امروزه در سطح دنیا تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقلیمی با نرخ سرسام آوری رخ می دهند، مولفه های پیچیده بازار و استراتژی های اتخاذ گردیده در شرایط بحرانی امروز بالاخص در شرایط پاندمی کووید-19 دیگر مثل گذشته کارآمد و بهینه نخواهند بود و چشم انداز آینده هم با امروز تفاوت زیادی خواهد داشت. ادامه دادن به استراتژی ها و مولفه های تکراری و کلاسیک بازاریابی که سازمان های بزرگ و مطرح تا به امروز از آن بهره می گرفتند دیگر دارای تاثیرات مخاطره انگیز و چالش آفرین است. از سوی دیگر روی آوردن به استراتژی جدید هم ریسک بالایی برای افزایش میزان عملکرد سازمان ها در پی خواهد داشت. این مقاله مروری عمیق بر مفاهیم مولفه های کاربردی بازاریابی سبز، بررسی استراتژی های کاربردی آن و میزان نقش آن در عملکرد شرکت های ایرانی فعال در حوزه سبز خواهد داشت. هدف این مقاله، بررسی مجدد و بازبینی ادبیات مربوط به بازاریابی سبز است و تجزیه و تحلیل دو عامل موثر و اثربخش بر عملکرد شرکت های ایرانی می باشد. با وجود پتانسیل تولیدات سبز در ایران و فرهنگ سازی و روند در حال افزایش مصرف کنندگان ایرانی کماکان تمایلاتی نه چندان قابل ملاحظه به صرف هزینه برای استفاده از محصولات سبز وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق تر خواهد بود، مطالعات قبلی حاکی از آن است که بازاریابی سبز همواره با برخی چالش ها و موانع جدی و قابل ملاحظه ای در سطح جهان مواجه شده است. بر طبق نتایج حاصل از این تحقیق نوآوری های حاصل از مولفه های پویا و استراتژیک بازاریابی سبز و ترویج استفاده همگانی از آن تاثیر مثبت و قابل توجهی بر عملکرد شرکت ها خواهد داشت.