مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    309
چکیده: 

چکیده عربی:قد تتجلّی الهویّة الثقافیة فی مجموعة خصائص لجماعة بشریة تربط بینهم أواصر عدّة کالتاریخ المشترک، والمیزات الاجتماعیة، والدین، واللغة. إلخ. ولیس هناک ثقافة إلّا وهی تمثّل هویّتها بأدوات وأسالیب مختلفة. والتمثیل هو الذی یعطی لجماعة ما صورة عن نفسها وعن غیرها، وهو الذی یصنع لهذه الجماعة معادلاً لما یسمی فی علم السرد بــ "الهویّة السردیّة". ولقد اقتضت تجربة آداب ما بعد الحقبة الاستعماریّة، وجودَ علاقة فعّالة بین المستعمِر و المستعمَر، تقوم علی مبدأ الخضوع ثمّ التبعیّة، وإنّها عبارة عن تشویه ثقافی یرید قمع الهویّة علی وعی أو من دون وعی لها. وقد انشغل الکاتب العربی الذی کابد هذه التجربة، انشغالاً إبداعیاً وجمالیاً، حاول عبر الکتابة والتفکیر والتخیّل أن یقدّم مختلف أوجه هذه التجربة بکل قسوتها. وحاول تمثیلها فی إطار الظاهرة الاستعماریّة التی استمرت فی صورة ما بعد الاستعمار، وهی الصورة التی أرادت من الهویّة القطیعة مع ماضیها وإدراجها فی سباق عالمی مُعَولم یقوم علی منافسة ثقافیّة قبل أن یقوم علی منافسة عسکریة أو اقتصادیة. وقد جاءت روایة "شیکاجو"، لعلاء الأسوانی آخذة ظاهرة الاغتراب والهجرة أفقاً للاطلاع علی جملة من هذه التجارب التی عاشتها أو رصدتها شخصیّات الروایة. فوجدناها تتحدّث عن المفارقة الغریبة واللاأخلاقیّة بین الأنا الشرقی والآخر الغربی، وذلک عبر عملیات وسیاسات الهویّة التی تنتج جدلیّة شبیهة بعلاقة العبد والسید، ذلک لکی تبرز لنا کیف یمکن للشخصیّة السردیّة أن تتحوّل من کائن فاعل إلی کیان مفعول به. چکیده فارسی:هویت فرهنگی در قالب ویژگی های بشری قابل بازنمایی است، ویژگی هایی که می توانند میان اعضای یک جامعه پیوندهای متعددی را ایجاد کنند. از جمله این پیوندها: تاریخ مشترک، ویژگی های اجتماعی، دین، زبان و غیره است. از جهتی دیگر هیچ فرهنگی امکان بروز نمی یابد مگر آنکه هویت خود را با استفاده از برخی ابزارها و از مدخل برخی روش ها بازنمایی کند. منظور از بازنمایی آن تصویری است که گروهی از انسانها از خود و دیگران عرضه می کنند. این بازنمایی تا جایی پیش می رود که معادلی تحت عنوان "هویت روایتی" به خود می گیرد. در این بین، ادبیات پسا استعماری وجود رابطه ای مستمر میان استعمارکننده و استعمارشونده را تجربه کرده است. رابطه ای که قائم بر اصل کرنش و وابستگی بوده است. اصلی که قبل از هر چیز خواهان سرکوب هویت ها، چه خودآگاه و چه ناخودآگاه شده است. نویسندگان عرب این تجربه ها را به خوبی لمس کرده اند و در پی آن سعی داشته اند تا آن را در چارچوب تجربه های استعماری و پسا استعماری ترسیم کنند. این تصویرها اساسا در پی قطع ساختن ارتباط هویت ها با گذشته خود بوده تا آنها را در مسابقه نابرابر جهانی سازی گرفتار کنند. مسابقه ای که به رقابت فرهنگی بیش از رقابت اقتصادی و نظامی بها می دهد. از میان این آثار، رمان "شیکاگو" نوشته علاء اسوانی، از مدخل مهاجرت و پدیده آوارگی فضایی را ایجاد کرده است که در آن تجربه های پسااستعماری شخصیت ها را بازگو کند. می بینیم که چگونه این رمان مفارقت های غیراخلاقی و ضدانسانی میان من شرقی و دیگری غربی را روایت می کند، امری که از مجرای سیاستهای هویت سازی رابطه سرور و بنده را رقم زده است. به این ترتیب این رمان برای ما بازگو می کند که چگونه یک موجود فاعل (مستقل) به یک موجود منفعل (وابسته) تبدیل می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 309 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابراهیم فارس عیسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    23-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4206
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

چکیده عربی:إن الدراسات والأبحاث الکثیرة التی تناولت علاقة الموشحات بالشعر العربی تراوحت بین موقفین متباینین: أولهما دراسات لم تجد فی الموشحات الأندلسیة خروجاً علی نظام الشعر العربی، وثانیهما دراسات وجدت فی الموشحات خروجاً وانزیاحاً علی عمود الشعر الخلیلی فی الوزن والقافیة واللغة، ولکن الموشحات من وجهة نظر أخری سواء أکانت علی أوزان الخلیل أم علی إیقاعات الخرجة العامیّة، فقد جمعت بین علاقتین: علاقة بلغة الشعر وأوزانه، وهی عربیة صحیحة لا خلاف علیها وعلاقة مغایرة لها تماماً، وهی تعبّر من خلال لغتها وأوزانها عن ثقافة العامة وأغانیها الشعبیة ذات العلاقة ببیئة الموشح الذی خرج، من قریب أو بعید، علی إیقاعات عمود الشعر الخلیلی. غیر أن هذا الخروج لا یمثّل انقطاعاً تاماً عن الشعر، ولا یکرّس الشذوذ فیه، ولا یشکل قاعدة مستقلة لها لغتها وأوزانها الخاصة بها، بل هی تجربة متولدة من صلب الشعر، جاءت لتُغنی مسیرة تطوره بالعدول والخروج علی العرف وعلی أسلوب الإیقاع، فکانت تجربة نقد ومخالفة ، ولیس تجربة ناسفة، حیث قامت علی منطق التطور والتکمیل لا منطق التبدیل. ومن هنا انصب اهتمام البحث علی الإیقاع والتلحین، وذلک من خلال العلاقة القائمة بین التلحین الموسیقی والموشح، وما یترتب علی ذلک من تأثیر الخرجة العامیّة والخرجة الرومنثیة اللتین بُنی الموشح علی إیقاعهما الموسیقی الذی لا یخضع لأوزان الشعر الخلیلی، وهذا أمر یرجّح فرضیة أن الموشح نُظم لیُغنّی لا لیُقرأ کما یُقرأ الشعر. چکیده فارسی:پژوهش های زیادی در مورد رابطه بین موشحات و شعر عربی انجام شده است که دیدگاه آنها کاملا متفاوت است، برخی از این پژوهش ها موشحات اندلسی را خروج از نظام شعر عربی نمی دانند، اما دستهای دیگر از پژوهش ها، موشحات را خروج از عمود شعر خلیلی در وزن، قافیه و زبان می دانند. موشحات از جنبه دیگر چه بر اوزان خلیل باشد یا بر اساس آهنگ خرجه عامی، از دو نظر با زبان عربی ارتباط دارد: یکی ارتباط با زبان شعر و اوزان آن، که عربی صحیح است و اختلاف نظری در مورد آن وجود ندارد و دیگری رابطه ای کاملا متفاوت با آن، به گونه ای که با زبان و اوزان خود بیان کننده فرهنگ عمومی و ترانه های محلی است که با محیط موشح ارتباط دارد و خروج از عمود شعر خلیلی به شمار می رود. اما این خروج به منزله قطع ارتباط کامل از شعر نیست و استثناءات در آن زیاد نیست و یک قاعده مستقل که دارای زبان و اوزان خاصی باشد را تشکیل نمی دهد بلکه تجربه ای است که از عمق شعر بیرون آمده است تا با خروج از عرف و اسلوب ریتم و تغییر یافتن روند پیشرفتش را توسعه دهد. یک تجربه نقدی و مخالفت بود نه اینکه تجربه ای ویران کننده باشد، چرا که بر منطق تحول و تکمیل استوار بود نه بر منطق تبدیل، از این رو این پژوهش بر روی ریتم و آهنگ شایان توجه است که رابطه بین آهنگ موسیقایی و موشح را مورد بررسی قرار دهد. همچنین تاثیر خرجه عامی و خرجه رمانتیکی که موشح بر اساس آن خلق شده و آن یک موسیقی است که از قواعد اوزان خلیلی پیروی نمی کند را مورد بررسی قرار دهد و این امر تاکیدی بر این فرضیه است که می گوید «موشح برای آواز خواندن سروده شده است نه اینکه که مانند شعر خوانده شود».

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    43-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    874
  • دانلود: 

    261
چکیده: 

چکیده عربی:اللسانیات الإدراکیة من اللسانیات الحدیثة التی أبصرت النور فی السبعینیات إثر التفاعلات النشیطة التی حدثت بین العلوم آنذاک. ومن الذین شمّروا عن سواعدهم لیخصبوا هذا الاتجاه: «لیکوف»، و«لنکیکر» و«تالمی» و«فوکونییه» الذین وضعوا الحجر الأساس للّسانیات الحدیثة وسکبوها فی أطر متینة. تتأبط اللسانیات الإدراکیة قضیة هامة هی دراسة علاقة اللغة والعالم فی الذهن البشری وکیفیات هذه العلاقة المتمثلة فی الذهن عند الاصطدام بأکداس المفردات والألفاظ، فلا یکون إنجاز هذه المهمة إلا علی ید سمات تنظیمیة هی المقولة والتعددات الدلالیة والخطاطات الصوریة بشتی فروعها. فتوزّعت هذه المقالة، وصولاً لغایتها، علی محاور تبیّن کیفیات الرؤیة الإدراکیة بما فیها من مؤشرات، التعددات الدلالیة والخطاطات الصوریة والمقولة. ثم یجنح البحث نحو تطبیق هذه المؤشرات علی مقولتین هما «أتی» و«رفع». واختصاراً للبحث، خصّصت کلّ من هاتین المقولتین بمؤشر من المؤشرات الإدراکیة من دون غیرها. وما توصل إلیه المقال هو أنّ الفضاءات الدلالیة للمؤشر الفعلی «أتی» تتعدی حدود المعانی المعجمیة إلی معان أخری فیصح أن یدخل ضمن الشرائح الدلالیة لـ «فَعَلَ» ثمّ تتسع دلالته لیشمل الأمور السلبیة من أمثال اجتراء الفاحشة ثم الحشر والحلف. وکل هذه المعانی المستجدة تعمل علی خلق شبکة دلالیّة متواشجة سمیکة لتکون خیر عون علی رصد الانسجام فی القرآن الکریم. چکیده فارسی:زبان شناسی شناختی یکی از رویکردهای نوین زبان شناسی است. در این رویکرد می توان به روش «لیکاف»، «لانگاکر»، «تالمی»، و «فوکونییه» اشاره داشت، کسانی که در جهت دهی زبان شناسی و شناختی گام های موثر برداشته، چارچوب آن را تنظیم کردند. زبانشناسی شناختی مسائل مهمی را تحت پوشش قرار می دهد. این مسائل از رابطه زبان و جهان ذهن انسان و چگونگی پدیدار شدن این روابط در واژگان ناشی می گردد. پرده برداری از این مهم در سایه پرداختن به تکنیک های تحلیل زبانی «مقوله بندی» «چندمعنایی» «طرحواره های تصویری» به منصه ظهور می نشیند. این پژوهش چون برای برآوردن اهداف پیش رو و پرده برداری از چگونگی تطبیق رویکرد شناختی در افعال حرکتی قرآن کریم مباحث خود را در سه محور چندمعنایی ها، طرحواره های تصویری، و مقوله بندی توزیع می کند به منظور راستی آزمایی سه محور یاد شده شاخص فعلی «أتی» را مورد بررسی قرار می دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که فضاهای معنایی فعل «أتی» چارچوب معانی قاموسی را می شکند و در سطحی فراتر مطرح می گردد. بنابراین شبکه معنایی «أتی» غیر از معنای اولیه «آمدن» شامل اعضای دیگری از جمله: انجام کار ارتکاب گناه و سوگند خوردن می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 261 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیطین وفیق | دیوب علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    63-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    899
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

چکیده عربی:یتناول هذا البحث مفهوم الرحلة فی الشعر الصوفیّ، وتحدیداً فی القرن السابع الهجری، فیؤکد أولاً أن هذه الرحلة تنطلق من رؤیة فکریة تقوم علی أن حیاة الإنسان ما هی إلا رحلة من بدایتها إلی نهایتها. وقد قُدّمت هذه الرؤیة فی أسلوبٍ شعری یستفید من الشعر القدیم فی استعارة مفهوم الرحلة، ویقوم بإجراء تحویل دلالی علی مفرداتها، ثمّ یقف البحث عند الواقع الذی تنطلق منه الرحلة، والذی یتّصف بمشاعر الغربة والوحشة، وذلک بسبب البعد عن الموطن الأوّل، وهو ما عبّر عنه الصوفیون بمصطلحی الاتصال والانفصال، فالصوفی یشعر دوماً ببعده عن أصله، وبأنّه منفیُّ فی الوجود المتعین، وهذا ما یشکّل دافعاً للقیام برحلة تخفّف من وطأة التوتّر والقلق بحثاً عن غایة منشودة یعلمُ الصوفی، مسبقاً، أنّ تحقّقها متعذّر، لتکون الرحلة بذلک غایة فی ذاتها. ولأن حجم البحث لا یسمح بالإطالة فسیُکتفی بدراسة مکون واحد للرحلة وهو (الناقة)، فتتم الإشارة إلی دلالاتها الجدیدة فی نصوص الرحلة الصوفیة. چکیده فارسی:این پژوهش به مفهوم هجرت به طور مشخص در قرن هفتم هجری می پردازد و نخست بر این امر تاکید دارد که این مهاجرت از دیدگاهی فکری سرچشمه می گیرد که مبتنی بر این است که زندگی انسان از آغاز تا انجام تنها یک هجرت است. این دیدگاه را در اسلوبی شعری ارائه کرده اند که از شعر قدیم در به کارگیری استعاره در مضمون هجرت بهره می گیرد و واژه های آن را به صورت گشتاری معنایی اجراء می کند. دیگر آنکه بحث حاضر به جستجوی واقعیتی می پردازد که هجرت از آن سرچشمه گرفته است و آن واقعیت داری صفت غربت و تنهایی است، و این به سبب دور شدن از جایگاه نخست آن است، همان امری که صوفیان آن را با دو تعبیر وصل و انفصال بیان داشته اند.احساس شخص صوفی پیوسته این است که از اصل خویش دور شده و در وجود مشخص تبعید شده است و این همان امری است که با جستجوی هدفی مورد آرزو که شخص صوفی از پیش به سختی تحقق آن علم دارد، انگیزهای می آفریند تا به هجرتی بپردازد که از فشار تنش و دل شوریدگی بکاهد، و در نتیجه این هجرت به سبب آن احساس، بهخودی خود هدفی برای او می شود. از آنجا که حجم این جستار اجازه کلامی طولانی نمی دهد ما در اینجا تنها به بررسی "ناقه" یکی از ارکان هجرت می پردازیم و به دلالتهای نوین آن در متون هجرت صوفی می پردازیم.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 899

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    83-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1130
  • دانلود: 

    274
چکیده: 

چکیده عربی:الطباق، التضاد، المماثلة أو المقابلة هی المفاهیم التی تُطلق فی علم البلاغة العربیة علی ضربٍ من الفن البدیعی الذی یجعل الألفاظ فی نقطتین مقابلتین کـ: النور والظلمات، اللیل والنهار، الأول والآخر، الظاهر والباطن وإلخ. وَلکن نحن نقترب من الموضوع بطریقة تختلف تماما عن التعاریف المتداولة وندرسه من منظار الآرکیولوجیة المعرفیة أی الفهم البشری. مفهوم الطباق أو الثنویّة یشکل أساس الفهم عند البشر، غربی منه کان أو الشرقی کما نجد هذا الأسلوب کثیراً فی القرآن الکریم. أنواع الطباقات التی یمکن أن نستخرجها من القرآن الکریم هی: الطباق المتعادل، المترادف والمتوحّد. الطباق التعادلی بمعنی أنّ وجود أحد طرفی الطباق ضروریّ لوجود الطرف الآخر کما أنّه فی الطباق التوحیدی لا یجوز اجتماع طرفی الطباق. أمّا الطباق التوحیدی فیعنی أن یکون بین طرفی الطباق علاقة شبه ترادف.النتائج التی اهتدت الیها المقالة تبیّنُ أنّ أساس المجتمع فی الحضارة الغربیّة یبنی علی الثنویّات التی نُسمّیها من وجهة النظر القرآن الکریم بالثنویّات المتعادلة کما هو الحال فی الحضاریة الشرقیّة حیث نجده عند «یین وینغ» الصینی. أمّا فی الفکر القرآنی فأساسُ الفهم یُبنی علی الثنویّات التوحیدیّة. چکیده فارسی:طباق، تضاد، مماثله یا مقابله همگی مفاهیمی هستند که در علم بلاغت عربی، بر نوعی از هنر بدیعی اطلاق میشود که مفاهیم را در دو نقطه، مقابل همدیگر قرار می دهد. مفاهیمی مانند: روشنی و تاریکی، شب و روز، آغاز و پایان، آشکار و پنهان، از جمله این نمونه ها هستند. ولی نگارنده در این مقاله دیدگاه کاملا متفاوتی به موضوع طباق در قرآن کریم دارد، اساس کار نویسنده در این مقاله بر دیرین شناسی فهم استوار است. دیرین شناسی همانند علم باستان شناسی در مطالعات زمینی، در پی یافتن بنیان های فهم از فرای کنکاش در اعماق افکار و اندیشه ها در طی اعصار و قرنها است. مفهوم طباق یا ثنویت، اساس تفکر بشر شرقی و غربی را تشکیل می دهد همچنان که روح حاکم بر یین و یانگ شرقی و برخی علوم غربی مانند روانشناسی، فلسفه و نقد ادبی بر طباق استوار است کما اینکه این نوع نگاه ثنویتی در قرآن کریم نیز دیده می شود ولی با ژرفنگری در این کتاب آسمانی به خوبی در می یابیم که نگاه قرآنی به ثنویت ها، با دیدگاه فلاسفه و اندیشمندان غربی و بشر شرقی کاملا متفاوت است. غور در قرآن کریم ما را در برابر سه نوع طباق مجزا، قرار می دهد که عبارتند از: طباق اعتدالی، طباق هم معنا و طباق توحیدی. نکته مهمی که این مقاله در پی اثبات آن است این است که اساس تمدن های شرقی و غربی بر ثنویت اعتدالی استوار است و حال آنکه بنیان های تمدن قرآنی باید بر اساس طباق توحیدی استوار و بنا گردد. از این روی، این مقاله بر آن است تا به بررسی اسلوب طباق در قرآن کریم از منظر دیرین شناسی فهم بپردازد، فرضیه نگارنده این است که جامعه سازی اسلامی بر پایه طباق توحیدی، گام بسیار مهم و ارزشمندی در جهت تدوین علوم انسانی اسلامی می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1130

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 274 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نصیری روح اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1491
  • دانلود: 

    249
چکیده: 

چکیده عربی:الصمت - من حیث هو بیان – یُعبِّر عن المعانی المکتومة فی الضمیر ویُفصح عن فکرة ما أو عاطفة ما. وبلاغة الصمت منوطة بقوة من یصمت وفهم مخاطبه ومقتضی الکلام أیضاً. وقد کتَبَ طه حسین سیرته الذاتیة فی کتابٍ سمّاه "الأیام". وبما أنَّه کان مکفوف البصر نجد تأثیراً هاماً لهذا الفقدان علی انطواء طه حسین وصمته. فإنَّ الصمت بدلالاته العدیدة، والمتناقضة أحیانًا، یحضر فی نسیج حوادث کتاب "الأیام" بأشکال شتی. دلالات الصمت ومعانیه فی تلک المواقف تساعدنا فی التعرُّف إلی شخصیة طه حسین أکثر فأکثر ونستنبط منها أفکاره ومشاعره الذاتیة. ومن هذا المنطلق تناولت هذه المقالة من خلال المنهج الوصفی – التحلیلی مواقف الصمت فی "الأیام" لنستجلی دور الصمت فی حمل المعانی وإیجاد التفاهم، لافتین الانتباه إلی، بلاغة الصمت.توصَّلنا قی هذه المقالة إلی أنَّ صمت طه حسین لایأتی بالموقف المؤخر من الکلام فی إکمال التعبیر،، بل هو أصل المعنی بصفته المباشرة أو المتأولة، وکثیرًا ما کان علامة علی ترفُّعِهِ عن الدنایا. وقد استخدم طه حسین لغة الجسد للتعبیر عن آماله وهکذا تحلَّی بشیمة الصمت أحیاناً حتی لا یفوه بالشکایة من آلامه. ویمکن التعرُّف إلی شخصیة الإنسان علی أساس صمته، إذ الإنسان مسؤول عن صمته کما هو مسؤولٌ عن کلامه. چکیده فارسی:سکوت ارتباطی، از معناهای باطنی انسانها پرده برمی دارد و عاطفه ای خاص یا اندیشه ای را به مخاطب انتقال می دهد. البته میزان بلاغت سکوت به قدرت بلاغی شخصی که سکوت اختیار کرده و مخاطب آن و همچنین به جملات قبل و بعد از آن بستگی دارد. از این رو سکوت و معناهای آن موضوعی است که ارزش بررسی و پژوهش دارد. طه حسین زندگی نامه شخصی خود را در کتابی با نام «الأیام» (آن روزها) به رشته تحریر در آورده است. نابینایی طه بر درون گرایی و سکوت او تاثیر محسوسی داشته است. سکوت با معناهای گوناگون خود در جای جای حوادث این کتاب دیده می شود. با تامل در معانی سکوت طه حسین می توان با جنبه های شخصیتی، عواطف و افکار او هر چه بیشتر آشنا شد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی کاربرد سکوت را در حوادث «الأیام» بررسی میکنیم تا جایگاه و اهمیت آن در انتقال معنا و برقراری ارتباط مشخص شود، چرا که سکوت گاهی بیانگر مطالبی است که کلام از انتقال آنها ناتوان است. نتیجه مقاله حاضر این است که سکوت طه حسین برای انتقال معنا در جایگاه دوم – یعنی بعد از کلام - قرار ندارد بلکه نقش اصلی را برای انتقال صریح یا ضمنی معنا بر عهده دارد. همچنین سکوت طه اغلب بیانگر مناعت طبع و عزت نفس اوست. طه حسین گاهی با استفاده از زبان بدن – و نه کلام – منظور خود را منتقل می کند و گاهی با سکوت، درد خود را پنهان می کند. گاهی سکوت افراد، یکی از راه های شناخت آنهاست، چرا که انسان همچنان که در قبال زبان خود مسوول است در قبال سکوتش نیز مسوولیت دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 249 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    121-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1076
  • دانلود: 

    298
چکیده: 

چکیده عربی:یسعی هذا البحثُ إلی معالجة إشکالیَّة البدیع فی نقد ابنِ المعتزِّ (ت296ه) فی ظلِّ قضیَّةِ الطَّبعِ والصَّنعةِ، بعد أنْ اتَّهمَهُ باحثون کُثرٌ بأنَّهُ أوَّلُ مَن ساعدَ علی کثافةِ الزَّخرفةِ الشَّکلیَّةِ فی التُّراثِ العربیِّ، لأنَّهُ حدَّدَ عناصرَ المذهب البدیعیِّ، ویرجعُ الاضطرابُ فی الإلمامِ بمفهومِ البدیعِ عند ابنِ المعتزِّ إلی عدمِ التَّمییزِ بین البدیعِ بوصفِهِ منهجاً نقدیّاً یعتمدُ البُعدَ الأسلوبیَّ فی مُقاربةِ النُّصوصِ الأدبیَّةِ، والبدیعِ بوصفِهِ قیمةً زخرفیَّةً شکلیَّةً، ما یعنی أنَّ البدیعَ یحظی بازدواجیَّةِ الوظیفةِ، إذ یسهمُ فی الأداء النَّقدیِّ فضلاً علی إسهامِهِ فی التَّشکیلِ الإبداعیِّ للنَّصِّ الأدبیِّ، بمعنی أنَّ هناک فارقاً کبیراً بین البدیعِ التَّکوینیِّ والبدیعِ النَّقدیِّ، وابن المعتزِّ فی صنعتهِ لم یکن قصدُهُ التَّأسیس لأحد فنون البیان العربیِّ، وإنْ کان بعضُ الدَّارِسین قد فهمَ منهُ ذلک، وإنَّما حاولَ أنْ یتلمَّس مواطن الشِّعریَّةِ فی نصوص القُدماءِ والمحدَثِین.إذن، فمِنْ أولی مهام هذا البحثِ التَّحقُّقُ مِن فرضیَّة مفادُها: هل ساعدَ بدیعُ ابنِ المعتزِّ علی کثافةِ الزَّخرفةِ الشَّکلیَّةِ والتَّصنُّعِ فی التُّراثِ الأدبیِّ العربیِّ، واتَّجهَ بالنَّقدِ وجهةً شکلیَّةً بلاغیَّةً؟ أو إنَّهُ استطاعَ أنْ یرفدَ النَّقدَ بمادَّةٍ مُصطلحیَّةٍ مرنةٍ قابلةٍ للتَّداولِ النَّقدیِّ فی ظلِّ تحدیدِهِ أسالیبَ البدیعِ فی التُّراثِ الأدبیِّ العربیِّ. چکیده فارسی:از آنجا که بسیاری از پژوهشگران ابن معتز را متهم کردند به این که نخستین کسی بود که به استفاده زیاد از صنایع لفظی کمک کرد، این پژوهش به دنبال بررسی مساله بدیع در نقد ابن معتز در پرتو طبع و صنعت است. این اتهام از آنجا نشات می گیرد که او عناصر بدیع را مشخص کرد و عدم فهم صحیح مفهوم بدیع از نظر ابن معتز به دلیل عدم تمایز بین بدیع به عنوان یک روش نقدی بر پایه جنبه سبک شناسی در بررسی متون ادبی، و بدیع به عنوان یک آرایه ادبی شکلی است، مساله ای که بدیع را دچار دوگانگی کارکردی کرده است زیرا علاوه بر مشارکت در ابداع متن ادبی، در عملکرد نقدی نیز مشارکت دارد و این بدان معناست که تفاوت زیادی بین بدیع تکوینی و بدیع نقدی وجود دارد و ابن معتز با پایه گذاری بدیع به دنبال ایجاد یک فن بیان عربی نبوده است هر چند برخی پژوهشگران این برداشت را کرده اند، بلکه تنها کاری که او کرده است این است که فن شعر را در متون پیشینیان و معاصرین بررسی کرده است. بنابراین نخستین وظیفه این پژوهش مطمئن شدن از این فرضیه است که آیا ابن معتز در افزایش آرایه های شکلی و تصنع در میراث ادبیات عربی تاثیر داشته است؟ و نقد را به سمت جنبه شکلی بلاغی برده است؟ یا اینکه توانسته به نقد یک ماده اصطلاحشناسی منعطف اضافه کند؟ که در این صورت قابل بررسی نقدی است و می تواند سبکهای بدیع را در میراث ادبی عربی مشخص کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1076

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 298 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button