مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

285
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 بیان مسئله: با اختراع خط ارمنی, زبان بصری مینیاتور ارمنی نیز تحولات بزرگی را پشت سر نهاد که در مکاتب واسپوراکان, کیلیکیه, هایک, آنی, کریمه, گلدزور, داتو تجلی یافت. یکی از مشخصه های مینیاتور ارمنی, کاربرد فراوان و متنوع نقوش گیاهی جهت تزیین متون دینی نظیر انجیل, جاشوتس, شاراکان و نیز کتب دیگر با موضوعات طب, تاریخ و نظایر آن ها است. تقسیم ارمنستان, به دو بخش غربی و شرقی در سده پنجم به بعد, تحت نفوذ ایران و بیزانس, بر اشتراکات فرهنگی و هنری ایران و حوزه قفقاز تاکید می کند. با توجه به آنچه گذشت سوال این است که نقوش گیاهی, به چند شکل در مینیاتور ارمنی مصور شده و تشابهات آن با نگارگری ایرانی چیست؟ هدف شناخت بهتر نقوش ایرانی و ارمنی و تشابهات وتمایزات آن ها. روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی است که شیوه توصیفی تحلیلی یافته های آن ارایه می شود منابع این پژوهش کتابخانه ای و برگرفته از پایگاه های اینترنتی است. یافته ها: این پژوهش نشان داده است که نقوش گیاهی به پنج صورت در مینیاتور ارمنی حضور دارند: نقش گیاه برای تصویرسازی عین به عین متن, نقش گیاه برای توصیف روایت, نقش خلاصه شده و هندسی گیاه برای پر کردن خلا, نقش گیاه به عنوان نماد و استفاده از نقش انتزاعی گیاه برای اهداف زیباشناسانه است. همچنین بررسی این پژوهش نشان داد که در چهار شکل از مصورسازی نقوش گیاهی, مشابهت هایی میان مینیاتور ارمنی و ایرانی وجود دارد. اما شکل سوم, یعنی خلاصه سازی هندسی فرم نقوش گیاهی با هدف ایجاز, در مینیاتور ایرانی قابل مشاهده نیست.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی راد، رضا. (1399). تطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی. پیکره، 9(19 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/986756/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی راد رضا. تطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی. پیکره[Internet]. 1399؛9(19 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/986756/fa

    IEEE: کپی

    رضا رفیعی راد، “تطبیق کاربست نقوش گیاهی در مینیاتور ارمنی و نقاشی ایرانی،” پیکره، vol. 9، no. 19 ، pp. 1–10، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/986756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button