جستجو در بین هـــزاران ساعت آمـــــوزش

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

دانشگاه آینده و متاورس

ویدئوی آموزشی

زمان

اسفند

1401

مدرس

پروفسور علی اکبر جلالی (رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو)

ثبت نام

 

  موبایل:

اطلاعات دوره آموزشی

دانشگاه آینده و متاورس

 (این نشست در تاریخ 1401/05/04 برگزار شده است)

مقدمه

• با توجه به اینکه روشهای سنتی آموزشی، کارایی لازم برای رفع نیازهای تخصصی و حرفهای امروز جوامع را ندارند، راهکار پیشنهادی برای آینده نظام آموزشی در کالن و آموزش عالی چیست؟
• آیا متاورس میتواند بخشی از راه حل باشد؟
این روزها در سراسر دنیا مردم در مورد متاورس صحبت میکنند، همانطوریکه در چند دهه قبل در مورد اینترنت و کابردهای آن و تلفن همراه هوشمند و رایانه هم صحبت می کردند، شاهد نظرات موافق و مخالف با این فناوریهای نوپا همواره بوده ایم.
• متاسفانه فناوری توجه ای به اینکه ما در مورد آن چه فکر می کنیم و چه احساسی داریم ندارد! بدون وقفه پیش میروند، لذا بهتر است با آن همراه شویم و شناخت مناسب پیدا کنیم تا از مزایای آن بهره مند و جلوی ضررهای احتمالی آنرا بگیریم.
• پدیده متاورس که اخیرا توسط فیسبوک مطرح شده است شرایطی را فراهم کرده است که مردم درک روشنتری از عصر مجازی به عنوان چهارمین موج تغییر در زندگی خود دارند.
• آیا دانشگاه آینده عصر مجازی یا دانشگاه متاورسی بر اساس نیاز جامعه فردا در راه است؟

معرفی عصر مجازی به زبان ساده

• نتیجه یک تحقیق اخیر در سیستم یادگیری انسان:
• کتابخانه ملی آمریکا آزمایشی انجام داده است و دریافته که حفظ یادگیری برای سخنرانیها تنها 5 درصد و برای خواندن، 10 درصد است، اما برای آموزش با VR، حفظ یادگیری 75 درصد است، و نتیجه گرفته که متاورس یک فناوری موفق برای آموزش است.
• متاورس واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی را در یک دنیای خیالی غوطه ور ترکیب می کند و پیامدهای بسیار زیادی برای توسعه فناوری آموزشی دارد.

نظریه عصر مجازی - موج چهارم به زبان ساده

عصر مجازی، شما را بصورت غیرحضوری به هر محل دلخواه که زیرساخت ارتباطی متناسب با عصر مجازی داشته باشد میبرد. در حقیقت شما درون اینترنت سه بعدی، وب 3 ، فضای مجازی با پوشیدن یک هدست مخصوص مانند آکالوس قرار می گیرید. به عنوان مثال، در حالی که استاد در منزل خود بصورت فیزیکی حضور دارد، همزمان بصورت مجازی در کلاس درسی که دانشجویان فیزیکی حضور دارند نیز خواهد بود.

آینده دانشگاه و متاورس

• چه تخیلی از تاثیر متاورس در دانشگاه آینده داریم؟
• فضایی را تصویر کنید که یک قفل ورودی دارد و شما میتوانید با کلید تخیل آنرا باز کنید.
• داخل فضایی و منطقه ای فراتر از محدودیت های قانونی و اخلاقی معمولی قرار میگیرید که فراتر از آن تصوری است که در ذهن داشته اید.
• در این فضا با ابعاد مختلفی مانند بعد صدا، بعد بینایی، بعد ذهن که شامل سایه و مواد است برخورد می کنید که کامال متفاوت از یک فضای معمولی مورد انتظار شما است. شما وارد موج چهارم از زندگی بشر عصر مجازی سه بعدی شده اید و ابزار متاورس در خدمت شما قرار گرفته است!

کرنا سبب شده است تا مجبور به استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و ابزارهای ارتباطی مانند Zoom شویم و این سبب شد تا طرز فکر ما در مورد آموزش و یادگیری در آموزش عالی و دانشگاهه ای متفاوت از گذشته شود.
• محصول اصلی آموزش عالی، آموزش و یادگیری است که طریق تعامالت از نوع Zoom نتوانسته بصورت کاملی جایگزین شود.
• مولفه اجتماعی به وضوح در Zoom وجود ندارد. اما حضور در دانشگاه و در متاورس همراه با دانشجویان و اساتید "آواتار" ممکن است واقع گرایی خاصی را به این تجربه ببخشد، اما جایگزینی برای چیز واقعی نیست.

متاورس به عنوان یک ابزار آموزش و یادگیری

• آیا متاورس که جنبههای تجاری آن ظاهرا برجستهتر است می تواند به یک ابزار یادگیری کارآمد تبدیل شود؟ اگر چنین است، چه پتانسیلی برای آموزش عالی دارد؟
• آیا شما روزی را میتوانید تصور کنید که در یک دانشگاه متاورسی حضور دارید؟ مطمئنا به نظر می رسد که ما از هم اکنون حس مثبتی داریم و احتماال به آن سمت می رویم.
• ما هم اکنون از تورهای دانشگاهی مجازی استفاده میکنیم، در این بیماری همه گیر کرنا فضای مجازی را درک کرده ایم، یادگیری و یاد دهی را از طریق نرم افزارهای مختلف بصورت برخط تجربه کرده ایم و آماده مهاجرت و غوطه ور شدن از این محیط دانشگاه دو بعدی به فضای مجازی سه بعدی زندگی دانشگاهی متاورسی می باشیم.
• آواتار ما امروز در فضای متاورس تجربیات عملی را انجام میدهد و مثال در دانشگاه نوادا در الس وگاس، دانشجویان حتی می توانند با آواتار ریاست جمهوری چت کنند.

متاورس چیست؟

• مدیر بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان میگوید همین قدر میدانیم که متاورس یک مزاحم بزرگ و بر زننده روندهای جاری زندگی ما است، بگونه ای که هرگز در طول تاریخ بشر چنین برهم زننده ای نبوده است! اما از نظر اقتصادی فرصتهای عظیمی خلق میکند که برای ما خوب است!
• در حقیقت متاورس تکرار حضور اینترنت با ابعادی ده ها برابر موثرتر در زندگی انسان خواهد بود و زندگی فیزیکی ما را با دنیای مجازی سه بعدی ترکیب خواهد کرد!
متاورس نسخه سه بعدی دنیای دیجیتالی ارتقاء یافته است که طیفی از واقعیت ها و مدل های کسب وکار را معرفی می کند تا تقریبا تمام جنبه های زندگی و تجارت را در دهه آینده متحول نماید و امکان همکاری در فضاهای مجازی، مکان های فیزیکی تقویت شده و ترکیبی از هر دو را فراهم آورد.
• متاورس خطوط جدیدی از تجارت ایجاد می کند و تعامالت بین مشتریان و شرکتها را متحول می نماید.
• در حال حاضر، کسب وکارها در حال رقابت به سوی آینده ای هستند که بسیار متفاوت از آینده ای است که برای فعالیت در آن طراحی شده اند، آن آینده دنیای متاورس است!

 

مدرس

پروفسور علی اکبر جلالی (رئیس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو)

لطفا در صورت بروز هرگونه مشکل به شماره 09217023642 از طریق واتس اپ یا تلگرام پیام ارسال فرمایید

محتوای مرتبط

ویدئوی آموزشی

کار با نرم افزارها و پلتفرم های تولید دیجیتال بوک

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

خانم دکتر فاطمه زارعی (استادیار دانشکده علوم پزشکی ، دانشگاه تربیت مدرس)

ویدئوی آموزشی

آموزش مقاله نویسی علمی اصیل پژوهشی ( Original Paper )

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر علی منتظری (عضو هیات علمی جهاددانشگاهی)

ویدئوی آموزشی

آشنایی با مفاهیم و اصول روانسنجی ابزارهای سنجش سلامت

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر علی منتظری (استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی)

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی فن ترجمه به روش چامسکی

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای مهندس صالح رضایی وحدتی

ویدئوی آموزشی

نرم‌ افزار مدل سازی معادلات ساختاری AMOS

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر ایوب سخائی (مدرس دانشگاه علامه طباطبائی تهران)

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی مباحث پیشرفته یادگیری عمیق؛ Transformer

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر عبدالصمد کرامت فر

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی متن کاوی با پایتون (مقدماتی)

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر عبدالصمد کرامت فر

ویدئوی آموزشی

کاربرد مدل های سری زمانی منقطع در تحلیل اثر سیاست های بخش سلامت

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر محسن بیاتی (استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز)

ویدئوی آموزشی

فیلم آموزشی EXCEL ( اکسل سطح پیشرفته)

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای مهندس فرشاد ملازینلی (کارشناسی رشته فناوری اطلاعات)

ویدئوی آموزشی

کاربرد نرم افزار End Note در استناددهی مقالات و متون علمی

زمان

اسفند ماه

1401

 

مدرس

آقای دکتر محمدجواد شایگان فرد