هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه آگاهی از بعد اجتماعی حقوق شهروندی رفتار اجتماعی دانش آموزان متوسطه می باشد. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش 2200 نفر دانش آموزان متوسطه شهرستان دشتستان می باشند که روش نمونه گیری آن به صورت تصادفی خوشه ای که 327 نفر از میان جامعه آماری را انتخاب شده اند (204 نفر پسر و 123 نفر دختر). ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه محقق ساخته است که دو مرحله، حقوق شهروندی و دیگری رفتار اجتماعی است. به گونه کلی، نتایج تجزیه و تحلیل این پژوهش برابر با 0.27 بوده است که نشان می دهد که بین آگاهی از بعداجتماعی حقوق شهروندی و رفتار اجتماعی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.