مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رفتار معتادان در آزمون قمار آیوا با استفاده از مدل یادگیری تقویتی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش, بررسی اختلالات تصمیم گیری معتادان به مواد افیونی, در شرایط مخاطره آمیز, با استفاده از روش مدل سازی شناختی است.روش: در این پژوهش, ابتدا نظام تصمیم گیری آزمودنی ها (گروه شاهد و گروه معتادان درمان جو), با استفاده از نسخه فارسی آزمون قمار آیوا بررسی و سپس, یافته های آزمون با استفاده از مدل سازی شناختی تحلیل شد. در این راستا و بر اساس یادگیری تقویتی و شرایط آزمون قمار, مدل های مختلف تصمیم گیری در شرایط مخاطره آمیزِ آزمون قمار طراحی شد. در مرحله بعد, مدل ها در محیط آزمون قمار شبیه سازی و جداگانه بر داده های هر دو گروه برازش داده شدند. سپس, مدلی که مطابقت بیشتری با رفتار آزمودنی های آن گروه داشت, مشخص شد.یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه معتادان درمان جو (n=217) و شاهد (n=130) عملکرد ضعیفی در آزمون داشتند (امتیاز خالص کمتر از 10). علاوه بر آن, عملکرد گروه معتاد ضعیف تر از گروه شاهد بود (P<0.07) نتایج مدل سازی نشان می دهد که مدل بهینه هر دو گروه مدلی است که در ارزیابی انتخاب های مختلف فقط به تعداد دفعات دریافت پاداش و زیان (و نه مقادیر آنها) توجه می کرد. روش تحلیل حساسیت آشکار کرد که مدل بهینه برای گروه معتاد, علاوه بر توجه صرف به تعداد دفعات پاداش و زیان, بیشتر از گروه شاهد تحت تاثیر آسیب گریزی قرار دارد.نتیجه گیری: نتایج فوق گویای آن است که علت کم بودن امتیاز کسب شده در هر دو گروه, نادیده گرفتن اندازه پاداش و زیان و توجه به دفعات آن است. ضمن این که, دلیل پایین بودن بازده گروه معتاد نسبت به گروه شاهد, عدم تعادل آسیب گریزی و پاداش جویی و گرایش به سمت آسیب گریزی است. این گرایش به آسیب گریزی می تواند بر شرایط خاص معتادان درمان جو منطبق باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دزفولی، امیر، کرامتی، محمدمهدی، صفایی، هومن، لوکس، کارو، مکری، آذرخش، و اختیاری، حامد. (1389). تحلیل رفتار معتادان در آزمون قمار آیوا با استفاده از مدل یادگیری تقویتی. تازه های علوم شناختی، 12(2 (مسلسل 46))، 15-28. SID. https://sid.ir/paper/82710/fa

    Vancouver: کپی

    دزفولی امیر، کرامتی محمدمهدی، صفایی هومن، لوکس کارو، مکری آذرخش، اختیاری حامد. تحلیل رفتار معتادان در آزمون قمار آیوا با استفاده از مدل یادگیری تقویتی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1389؛12(2 (مسلسل 46)):15-28. Available from: https://sid.ir/paper/82710/fa

    IEEE: کپی

    امیر دزفولی، محمدمهدی کرامتی، هومن صفایی، کارو لوکس، آذرخش مکری، و حامد اختیاری، “تحلیل رفتار معتادان در آزمون قمار آیوا با استفاده از مدل یادگیری تقویتی،” تازه های علوم شناختی، vol. 12، no. 2 (مسلسل 46)، pp. 15–28، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button