مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

235
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی تحصیل گریزی بر اساس معنای تحصیل، خودکارآمدی تحصیلی و تنشگرهای تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

چکیده

 حضور در مدرسه برای پیشرفت تحصیلی, اجتماعی و عاطفی کودکان و موفقیت در آیندۀ آنها بسیار مهم است. از این رو, پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی تحصیل­گریزی بر اساس معنای تحصیل, خودکارآمدی تحصیلی و تنشگرهای تحصیلی انجام شده است. مطالعة حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوة نمونه­گیری تصادفی تعداد 255 نفر از دانش­آموزان دبیرستانی و هنرستانی مقطع متوسطه دوم شهر خوسف در سال تحصیلی 1398-99 انتخاب شده و از طریق چهار مقیاس معنای تحصیل, خودکارآمدی تحصیلی, تنشگرهای تحصیل و تحصیل­گریزی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با کمک نرم افزار SPSS نسخۀ 23 استفاده گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که از میان ده معنای تحصیل, حرفه در گام اول و فشار روانی در گام دوم, عملکرد تحصیلی (از ابعاد خودکارآمدی تحصیلی) در گام سوم و همین­طور از میان ابعاد تنشگرهای تحصیلی, ناکامی و استرس خودتحمیل­شده در گام چهارم و پنجم به­طور معناداری 37 درصد از واریانس تحصیل­گریزی دانش­آموزان را پیش­بینی می کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که معنای تحصیل, خودکارآمدی تحصیلی و تنشگرهای تحصیل نقش مهمی در پیش­بینی تحصیل­گریزی دارند. بنابراین می­توان با پررنگ­تر شدن معنای تحصیل و هدفمندی آنان از تحصیل, آموزش خودکارآمدی و تقویت توانمندی­های آنها و کاهش تنشگرها میزان گرایش به تحصیل­گریزی را در آنها کاهش داد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button