زمینه و هدف: باتوجه به اهداف والای آموزش اخلاق پزشکی به نظرمی آیدبرنامه کنونی دوره آموزشی پزشکی توان لازم رابرای تغییر نگرش ورفتار ندارد. ازاین رو ممکن است رهیافت های دیگری در فراگیری اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی در برنامه درسی، مورد توجه قرارگیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ضرورت و امکان ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی پزشکی بوده است.روش کار: این مطالعه به روش کیفی (پدیدارشناسی) با رویکردمطالعه موردی انجام شده است. شرکت کنندگان اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی تهران بودند. نمونه گیری مبتنی برهدف بوده، داده های مطالعه از طریق مصاحبه عمیق با اعضای هیات علمی در دفتر گروه آموزشی و از طریق بحث گروهی متمرکز با اعضای هیات علمی گروه آموزشی اخلاق پزشکی و مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن کنفرانس دانشکده پزشکی، جمع آوری شده اند. متن مصاحبه های استخراج شده به روش تجزیه و تحلیل محتوا، مورد تحلیل قرار گرفتند. کدهای مفهومی از آن استخراج و به شش مفهوم اصلی وزیر مفهوم های مربوطه دسته بندی شدند.یافته ها: نتایج حاصل ازتحلیل داده ها در بخش ضرورت، شامل مضمون های ضرورت ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی، آشنایی عملی و کاربردی با موضوعات اخلاق پزشکی، هم زمانی آموزش و به کارگیری مباحث اخلاق پزشکی در مواجهه بابیمار، مفید و موثرتر بودن ارائه درس اخلاق پزشکی درطول دوره بالینی، تجربه کردن موضوعات اخلاقی و رفتار اساتید در مدت طولانی تر در محیط بالینی، تئوری نبودن بسیاری از مباحث اخلاق پزشکی می باشد. و در بخش چالش ها، آشنایی ناکافی مدرسین بامباحث اخلاق پزشکی و شیوه انتقال آن، مشکلات اجرایی برنامه و ناملایمات و مشکلات سیستم آموزشی، تاثیر خلا فرهنگی در برنامه ریزی، کمبوداساتید مجرب و کارآمد و عامل به اخلاق پزشکی ودربخش امکان پذیری، امکان پذیربودن ارائه درس اخلاق پزشکی درطول دوره بالینی، آموزش اساتید به منظور آشنایی با این مباحث و شیوه انتقال آن به دانشجو، برنامه ریزی وتهیه محتوای آموزشی اخلاق پزشکی متناسب بادوره بالینی وفرهنگ، سنت و مذهب، استفاده از اساتید بالینی متعهد به اخلاق پزشکی، استفاده ازتجربه و عدم استفاده مستقیم از برنامه های آماده کشورهای بیگانه می باشد.نتیجه گیری: ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی برای دانشجویان پزشکی باتوجه به استمرار آموزشی و انتقال عملی و تجربی دربرخورد با موضوعات اخلاق پزشکی با تغییر نگرش و رفتار برای کاهش ناسازگاری های حرفه ایی، امری ضروری بنظر می آید و با توجه به ظرفیت های موجود از جمله فرهنگ غنی اسلامی و وجود اعضای هیات علمی مجرب بالینی و آگاه و عامل به موضوعات اخلاق پزشکی و نیز توانمندی سیستم آموزشی و امکانات موجود ارائه درس اخلاق پزشکی در طول دوره بالینی پزشکی امکان پذیر خواهد بود.