مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,017
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 96

چکیده

 هدف: این مطالعه تاثیر استفاده از مهارت های ادراکی  حرکتی را بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه  بیش فعالی بررسی کرده است. روش: در این پژوهش که از نوع شبه تجربی است, 26کودک پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی مراجعه کننده به چهار مرکز کاردرمانی, به صورت تصادفی, به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار این پژوهش, پرسشنامه کانرز والدین, سیاهه رفتاری کودکان, آزمون کفایت حرکتی بروینینکس  اوزرتسکی بود. پس از اجرای مداخله که شامل شش هفته تمرینات ادراکی  حرکتی بود, از مادران دو گروه آزمایش و شاهد خواسته شد مجددا سیاهه رفتاری کودکان را تکمیل کنند. برای ارزیابی پس از مداخله, از آزمون مقیاس حرکتی کودکان بروینینکس اوزرتسکی برای کودکان استفاده شد. یافته ها: پس از پایان دوره مداخله, تمام حیطه های مهارت های ادراکی  حرکتی (مجموع حرکات درشت, جمع حرکات ظریف, هماهنگی اندام فوقانی و نمره کلی آزمون) بهبود و در حیطه مشکلات رفتاری (اضطراب, مشکلات اجتماعی, مشکلات توجه, رفتارهای پرخاشگری, مشکلات دیگر) میانگین گروه آزمایش کاهش قابل  ملاحظه ای نشان داد. در حیطه حرکات ظریف و نمره کلی آزمون کفایت حرکتی بروینینکس  اوزرتسکی در گروه شاهد نیز بین پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری دیده شد. در اختلالات رفتاری هم نتایج نشان دهنده کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد که بهبود مهارت های حرکتی کودکان این مطالعه باعث شده است که این کودکان در موقعیت های بازی, تحصیلی و فعالیت های روزانه احساس کفایت و شایستگی بیشتری کنند. میزان کسب موفقیت های بیشتر, شکست های کمتر و در نتیجه ارزیابی های مثبت تر, به کاهش پرخاشگری, اضطراب, مشکلات دیگر و به طور کلی مشکلات رفتاری کودکان این مطالعه منجر شد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقان، فائزه، بهنیا، فاطمه، امیری، نسرین، پیشیاره، ابراهیم، و صفرخانی، مریم. (1389). بررسی تاثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی. تازه های علوم شناختی، 12(3 (مسلسل 47))، 82-96. SID. https://sid.ir/paper/83157/fa

    Vancouver: کپی

    دهقان فائزه، بهنیا فاطمه، امیری نسرین، پیشیاره ابراهیم، صفرخانی مریم. بررسی تاثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1389؛12(3 (مسلسل 47)):82-96. Available from: https://sid.ir/paper/83157/fa

    IEEE: کپی

    فائزه دهقان، فاطمه بهنیا، نسرین امیری، ابراهیم پیشیاره، و مریم صفرخانی، “بررسی تاثیر استفاده از تمرینات ادراکی – حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان پنج تا هشت ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی،” تازه های علوم شناختی، vol. 12، no. 3 (مسلسل 47)، pp. 82–96، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83157/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button