مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

916
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر کارگاه آموزشی مهارت های تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 58

چکیده

 مطالعات نشان می دهند که در چرخه آموزش بالینی, دستیاران نقش عمده ای در آموزش کارآموزان و کارورزان دارند. هم چنین به دلیل حضور بیش تر در مراکز آموزشی ـ درمانی اغلب موارد رهبران تیم آموزشی در بخش های بالینی می باشند بنابراین برخورداری از آمادگی رسمی برای کسب مهارت های تدریس, آشنایی با روش های نوین تدریس و چگونگی افزایش اثربخشی آموزشی, تهیه اهداف آموزشی و مارپیچ آموزشی از ضروریات برنامه های دستیاری محسوب می شوند. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر آموزش مهار ت های تدریس بر نقش آموزشی دستیاران داخلی وکودکان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کرمانشاه بود تا بدین ترتیب بتوان برنامه های آموزشی در جهت تقویت مهارت های تدریس دستیاران را تدوین کرد. روش مطالعه از نوع نیمه تجربی بود و برای پاسخ دهی کارورزان, پرسش نامه ای خود ایفا حاوی سوالاتی در مورد 7 محور کلی مهارت های تدریس براساس مقیاس لیکرت طراحی شد. مطالعه آزمایشی انجام شده روایی صوری در حد مطلوب داشت و روایی محتوایی و ضریب پایایی (آلفای کرونباخ 45% و P=0.015) نیز تعیین شد سپس مطالعه اصلی روی کارورزان بخش های داخلی و کودکان در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه ایران و کرمانشاه صوت گرفت و پس از جمع آوری پرسش نامه تکمیلی, کارگاه آموزشی 1 روزه برای دستیاران انتخابی در این 2 بخش بالینی برگزار گردید و 3-2 ماه بعد از برگزاری کارگاه, به طور مجدد پرسش نامه ذکر شده میان کارورزان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. در مرحله اول در دانشگاه علوم پزشکی ایران 164 کارورز و در دانشگاه کرمانشاه 67 کارورز که دارای شرایط لازم بودند پرسش نامه مربوطه را تکمیل نمودند سپس 37 دستیار داخلی و کودکان (سال دوم و سوم) در دانشگاه ایران و 16 دستیار داخلی و کودکان (سال دوم و سوم) در دانشگاه کرمانشاه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, در کارگاه آموزشی مهارت های تدریس بالینی به طور جداگانه شرکت کردند و در مرحله دوم 56 کارورز از دانشگاه ایران و 44 کارورز از دانشگاه کرمانشاه به طور مجدد پرسش نامه را تکمیل نمودند. محور اصلی نتایج پیرامون 7 محور کلی مهارت های آموزش, مهارت های ارتباطی, ایفای نقش, ارایه بازخورد, روابط با دانشجو, ارزیابی و خصوصیات حرفه ای بود که در هر مورد مقایسه نتایج حاصل از 2 دانشگاه قبل و بعد از برگزاری کارگاه آموزشی صورت گرفت. در مقایسه 2 دانشگاه با استفاده از آزمون مجذور کای, مشاهده شد که با برگزاری کارگاه آموزشی, میانگین امتیازات مهارت های ذکر شده در 7 محور عمده, در 2 دانشگاه افزایش یافته است که این تفاوت معنی دار بود (Pvalue=0.001). هم چنین این تفاوت در هر یک از 7 محور در دانشگاه ایران نیز معنی دار بود (بدین معنا که با برگزاری کارگاه آموزشی, میانگین امتیازات مهارت های فوق در دانشگاه ایران افزایش یافته بود). در دانشگاه کرمانشاه در 5 محور کلی این تفاوت معنی دار به دست آمد اما در 2 محور ارایه بازخورد و خصوصیات حرفه ای معنی دار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده در رابطه با رشد فزاینده رتبه ای که کارورزان در مورد مهارت های تدریس دستیاران سال دوم و سوم بالینی در هر دو دانشگاه ذکر کرده بودند, به نظر می رسد برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی برای دستیاران گروه های مختلف بالینی به منظور آشنایی و تقویت مهارت های تدریس بالینی در طول دوره دستیاری باید در دانشکده های پزشکی مورد توجه بیش تری قرار گیرد و بهتر است براساس سنجش نیازهای موجود, برنامه های آموزشی مهارت های تدریس برای دستیاران از ابتدای ورود به دوره دستیاری در نظر گرفته شوند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی عربشاهی، سیدکامران، عجمی، آزیتا، و سیابانی، ثریا. (1383). بررسی تاثیر کارگاه آموزشی مهارت ‌های تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 11(39)، 49-58. SID. https://sid.ir/paper/10214/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی عربشاهی سیدکامران، عجمی آزیتا، سیابانی ثریا. بررسی تاثیر کارگاه آموزشی مهارت ‌های تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1383؛11(39):49-58. Available from: https://sid.ir/paper/10214/fa

    IEEE: کپی

    سیدکامران سلطانی عربشاهی، آزیتا عجمی، و ثریا سیابانی، “بررسی تاثیر کارگاه آموزشی مهارت ‌های تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 11، no. 39، pp. 49–58، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10214/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button