مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

366

دانلود:

145

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی فقهی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی

نویسنده

قانع احمدعلی

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 178

چکیده

 از مهمترین رسالت های رسانه ها, روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینه های مختلف زندگی است. یکی از زمینه های کاری رسانه ها و از جمله صدا و سیما, تولید و پخش آگهی های بازرگانی است. اگر در این زمینه, قوانین و آیین نامه ها و دستور و توصیه های فقهی و اخلاقی رعایت شود و رسانه از رسالت حقیقی خود فاصله نگیرد و بیش و پیش از آنکه به تبلیغات تجاری به نگاه درآمدزایی بنگرد, به نگاه معرفی موارد نیاز جامعه, آن هم بر طبق مصالح لازم بنگرد, می توان رسانه را در این زمینه عاری از آسیب دانست. این مقاله درصدد است برخی آسیب های موجود یا احتمالی در تبلیغات بازرگانی را معرفی کند. برخی از این آسیب ها عبارت اند از: تولید و غش و ضرر زدن به یکدیگر, تشویق بر مصرف بیشتر کالاها و خدمات غیرضروری, استفاده ابزاری از صدا و تصویر زنان, القای عقب ماندگی خود و برتر دانستن بیگانگان, ندادن آگاهی لازم در مورد کیفیت کالاها به مردم, ایجاد اطمینان دروغین نسبت به کیفیت کالاها, نفی کالای مشابه, القای پاره ای از افکار و اندیشه های ناروا, استفاده ابزاری از ارزش های دینی و ملی و خلاصه کلام عدم خیرخواهی صاحبان تبلیغات نسبت به هم وطنان و هم کیشان خود و تنها به فکر فایده اقتصادی خود بودن.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.