مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزه های تعلیمی مثنوی مولوی در حوزه آسیب های اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 108

چکیده

 اثر ادبی تعلیمی, اثری است که دانشی (چه عملی و چه نظری) را برای خواننده تشریح کند یا مسایل اخلاقی, مذهبی و فلسفی را به شکل ادبی عرضه دارد. مثنوی معنوی نمونه بارز ادبیات عرفانی علیمی است که در آن, مولانا به بهترین شکل و در قالب تمثیل و حکایات تعلیمی, آموزه های اخلاقی و عرفانی را به مخاطبانش آموزش می دهد. در این مقاله, برخی از نکات تعلیمی مثنوی و تاثیرگذاری آن بر شنونده و کارکرد آن در حوزه آسیب های اجتماعی بررسی می شود تا دریابیم مولوی چگونه از آموزه های مبتنی بر تجربیات ارزشمند خود برای تعلیم و تربیت بهره برده است و چگونه می توان از این آموزه ها در کاهش و ترمیم آسیب های اجتماعی در دنیای معاصر استفاده کرد. یافته های این تحقیق نشان می دهد مولوی عرفان را امری اجتماعی می داند و آموزه های عرفانی وی کاملا در حوزه اجتماعی است و می توان با به کارگیری آنها از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گذشتی، محمدعلی، و کاکاوندقلعه نوعی، فاطمه. (1393). آموزه های تعلیمی مثنوی مولوی در حوزه آسیب های اجتماعی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 6(21)، 81-108. SID. https://sid.ir/paper/165316/fa

    Vancouver: کپی

    گذشتی محمدعلی، کاکاوندقلعه نوعی فاطمه. آموزه های تعلیمی مثنوی مولوی در حوزه آسیب های اجتماعی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1393؛6(21):81-108. Available from: https://sid.ir/paper/165316/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی گذشتی، و فاطمه کاکاوندقلعه نوعی، “آموزه های تعلیمی مثنوی مولوی در حوزه آسیب های اجتماعی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 6، no. 21، pp. 81–108، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/165316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button