مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

تحلیل جوک های جنگ خلیج فارس


تحلیل جوک های جنگ خلیج فارس: انسجام، پیوستگی و دانش مشترک

مقالات علمی برخی اوقات موضوعات جالبی را مطرح می کنند ، بخصوص مقالات حوزه ی موضوعی جامعه شناسی. در پروژه ی تحقیقاتی با موضوع انسجام اجتماعی به مقاله ای با عنوان Gulf War jokes: Cohesion and coherence رسیدم که به بررسی جک های جنگ خلیج فارس و تاثیر آن بر انسجام و پیوستگی در کشور اردن پرداخته بود که نویسندگان آن عبدالله شاکر و محمد فرغل (1992) بودند.

جنگ خلیج فارس، جنگی با همکاری  35 کشور به رهبری آمریکا بود که علیه عراق در واکنش به اشغال کویت توسط عراق انجام گرفت.

برای تحلیل این مقاله از ابزار هوش مصنوعی به نام نوت بوک ال ام یا Notebook lm استفاده شد و سپس تمامی جملات از نظر ساختار و محتوا بررسی شد.

یافته‌های اصلی بررسی جک ها در جنگ خلیج فارس نشان می‌دهد که این جوک‌ها عمیقاً بازتاب‌دهنده باورهای سیاسی و اجتماعی اکثریت قاطع مردم اردن بودند. جوک‌ها به عنوان یک «دریچه فرار» برای بیان عقاید ممنوعه سیاسی و تخلیه خشم و سرخوردگی عمل می‌کردند. استدلال اصلی مقاله این است که درک و پیوستگی این جوک‌ها بیش از آنکه به نشانه‌های زبانی سطحی (انسجام) وابسته باشد، به دانش جهانی و فرهنگی مشترک بین گوینده و مخاطب (پیوستگی) متکی است.

عواملی مثل دانش زمینه‌ای مشترک درباره وقایع جنگ، کلیشه‌های فرهنگی، ساختار روایی قابل پیش‌بینی جوک‌ها، و استفاده هوشمندانه از ابهامات زبانی (مانند ایهام و جناس) نقشی حیاتی در ساختن معنا و ایجاد طنز ایفا می‌کنند. همچنین، این مقاله ویژگی های مشابه افراد در یک مکان و زمان را به عنوان مفهومی برتر معرفی می‌کند که از تعامل میان انسجام (عناصر زبانی) و پیوستگی (دانش مخاطب) به وجود می‌آید و شرط لازم برای معنادار بودن متن جوک است.

زمینه سیاسی و اجتماعی باعث شد که در طول جنگ خلیج فارس، اکثریت قریب به اتفاق مردم اردن از نظر روانی و لجستیکی عمیقاً درگیر جنگ شوند که این احساسات قوی منجر به شکل‌گیری روایتی متمایز از جنگ شد.

آنها از جوک به مثابه ابزار بیان استفاده کردند. در چنین فضایی، جوک‌گویی به عنوان ابزاری برای بیان دیدگاه‌های جدی سیاسی، اجتماعی و مذهبی به شیوه‌ای به ظاهر غیرجدی تبدیل شد. این جوک‌ها به عنوان راهی برای تخلیه استرس ها و تروماهای ناشی از سرخوردگی و خشم شد.

چارچوب نظری استفاده از لطیفه به عنوان ابزاری برای اظهار نظر و انسجام اجتماعی

نظریه رهایی ، توسط کانت در سال 1790 ارائه شد. جوک‌گویی یک رفتار کلامی منفعل برای ایجاد رهایی و تسکین هیجانی است؛ در واقع یک فریب عاطفی است.

نظریه ناهماهنگی ، سولس در سال 1972 مطرح کرد. از نظر وی، طنز از ترکیب دو یا چند بخش، مفهوم یا موقعیت ناهماهنگ در یک کل پیچیده ناشی می‌شود. طنز در دو فرآیند شناختی رخ می‌دهد: درک ناهماهنگی و کشف فوری یک توضیح برای آن.

نظریه‌های گشتالت که توسط بیتسون در سال 1953 مطرح شد. در این نظریه، یک جوک دارای ویژگی‌های یک پارادوکس است و عناصر «شکل» و «زمینه» دارد. جوک و دلالت‌های آن ، معمولاً در تضاد هستند و این تضاد با درک پیام حل می‌شود.

نظریه‌های پیاژه‌ای، که مک‌گی در سال 1971 بیان کرد.  بر اساس این نظریه، طنز نشان‌دهنده رشد شناختی است. سرگرمی ناشی از همسان‌سازی فانتزی محرک‌های ناهماهنگ است، جایی که فرد موقتاً از تفکر جدی و بالغانه به تفکر کودکانه و کمتر مهار شده بازمی‌گردد.

نظریه‌های فروید که در سال 1905 مطرح شد. تکنیک‌های اصلی جوک شامل جابجایی تأکید، معانی دوگانه و بازنمایی غیرمستقیم است. لذت طنز از درک محتوایی است که رفتارهای سرکوب‌شده را توصیف می‌کند و کارکرد اصلی آن، رهاسازی موقت کنترل خودآگاه بر خویشتن‌داری است.

پادکست مقاله ی تحلیل جوک‌های جنگ خلیج فارس

برای شنیدن پادکست مقاله ی تحلیل جوک‌های جنگ خلیج فارس کلیک کنید. لهجه ی پادکست به دلیل ساخته شدن با هوش مصنوعی زیاد مناسب نیست.

برای دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید. 

نتیجه گیری از مقاله تحلیل جوک‌های جنگ خلیج فارس

در آخر نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که پیوستگی در جوک‌ها یک ساختار عملی و ارتباطی است. برای درک یک جوک، مخاطب باید دانشی فراتر از تحلیل عناصر سطحی متن داشته باشد تا بتواند با استفاده از دانش جهانی خود، به جهان‌های معنایی زیرین متن نفوذ کند. ویژگی‌ هایی مانند ایجاز، کم‌ گویی، ادب ظاهری و ابهام، تاکتیک‌های به کار رفته در لطیفه ها هستند که مخاطب آن‌ها را به عنوان فرایندی برای رسیدن به هدف نهایی (ایجاد طنز یا تمسخر) تفسیر کند.

در دیدگاه مطرح شده ، ابزارهای انسجامی فقط در مواقعی کارآمد هستند که به عنوان سیگنال‌ هایی برای اطلاعات سرکوب‌ شده عمل کنند. در نتیجه، «بافت[1]» محصول نهایی آگاهی از این سیگنال‌ها و پیوند آن‌ها با جهان‌های  فراخوانی‌ شده در جوک یا لطیفه است و به تنهایی توسط عناصر انسجامی ایجاد نمی‌ شود.

جای چنین مقاله ای در زبان فارسی خالی است ، پیشنهاد می شود که محققان علوم اجتماعی به بررسی لطیفه ها و جک های ساخته شده به زبان فارسی و ارتباط آن با وقایع بپردازند.

 

[1] . در علوم اجتماعی استعاره‌ای برای ویژگی‌های ناملموس و دشوار برای تعریف در بافت‌ها، سازمان‌ها و پدیده‌های اجتماعی، مانند «احساس» یک مکان، درک مشترک در یک گروه یا احساسات ناشی از ارتباطات بیش از حد.

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به ابتدای متن
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله های مرتبط

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

پست های مرتبط

ارتباط سئو با رتبه بندی وب سایت دانشگاه ها در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس

تاریخ: 1401/04/28

بازدید: 2170

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یکی از موضوعات مهمی که این روزها در محافل دانشگاهی و پژوهشی مطرح است، رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

FarsTail اولین مجموعه‌داده‌ فارسی استنتاج زبان طبیعی

تاریخ: 1399/08/26

بازدید: 6786

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

FarsTail چیست ؟

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

مدیریت آب در ایران

تاریخ: 1404/05/21

بازدید: 1200

1404

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ایران یکی از دوره های سخت خشکسالی را می گذراند. خشکسالی حال حاضر ایران به دو دلیل اصلی است: طبیعی و انسان ساخت.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

امیدواری شغلی چیست ؟

تاریخ: 1400/12/17

بازدید: 3134

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

امید یک منبع قوی در تعیین رفتار است . امید منجر به نگرش افراد برای رسیدن به اهداف است . امید شامل فرایندهای شناختی است که منجر به حالت انگیزشی و در نتیجه بر ساختارهای آموزشی و همچنین شغل اثر می گذارد .

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

انتشار کتاب "پژوهش و فناوری در برنامه‌های توسعه کشور"

تاریخ: 1399/06/19

بازدید: 3202

1399

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

کتاب "پژوهش و فناوری در برنامه‌های توسعه کشور" نوشته فریبا فهیم‌یحیائی، معاون هزینه‌ای امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه، منتشر شده است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

معایب و مزایای دورکاری

تاریخ: 1401/01/21

بازدید: 2270

1401

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

دورکاری عبارت است از انجام کار از راه دور . مفهوم دورکاری به انعطاف پذیری در کار اشاره دارد . دورکاری یعنی کارمند وظایف و مسئولیت های خود را خارج از محل کار انجام دهد .

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

بازخوانی مقاله اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی

تاریخ: 1397/12/05

بازدید: 1753

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

مناسبت ملی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

بازخوانی مقاله پویایی شناسی انقلاب اسلامی ایران

تاریخ: 1397/11/23

بازدید: 2377

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بازخوانی مقالات علمی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

بازخوانی مقاله سرطان پستان در ايران: ميزان ها، پراکندگی و عوامل مرتبط

تاریخ: 1397/11/15

بازدید: 2074

1397

زمان مطالعه: 5 دقیقه دقیقه

بازخوانی مقاله به مناسبت روز جهانی سرطان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست ؟

تاریخ: 1402/12/21

بازدید: 1692

1402

زمان مطالعه: 2 دقیقه

برخی از افراد نسبت به صداهای خاص یا سطوح که برای بقیه صداهای عادی محسوب می شود، واکنش هایی مثل آزردگی، تنش، اضطراب یا ترس را تجربه می کنند.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button