مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,107
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

420
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 17

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش بسط و گسترش بر افزایش بازیابی آموخته ها در حافظه معنایی یادگیرندگان در دو نوع تکلیف درسی فیزیک و مطالعات اجتماعی با توجه به سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی آنها بود. از روش تجربی و طرح گسترش یافته پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. 180 نفر دانش آموز دختر سال اول متوسطه به عنوان آزمودنی در قالب چهار گروه آزمایشی و دو گروه کنترل به صورت تصادفی انتخاب و جایگزینی شدند. به گروه های آزمایشی, روش های بسط و گسترش دانشی و بسط و گسترش معنایی آموزش داده شد, سپس به تمامی گروه ها در یک جلسه 2 ساعته یک تکلیف حافظه داده شد. بلافاصله آزمودنی ها در معرض پس آزمون مشترک بازیابی قرار گرفتند. اثرمندی آموزش راهبردهای بسط و گسترش به طور جداگانه برای آزمودنی های بالا, متوسط و پایین از لحاظ سطح پیشرفت تحصیلی بررسی شد. ابزار اندازه گیری متغیر وابسته, آزمونی بود که توسط معلمان هر کدام از دروس مطالعات و فیزیک به اجرا درآمد. نتایج تحلیل واریانس دوراهه (3×3) نشان داد آموزش انواع بسط و گسترش در هر دو زمینه تکلیف فیزیک و مطالعات بر بازیابی آموخته ها در حافظه معنایی موثر بود. در هر دو زمینه, گروه های آزمایشی 1 و 2 با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشتند. همچنین در درس مطالعات اجتماعی میان متغیرهای نوع بسط و سطوح پیشرفت تحصیلی اثر متقابل دوگانه وجود داشت. بر این اساس نتیجه گرفته شد آموزش انواع بسط و گسترش به یادگیرندگان در حال تحصیل در افزایش بازیابی در حافظه معنایی آنها تاثیر معنی دار دارد, با این حال این تاثیر در تکالیف درسی مختلف یکسان نیست و به نوع محتوای مطالب یادگیری و نیز ویژگی های آزمودنی ها بستگی دارد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، بهرام، زارع، حسین، و شقاقی، فرهاد. (1390). تاثیر آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، 7(21)، 5-17. SID. https://sid.ir/paper/175107/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی بهرام، زارع حسین، شقاقی فرهاد. تاثیر آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)[Internet]. 1390؛7(21):5-17. Available from: https://sid.ir/paper/175107/fa

    IEEE: کپی

    بهرام ملکی، حسین زارع، و فرهاد شقاقی، “تاثیر آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی،” یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، vol. 7، no. 21، pp. 5–17، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/175107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button