهی همراه است. پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان‎مدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان مضطرب انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه طرح پژوهش از نوع پیش‎آزمون_ پس‎آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‎آموزان دختر دوره دوم دبستان  بود که در سال تحصیلی 1400- 1401 در دبستانهای ابتدایی بخش کهریزک تحصیل می‎کردند. ابتدا از طریق نمونه‎گیری خوشه‎ای 672 نفر به ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‎های اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM -5 (2017), و نگرانی (1997) پاسخ دادند, در مرحله دوم 30 نفر از بین دانش‎آموزانی که براساس مقیاس‎های پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان  مبتنی بر DSM-5 (2017) و مصاحبه بالینی حداقل یکی از ملاک­های اختلالات اضطرابی را برآورده کرده بودند, به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. ‎ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-25  استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان­مدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی اثرگذار بود (سطح معناداری 05/0). براساس یافته‎های پژوهش, می‎توان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان­مدار در بهبود نگرانی و حساسیت اضطرابی تاثیر دارد, با توجه به این شواهد استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری هیجان‎مدار برای اختلالات هیجانی در کار بالینی با کودکان مضطرب توصیه می‎گردد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button