مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

39
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی موثر بر رفتار تصمیم گیری خرید

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 209

چکیده

 زمینه: رفتار خریداران روند پویایی دارد, چرا که تصمیم گیری در مورد انتخاب یک کالا یا خدمت, تنها مربوط به یک شخص نبوده و تحت تاثیر عوامل اخلاقی است که در نهایت به تصمیم گیری خرید کالا منجر می شود. از همین روی, پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی عوامل اخلاقی موثر بر رفتار تصمیم گیری خرید سازمانی, انجام شد. روش: رویکرد حاکم بر این پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی, از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد خرید سازمانی بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها با رویکرد تحلیل مضمون تحلیل شدند. در بخش کمی روش تحقیق همبستگی بود. جامعه متشکل از 149 نفرازکارکنانی که در خرید سازمانی شرکت بهره داری نفت و گاز گچساران که با توجه به محدودیت جامعه مذکور, کل آن مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته بود. داده های بدست آمده با استفاده از تکنیک های تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی و معادلا ت ساختاری و نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: درنهایت 95گویه شناسایی شد که در قالب 5 دسته معیار موثر (عوامل آمیخته بازاریابی اخلاقی, عوامل اخلاقی در سطح اجتماعی, سازمانی, فردی و میان برها), طبقه بندی شدند و مشخص شد عوامل اخلاقی در سطوح مختلف با رفتار خریداران در تصمیم گیری خرید سازمانی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتیجه گیری: شناخت ها درباره مارکها و گزینه های مختلف خرید از محیط اجتماعی شکل می گیرد و کم کم با در معرض قرارگرفتن محرکهای محیطی و خارجی تغییر شکل می یابد. بی شک, یکی از مهم ترین عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید در مصرف کنندگان, ملاک های اخلاقی است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، محمدحسین، زراعت کیش، سیدیعقوب، و غلامی، عبدالخالق. (1401). ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی موثر بر رفتار تصمیم گیری خرید. اخلاق در علوم و فناوری، 17(4 )، 201-209. SID. https://sid.ir/paper/1139205/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی محمدحسین، زراعت کیش سیدیعقوب، غلامی عبدالخالق. ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی موثر بر رفتار تصمیم گیری خرید. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1401؛17(4 ):201-209. Available from: https://sid.ir/paper/1139205/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین صالحی، سیدیعقوب زراعت کیش، و عبدالخالق غلامی، “ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی موثر بر رفتار تصمیم گیری خرید،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 17، no. 4 ، pp. 201–209، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1139205/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button