
پنالتی گوگل چیست؟
در منابع درستوحسابی سئویی میگویند که پنالتی گوگل در دو صورت اتفاق میافتد:
-
جریمه دستی: زمانی رخ میدهد که کارشناسان انسانی گوگل، تخلفی را در سایت شما شناسایی کنند (مثل محتوای اسپم یا لینکسازی مشکوک). در این حالت، بهصورت مستقیم به شما هشدار داده میشود و رتبه سایت بهشدت کاهش مییابد.
-
جریمه الگوریتمی: نتیجه بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل است. اگر سایت شما با تغییرات جدید سازگار نباشد یا از تکنیکهای قدیمی و منسوخ سئو استفاده کند، الگوریتمها بهطور خودکار آن را جریمه میکنند.
در واقع، بیشتر پنالتیها توسط هوش مصنوعی گوگل شناسایی میشوند، اما آن بخش کوچکی که از چشم الگوریتمها دور میماند، توسط تیم اسپم گوگل بهصورت دستی بررسی و مجازات میشود.
چرا فهمیدن پنالتی گوگل اهمیت دارد؟
جریمه گوگل، یعنی دردسر! وقتی غول فناوری به هر نحوی (دستی یا اتومات) وبسایت نازنین شما را مجازات میکند، معنیاش این است که سایت شما دیگر در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود یا رتبهتان برای کلمات کلیدی هدف، بهطور غمانگیزی پایین میآید. وقتی وبسایت شما به این درد مبتلا شد، مخاطبان هدف نمیتوانند پیدایتان کنند. خب! وقتی مخاطبان نتوانند سایت شما را پیدا کنند و برایشان نامرئی شوید، طبیعی است که ترافیک و درنهایت فروش و درآمدتان کاهش پیدا میکند.
گوگل از چه الگوریتمهایی برای جریمه سایت استفاده میکند؟
گوگل برای اینکه بتواند قاعده و قانون مشخص و هوشمندانهای برایی مجازات سایتهای متخلف داشته باشد، از چند الگوریتم استفاده میکند. هر کدام از این الگوریتمها روی بخش مشخصی از وبسایت شما فوکوس میکنند و سفتوسخت پای خط قرمزهایشان میایستند. البته یادتان نرود که همین الگوریتمها هم مدام در حال بهروزرسانی و پیچیدهترشدن هستند. چند نمونه از معروفترین الگوریتمهای جریمه گوگل را در ادامه مشاهده میکنید:
-
الگوریتم پنگوئن: این مورد روی بکلینکهای وبسایت شما تمرکز میکند و هدفش مبارزه با لینکسازیهای غیرطبیعی و غیرقانونی است. بهطوریکه شاخکهای این الگوریتم هوشمند، نسبت به خرید بکلینک، ایجاد لینکهای خارجی بیکیفیت یا نامرتبط و بکلینکهای فریبنده و غیرطبیعی تیز میشود!
-
الگوریتم پاندا: این الگوریتم پرکار، خستگی نمیشناسد! چرا؟ چون مأموریت اصلیاش بررسی محتوای وبسایتهاست و همه میدانید که وبسایتهایی با محتوا نامربوط، کپیشده و کمارزش کم نیستند. بنابراین الگوریتم پاندا با هدف شناخت محتوای باکیفیت و جریمه سایتهایی با محتوای تکراری و ناقص و بیربط و بیفایده، مشغول خدمت در کمپانی گوگل است.
-
الگوریتم مرغ مگسخوار: مگسخوار، زیرکی جدید غول فناوری گوگل است که بهدنبال درک معنای محتوای شما و ارتباط بین محتوا و کلمات کلیدیتان است. این الگوریتم روی استفاده غیرعادی و طوفانی از کلیدواژهها هم حساس است. پس مراقب باشید تا متن خود را بیش از اندازه پر از کلمه کلیدی مدنظرتان نکنید که توسط این الگوریتم، اسپم شناخته میشوید و با جریمه سنگین مگسخوار، به دردسر میافتید.
-
الگوریتم فرد (fred): محتوای اسپم، پاپآپهای بیمورد و لینکهای بهدردنخور، همگی در این الگوریتم موردبررسی قرار میگیرند تا مشخص شود که جریمهخور هستید یا نه؟

5 پنالتی گوگل و روشهای رفع آن
رفع جریمه گوگل همیشه کار راحتی نیست. همانطور که گفته شد 2 نوع مجازات گوگلی وجود دارد: دستی و الگوریتمی.
دستی توسط کارمندان گوگل اعمال میشود و الگوریتمی بهوسیله الگوریتمهای اتوماتیک و سیستمی هوشمند گوگل مثل پاندا و پنگوئن و...! برای اینکه بدانید چطور باید از شرّ این دو مدل پنالتی گوگل خلاص شوید، باید رایجترین جریمههای گوگل را مرور کنید تا بتوانید از آنها دوری کنید:
پُرکردن صفحه با کلمات کلیدی
پُرکردن صفحه با کلمات کلیدی یا بمباران کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یک تاکتیک عتیقه سئویی است. قدیمترها اگر سایتتان را انباشته از کلمات کلیدی میکردید، گوگل رتبه بهتری به صفحه شما میداد؛ اما حالا مدتهاست که این قاعده عوض شده است؛ یعنی اگر در متن خود بهاندازه غیرطبیعی از کلیدواژهها استفاده کنید، در حقیقت به استراتژی کلاه سیاه (اقدامات غیرقانونی سئو) شناخته میشوید. این استراتژی اصلاً به نفع سایتتان نیست و اگر عمداً یا ناخواسته دست به چنین کاری بزنید، فوراً جریمه میشوید.
کلوکینگ (Cloaking)
کلوکینگ چیست؟ یکی دیگر از استراتژیهای سئو کلاهسیاه که قوانین اسپم گوگل را لگدمال میکند! این روش به شکلهای مختلفی انجام میشود. مثلاً نشاندادن نسخهای متفاوت از یک صفحه به کاربر انسانی و گوگل یا هدایت کاربر انسانی به وبسایت دیگر، وقتی که سایت اصلی در گوگل رتبهبندی شده است. خب! چطور از جریمه چنین اقدامی رها شویم؟
محتوای هکشده یا سایت هکشده
یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث پنالتی گوگل میشود، هکشدن سایتتان است. حالا چرا گوگل، شما را که یکبار هک شدهاید و بهاندازه کافی غمگین هستید را با جریمه خود، غمگینتر میکند؟ چون این موتور جستجو معتقد است که یک سایت هکشده برای جستجوگر ارزشی ندارد. بدتر از آن، ممکن است حاوی کدهای مخرب باشد که کاربر را به صفحات مضری هدایت کند. گوگل از طریق تب Security Issues در گوگل سرچ کنسول به شما هشدار میدهد. همچنین میتوانید این هشدار را در کنار URL سایت خود در نتایج جستجو ببینید.
محتوای کمکیفیت
شاید عجیب به نظر برسد؛ ولی گوگل خودش را موظف میداند صفحاتی را به کاربران نشان دهد که ارزش خواندن و دیدن داشته باشند! هر وبسایتی ممکن است صفحاتی با محتوا کمکیفیت داشته اشد؛ ولی اگر گوگل تشخیص بدهد که محتوای بیارزش، غیرکاربردی و کمکیفیت در وبسایتتان یکیدوتا نیست، شما را با یک جریمه بیرحمانه، مجازات میکند و از صدر رتبههای برتر پایین میکشد؛ حتی اگر برای بخشهای دیگر سئو، زحمت کشیده باشید.
راهکار خلاصی از جریمه محتوای بیکیفیت
خیلی ساده است؛ خوب محتوا تولید کنید! کافی است محتوایتان را با استراتژیهای سئو کلاهسفید -که در بلندمدت ارزش ارائه میدهند- بهبود بدهید و از انتشار محتوای صددرصد تولیدشده با هوش مصنوعی بدون ویرایش و تغییر دوری کنید. ادامه مطلب را بخوانید و این چکلیست را رعایت کنید تا از پنالتی گوگل محتوای بیکیفیت، نجات پیدا کنید:
-
برای تحقیق کلمات کلیدی خود وقت بگذارید تا بهترین، مرتبطترین و رقابتیترینها را پیدا کنید.
-
صفحات اصلی را در سایت خود ایجاد کنید. صفحات اصلی همان صفحات فرود (لندینگپیج) وبسایت شما هستند که روی موضوعات اساسی شما تمرکز دارند. مثلاً اگر یک وبسایت درباره لوازم ورزشی داشته باشید، ممکن است صفحات اصلی (فرود) برای هر ورزشی که درباره آن مینویسید، داشته باشید: کوهنوردی، یوگا، بسکتبال، بدنسازی و دوچرخهسواری.
-
سایت خود را مدام بازبینی و آپدیت کنید تا از بهروزرسانی الگوریتمهای جدید گوگل، عقب نمانید.
لینکهای غیرطبیعی، نامعتبر یا کمکیفیت
بکلینکسازی در دنیای سئوکارها، از آن دسته کارهایی است که دقت و توجه زیادی میطلبد. ساخت بکلینک یک استراتژی عالی سئویی است که باعث افزایش اعتبار سایت شما میشود؛ ولی اگر این کار بهصورت طبیعی انجام نشود و به کیفیت سایت مقصد توجه نشود، چطور؟ هنوز هم این لینکسازی باعث اعتبار و ارزشمندی سایت شما در چشم گوگل میشود؟ یک کلمه نه!
حل مشکل جریمه گوگل بهدلیل لینکهای ورودی غیرطبیعی
بهکمک استراتژیهای لینکسازی کلاهسفید به این اطمینان برسید که سایتهای کمکیفیت به شما لینک نمیدهند؛ یعنی همیشه لینکهای خود را با استفاده از Ahrefs و Google Search Console ررسی کنید. اگر لینک مشکوکی پیدا کردید، همینجا صبر کنید! با وبمستر تماس بگیرید و درخواست کنید لینک به سایت شما را حذف کند.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*