مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

40
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل پدیدارشناختی ادراک نوجوانان تیزهوش کمتر موفق از شیوه های والدگری

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 74

چکیده

 یکی از اساسی ترین چالش های فراروی محققان علاقه مند به قلمرو روان شناسی تیزهوشی, فهمِ عمیق و بافتاری پدیدة تیزهوشان کمتر موفق, است. موافق با شواهد موجود, در پاسخ به چرایی پدیدة تیزهوشان غیرموفق, در یک تقسیم بندیِ کلان, علل فردی از علل بافتی, تمایز می یابند. در این پژوهش, محققان با الهام از آموزه های نظریة سیستم های بوم شناختی اجتماعی و با اخذِ رویکردی پدیدارشناختی, با هدفِ اطلاع از نقش عنصر بافتاری شیوه های والدگری, تجربة زیستة نوجوانان تیزهوش غیرموفق را دربارة بافت والدگری شان, مطالعه کردند. 33 دانش آموزِ تیزهوش غیرموفق از مدارس سمپاد در دو استان تهران و گیلان, به صورت هدفمند, انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبة عمیق, گردآوری شدند. سپس, تحلیل متنی داده های کیفی حاصل از مصاحبه ها به کمک رویکردِ پدیدارشناختی توصیفی و با استفاده از روشِ استویک ـ کلایزی ـ کین, انجام شد. نتایج با شمول 9 مضمونِ دگرشفقت ورزی در برابر دگرستیزه گری, پاسخگویی همدلانه در برابر عدم پاسخگویی همدلانه, مواجه گری فعالانه در برابر رویارویی های نا انطباقی, چند جانبه اندیشی در برابر تک وجهی نگری, فرآیندی نگری در برابر بازده اندیشی افراطی, یادگیری از تجارب منفی در برابر شکست هراسی, تأملی نگری در برابر تکانش گری, دگرگویی های مثبت در برابر دگرگویی های منفی و عدم قضاوت گری در برابر قضاوت گری و 69 زیرمضمون, ادراکِ نوجوانان تیزهوش غیرموفق را دربارة بافت والدگری شان, تصویرگری کرد. در مجموع, تعقیبِ رویکردی پدیدارشناختی به فهمِ پدیدة تیزهوشان غیرموفق با تاکید بر مشخصه های بافتار والدگری, مجموعه ای غنی از دانشی شامل شوندة نشانگرهای چندگانة سازة نوظهورِ و بسیطِ والدگری غیرتوانمندمحور تحصیلی را به مثابة ترکیب ویژه ای از رفتارهای والدگری غیرمراقبت گر و همچنین مشوقِ سبکِ زندگیِ تحصیلیِ بازدارندة سلامت در نوجوانان, فراهم آورد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button