مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

84
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه چارچوب کارکردهای دانشی و بازیگران نظام ملّی نوآوری؛ ترکیب نظام مند تحقیقات

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 94

چکیده

 مفهوم نظام ملی نوآوری در طول سه دهه گذشته, توجه زیادی را به خود جلب کرده است. نظریه های مدرن, نظام ملی نوآوری را مجموعه ای از سازمان ها و نهادها توصیف می کنند که در فرآیند تولید, توزیع و استفاده از دانش و فناوری ها با هدف تحقق اهداف راهبردی نظیر توسعه پایدار سیستم اقتصادی و کمک به افزایش رقابت پذیری, در تعامل هستند. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب نظام ملی نوآوری بر اساس کارکردهای دانشی و نقش دانشی بازیگران این نظام می باشد و برای دست یابی به این چارچوب از رویکرد ترکیب نظام مند تحقیقات استفاده شده است. بر این اساس با مطالعه و بررسی عمیق 180 منبع مطالعاتی در قالب مقاله, کتاب, گزارش ها و سایر مستندات, شش کارکرد دانشی اصلی شامل "خلق, کسب, انتشار, توسعه, بهره برداری و تجاری سازی دانش" و چهار کارکرد حمایتی شامل "حمایت و بسترسازی, تأمین مالی, واسطه گری و سیاست گذاری و تنظیم گری" و هفت بازیگر اصلی "دولت, سازمان های تحقیقاتی, نهاد مالی-مؤسسات مالی, دانشگاه و مراکز آموزش عالی, صنعت, واسطه ها, جامعه و حامیان و توانمندسازها" تعریف گردید. بر اساس کارکردهای اصلی و حمایتی, نقش های مرتبط استخراج و بازیگران بر اساس نقش ها, دسته بندی شدند. نتیجه نهایی پژوهش, چارچوب نظام ملی نوآوری با تمرکز بر کارکردهای دانشی و دسته بندی جدیدی از بازیگران شناسایی شده در 5 لایه مرتبط, شامل کارکرد دانشی اصلی به عنوان درونی ترین و مرکزی ترین لایه, لایه های کارکردهای دانشی حمایتی, نقش های دانشی و بازیگران به عنوان لایه های بعدی و در نهایت زیر نظام های نظام ملی نوآوری بر اساس چرخه هلیکس و به عنوان بیرونی ترین لایه, را ارائه می نماید.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقیقی بروجنی، پیام، کریمی، تورج، صفدری رنجبر، مصطفی، و جعفری، سیدمحمدباقر. (1402). ارائه چارچوب کارکردهای دانشی و بازیگران نظام ملّی نوآوری؛ ترکیب نظام مند تحقیقات. مدیریت دانش سازمانی، 6(20 )، 49-94. SID. https://sid.ir/paper/1050776/fa

    Vancouver: کپی

    حقیقی بروجنی پیام، کریمی تورج، صفدری رنجبر مصطفی، جعفری سیدمحمدباقر. ارائه چارچوب کارکردهای دانشی و بازیگران نظام ملّی نوآوری؛ ترکیب نظام مند تحقیقات. مدیریت دانش سازمانی[Internet]. 1402؛6(20 ):49-94. Available from: https://sid.ir/paper/1050776/fa

    IEEE: کپی

    پیام حقیقی بروجنی، تورج کریمی، مصطفی صفدری رنجبر، و سیدمحمدباقر جعفری، “ارائه چارچوب کارکردهای دانشی و بازیگران نظام ملّی نوآوری؛ ترکیب نظام مند تحقیقات،” مدیریت دانش سازمانی، vol. 6، no. 20 ، pp. 49–94، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1050776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button