مشخصات همایش/اطلاعات دوره

همایش کیفیت و بهره وری در صنعت برق | سال:1382 | دوره:0 | شماره:4

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
نویسنده: 

حاج اسمعیلی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    111
  • دانلود: 

    91
کلیدواژه: 
چکیده: 

تحولات ساختاری صنایع برق و الزام های قانونی، برق تهران را به سوی واگذاری تدریجی تصدی گری و ایجاد فضایی مناسب جهت رقابت بخش خصوصی بر ای تحقق امر رضایت مشترکین برق ترغیب و از سال 1380 مطالعات گسترده ای در این زمینه را آغاز نمود.آژانس خدمات مشترکین برق که یک موسسه کاملا غیردولتی است قطعا در فاز اول قادر به ایفای همه نقش شرکت های توزیع نبوده و مصالح برق منطقه ای فارغ از محدودیت های قانونی نیز با چنین سیاستی هم سو نحواهد بود.به همین دلیل پس از مطالعات لازم شرح وظایف آژانس خدمات مشترکین نمونه به خدمات انشعاب های غیردیماندی پیش و پس از فروش انشعاب از شبکه فشارضعیف موجود محدود گردید تا با کسب نتایج کار و تعیین میزان موفقیت آژانس ارایه بخش دیگری از خدمات برق به مردم را به این بخش خصوصی واگذار نماید.

آمار یکساله:  

بازدید 111

دانلود 91
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    642
  • دانلود: 

    271
چکیده: 

در یک شبکه برق با برقراری آرایش مناسب و با صرف هزینه اندک می توان تلفات شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش داد که در این راستا نحوه بارگیری از خطوط و پست ها نقش تعیین کننده ای دارد.با توجه به نقش مهم انرژی الکتریکی در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و صرف هزینه های سنگین برای سرمایه گذاری عوامل تولید، انتقال و توزیع وجود راهکارهای عملی کاهش تلفات در جهت افزایش بهره وری امکانات موجود کاملا ضروری می باشد.روش خاص این پروژه مدیریت بر کاهش تلفات «انرژی» است که به تبع آن کاهش تلفات «توان» نیز حاصل می گردد. کاربرد تجدید آرایش فیدر مطابق این روش در کاهش تلفات شبکه های توزیع را طی یک مثال واقعی معرفی می نماییم و توجیه فنی اقتصادی اجرای تجدید آرایش فیدر در شبکه های توزیع را عرضه می کنیم.

آمار یکساله:  

بازدید 642

دانلود 271
نویسنده: 

ایومن ابوالفضل

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    216
  • دانلود: 

    1111
کلیدواژه: 
چکیده: 

پست های هوایی و زمینی توزیع برق همچون سلول های زنده یک بافت شهری وظیفه دریافت انرژی از شبکه برق و تزریق آن در نقاط مختلف مصرف را به عهده دارند به همین خاطر در طراحی و احداث آنها می باید در کنار مسایل مهندسی، جنبه های مختلف فنی و اقتصادی انتخاب قدرت نامی ترانسفورماتور توزیع مدنظر قرار گیرد، با توجه به گسترش شهری و دورنمای رشد آنها و هزینه های وسیع و روزافزونی که صرف نصب و راه اندازی و بهره برداری از پست های فوق می گردد، لزوم بررسی های اقتصادی به موازات بررسی فنی به منظور انتخاب بهینه ظرفیت ترانسفورماتور اجتناب ناپذیر گشته است. کم توجهی به تلفات در ترانسفورماتورهای توزیع و عدم دقت در انتخاب مناسب ظرفیت ترانس و بهره برداری ناصحیح از آنها به عنوان آخرین نقطه تحویل انرژی، بسیار گران تمام خواهد شد. زیرا ارزش متناسب با موقعیت مکانی مصرف کنندگان و با دورتر شدن از منبع تولید، شامل تمامی هزینه های شبکه و تجهیزات مسیر و کار نیروی انسانی و سرمایه گذاری در بخش تولید و انتقال نیز می باشد. طراحی و انتخاب اصولی قدر ت های منصوبه برای ترانس های توزیع و استفاده از بهترین حالت انتقال انرژی هدف این مقاله می باشد.

آمار یکساله:  

بازدید 216

دانلود 1111
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    639
کلیدواژه: 
چکیده: 

خاموشی ها یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مشکلات شبکه های توزیع برق می باشند و بررسی علل بوجود آمدن آنها، خود در بهبود کیفیت انرژی برق ارایه شده، موثر خواهد بود.این امر نیازمند جمع آوری و مطالعه آمار و اطلاعات مورد نیاز می باشد.رشد روزافزون مصرف برق، هزینه بالای تولید آن و استهلاک بالای تجهیزات تولید، انتقال و توزیع، استفاده بهینه از این تجهیزات را اهمیت ویژه می بخشد و جهت جلوگیری از اثرات مخرب خاموشی ها و کلیدزنی های پی در پی روی تجهیزات، راه های جلوگیری از ایجاد خاموشی مورد توجه خاص واقع می شود. این راه حل ها حاصل نمی شوند جز با مطالعه، تحقیق و استفاده از داده های موجود.با توجه به استفاده از شبکه های 20 کیلوولت هوایی و زمینی به طور توام، یکی از ادوات مهم شبکه توزیع فشار متوسط، سر کابل های هوایی می باشند که جهت ارتباط بین دو شبکه هوایی و زمینی بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.از آنجا که یکی از دلایل عمده ایجاد خاموشی ها در شبکه توزیع فشار متوسط، سرکابل های هوایی می باشد، لذا در این مقاله سعی شده است به بررسی تعداد خطاها، علل آنها و همچنین انواع سرکابل های پرعارضه در میان سرکابل های موجود پرداخته شود. ضمنا راهکارهای مناسبی جهت کاهش خاموشی های مرتبط پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 79

دانلود 639
نویسنده: 

چال اشتری مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

این نوشتار خلاصه ای از پژوهشی است که در راستای بررسی و شناخت رفتارها و واکنش های اجتماعی مشترکین برق در سطح شهر اهواز انجام گردیده و به بررسی دیدگاه ها و نطقه نظرات آنها در ابعاد مختلف می پردازد. تا با تحلیل منظم نگرش ها و دیدگاه های موجود و آگاهی از آن، امکان برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب توسط مسوولین و مدیران شرکت در جهت بهبود خدمات رسانی به مشترکین با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای طاقت فرسای استان خوزستان فراهم گردیده و همچنین با کاهش واکنش های رفتاری منفی در نزد مشترکین در جهت به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی ناشی از قطع برق اقدام گردد.در این پژوهش دیدگاه های مشترکین در نقاط مختلف شهر اهواز در مناطق چهارگانه و به صورت بیان مسایل و مشکلات مبتلابه شرکت توزیع نیروی برق اهواز مورد بررسی قرار گرفته است. هدف نهایی این تحقیق نیز شناخت و درک تنگناها و نارسایی های حاصل از خاموشی ها و قطع برق، بررسی رابطه واکنش های اجتماعی مشترکین با متغیرهای مختلف و برنامه ریزی جهت اصلاح عملکرد در ارتباط با خدمات رسانی به مشترکین می باشد.به همین منظور و با توجه به تعداد مشترکین هر منطقه تعداد 1500 مشترک در سطح شهر اهواز به عنوان نمونه انتخاب گردیده و سپس اقدام به توزیع پرسشنامه گردید. در پایان نیز بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و نتایج حاصل از یافته های تحقیق پیشنهاداتی متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی شهر اهواز ارایه گردیده است.

آمار یکساله:  

بازدید 116

دانلود 232
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    529
  • دانلود: 

    235
کلیدواژه: 
چکیده: 

سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی تکنولوژی بالا، مربوط به مبدل های الکترونیک قدرت جدید را با کنترل بلادرنگ ترکیب نموده، نتیجتا از قابلیت بالایی برای مدیریت بار و مصرف برخوردارند. این گونه سیسستم ها برای تولید توان اکتیو و کاهش پیک در اوج و همچنین برای جبران سازی توان راکتیو بکار گرفته می شوند.سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی مزایای فراوانی دارند، یکی از عمده ترین این مزیت ها قابلیت کنترل توان های اکتیو و راکتیو می باشد. در این مقاله توانایی های فوق الذکر با پیشنهاد مدار معادل مناسبی برای سیستم، شبیه سازی و نتایج ارایه شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 529

دانلود 235
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

امروزه بسیاری از شرکت ها برای تولید محصولات و خدمات با استاندارد بالا تلاش می کنند. کیفیت به عنوان موضوع استراتژیک در کسب و کار و به منزله مزیت رقابتی مطرح می شود. یکی از موضوعات اساسی که در کیفیت به آن توجه می شود ایجاد بهبود مستمر در سازمان ها است. ایجاد بهبود مستمر در هر سیستمی به برنامه ریزی و سپس اندازه گیری میزان دستیابی به آن اهداف بستگی دارد. عدم توجه به این مقوله می تواند باعث ایجاد رکود در سیستم ها شود. پروژه بررسی اثرات استقرار ایزو 9000 در شرکت برق منطقه ای یزد با هدف تعیین میزان اثربخشی ایزو 9000 در شرکت برق و نیز سنجش فاصله بین وضعیت فع لی و اهداف تعیین شده اجرا گردیده است و نتایج آن می تواند در اصلاح و بهبود عملکرد سیستم مورد توجه قرار گیرد.به منظور بررسی سیستم موجود از دو روش «مصاحبه با مدیران سازمان و دست اندرکاران سیستم» و نیز «سنجش نظرات پرسنل سازمان» استفاده شده است.از ویژگی های عمده مصاحبه ها نیمه باز بودن سوالات آن بوده و مصاحبات به صورت انفرادی و توسط فردی خارج از سازمان انجام گرفته است. از نتایج حاصل از مصاحبه برای طراحی پرسشنامه استفاده شده که جمع آوری اطلاعات پرسشنامه نیز توسط فردی خارج از سازمان بوده و پرسشنامه ها با حضور فرد پرسشگر در محل تکمیل گردیده است. ارایه نتایج با استفاده از آمار توصیفی می باشد.

آمار یکساله:  

بازدید 113

دانلود 34
نویسنده: 

خان محمدی بتول

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    110
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

مقاله حاضر به شناسایی فرآیندهای کلیدی در نیروگاه های سیکل ترکیبی می پردازد. در شناسایی این فرآیندها از یک رویکرد فرآیندی استفاده شده است. ضمن معرفی مفهوم فرآیند و نگرش فرآیندی به صنعت برق، روش شناسایی، ارزیابی و انتخاب فرآیندهای کلیدی تشریح شده است. در پایان نیز لیستی از فرآیندهای کلیدی بر اساس رویکرد پیشنهادی در یک افق 15 ساله ارایه شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 110

دانلود 168
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    169
کلیدواژه: 
چکیده: 

در طول دو دهه اخیر در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی در برنامه ریزی ها، به دلیل توسعه سریع فن آوری تجهیزات، عاملی اساسی و مهم بوده است که جنبه های مختلف برنامه ریزی را تحت الشعاع قرار می دهد. از آنجایی که تحلیل های اقتصادی برای دستیابی به راه حل یا راه حل هایی که در آینده مورد استفاده قرار می گیرند، به کار می روند طبیعتا مبتنی بر ارزیابی های وقایعی هستند که در آینده اتفاق می افتند. مشکل ترین بخش از یک تحلیل اقتصادی، ارزیابی کمیت هایی مرتبط با آینده می باشد.در این مقاله سعی شده است سیاست بهینه جایگزینی و تعویض تجهیز با تجهیزاتی که دارای تکنولوژی بالاتر (تجهیزاتی با کیفیت برتر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و عمر اقتصادی بالاتر) می باشند، با درنظر گرفتن دو نگرش ارزش فعلی خالص (NPV) و ارزش معادل، مورد بررسی و مقایسه تحلیلی قرار گیرد. این مقاله در مواردی کاربرد دارد که پس از طی مدت زمان سودآوری تجهیز، دستگاه موردنظر، چندین بار با تجهیزاتی با فن آوری بالاتر تعویض گردد و این امر تا انتهای دوره زمانی محدود ادامه یابد.امروزه سازمان ها نه تنها برای کسب تکنولوژی جدید و پیشرفته کوشش می کنند، بلکه تجزیه و تحلیل اقتصادی کاملی را برای اجرای آن تکنولوژی انجام می دهند و کلیه ابعاد استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تر را مدنظر قرار می دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر تصمیم گیری های سازمان با هدف اصلی کاهش هزینه ها صورت می پذیرد، بنابراین سازمان دایما در حال تصمیم گیری بر اساس پارامترهایی مرتبط با هزینه سازمان، تحت شرایط معین و معلوم یا شرایط احتمالی و نامعلوم، می باشد. در این مقاله تصمیم گیری سازمان بر مبنای کاهش هزینه عملیاتی تجهیزات می باشد که تحت شرایط معین و معلوم، تصمیم گیری انجام می گردد.

آمار یکساله:  

بازدید 55

دانلود 169
نویسنده: 

ریاضی افشین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    403
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

امروزه شرکت ها دریافته اند که بخش خرید می تواند در افزایش کارآیی و اثربخشی شرکت ها بطور فزاینده ای موثر باشد. به همین دلیل شیوه های خرید کالاهایشان تغییر کرده است و سازمان های خرید سعی نموده اند تا برای کالاهای خود شیوه خرید مناسب را بیایند. از آنجایی که خرید به عنوان بخشی از شرکت باید اهداف شرکت را نیز دنبال نماید،لازم است تا سیاست گذاری در خرید توسط تعامل با دیگر بخش ها و استراتژی شرکت شکل گیرد. نگرش یکپارچه جهت تکوین استراتژی کالاها، به شرکت ها کمک خواهد کرد تا بتوانند محیط خود را بهتر شناخته و تصمیمات مناسب تری را اتخاذ نمایند. در این مقاله سعی بر این شده است تا درک مناسبی از فرآیند، شیوه تصمیم گیری و نیز مزایا و معایب تصمیمات منبع یابی بیرونی / درونی، به عنوان یک تصمیم مهم در سازمان ها، جهت رسیدن به مزایای رقابتی ارایه شده و مسیر این تصمیمات را برای سازمان روشن سازد.

آمار یکساله:  

بازدید 403

دانلود 66
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    118
کلیدواژه: 
چکیده: 

مروری بر تاریخ و بویژه تاریخچه صنعت نشان می دهد که گذشت زمان و پیشرفت بشریت همواره با توسعه همراه بوده است. اما سوال اینجاست که چه نوعی از توسعه، مطلوب و ماندگار بوده است؟مدتی است که مفهومی تحت عنوان توسعه پایدار یا SUSTAINABLE DEVELOPMENT در مجامع بین المللی مطرح گردیده و رواج دهندگان این دیدگاه می کوشند تا توسعه را با ویژگی پایداری همراه و توام ساخته و از آن، مفهوم جدیدی تحت عنوان «توسعه پایدار» بسازند.بدون شک با توجه به شرایط حاکم بر جوامع امروزی و تلاش گسترده و روزافزونی که در جهت دستیابی به موفقیت، در سازمان ها انجام می شود تحقق این مهم و دستیابی به توسعه پایدار، آرزوی هر فرد، گروه، سازمان یا ملتی است.توسعه پایدار یا SUSTAINABLE DEVELOPMENT مفهومی است که برای نخستین بار در سال 1987 میلادی توسط کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه ملل متحد و در قالب گزارشی تحت عنوان «آینده مشترک ما» مطرح شد. طبق تعریف ارایه شده توسط این کمیسیون، «توسعه پایدار» عبارتست از:نوعی توسعه که ضمن پاسخگویی به نیازهای فعلی، توانایی و قابلیت پاسخگو یی به نیازهای آتی را نیز حفظ نموده و آن را به مخاطره نیندازد.

آمار یکساله:  

بازدید 26

دانلود 118
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    16
کلیدواژه: 
چکیده: 

در هر سازمانی توانمندی مدیریت وابسته به امکان تهیه و ارایه تصویری روشن و گویا از وضعیت عملکردی سازمان در مدت زمانی معقول و منطقی می باشد. وجود یک نظام ارزیابی عملکرد، مدیریت سازمان را قادر می سازد تا با دید و نگرشی دقیق و مبتنی بر شرایط واقعی سازمان به تصمیم گیری بپردازد. چنین ابزاری همانند یک میزان الحراره چگونگی کارکرد عوامل و بخش های مختلف سازمان را به روشنی نشان داده و امکان مقایسه و شناسایی نقاط ضعف و قوت، ارایه راهکارهای بهبود، حذف واحدهای غیرضروری، ایجاد واحدهای جدید و … را فراهم می کند.در این مقاله این نظام که مبتنی بر متدولوژی تحلیل پوششی داده هاست به عنوان ابزاری کارآمد در ارزیابی عملکرد و اندازه گیری بهره وری سازمان ها به ویژه در اینجا برای ارزیابی عملکرد کلیه سطوح شرکت های برق منطقه ای معرفی و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در حالی که اساسی ترین بخش یک نظام ارزیابی عملکرد طراحی شاخص ها و مدل ارزیابی است ولی پیاده سازی آن مستلزم بهره گیری از ابزاری است که کاربرپسند باشد و هم این قابلیت را داشته باشد که مدل های ارزیابی در آن برنامه شود. این ویژگی ها در نرم افزار بهیاب مهیا شده است و در این مقاله به عنوان اولین نرم افزار ارزیابی عملکرد در کشور معرفی و ویژگی های آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این نرم افزار از متدولوژی تحلیل پوششی داده ها به عنوان سنگ بنای ارزیابی عملکرد استفاده شده است. نمایش های گرافیکی و تسهیلات نگهداری و پردازش داده ها، در محیطی کاملا ساده و انعطاف پذیر امکان هر گونه تجزیه و تحلیل اطلاعات را برای مدیران فراهم میکنند. در هر مورد مبانی نظری روش ارزیابی عملکرد و چگونگی به کارگیری آن در نرم افزار بهیاب همراه با یک مثال واقعی ارایه شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 49

دانلود 16
نویسنده: 

محبوبی جواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    128
  • دانلود: 

    658
کلیدواژه: 
چکیده: 

بخش خدمات یکی از بخش های اصلی اقتصاد هر کشوری است. هم اکنون خدمات حداقل نیم تا سه چهارم تولید ناخالص ملی و اشتغال کشورهای توسعه یافته را تشکیل می دهد. بخش خدمات در کشور ما نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است. طبق برآوردهای صورت گرفته در سال 2001 میلادی، سهم این بخش از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور 56% بوده و بدین ترتیب بزرگ ترین بخش اقتصادی کشور را تشکیل می دهد. تنها سهم بخش خدمات از GDP نیست که با اهمیت است، بلکه این واقعیت که بخش خدمات در حال تبدیل شدن به عامل رقابتی تعیین کننده در بازارهای جهانی است، نیز اهمیت این بخش را بیش از پیش آشکار می کند. بنابراین بهبود بهره وری در بخش خدمات، تاثیر زیادی بر رشد و توسعه اقتصادی و همچنین افزایش توان رقابتی کشورها خواهد داشت.صنعت برق ایران نیز دارای بخش های خدماتی عظیمی (همچون بخش های انتقال و توزیع برق) و همچنین شرکت های خدماتی متنوع بوده و لذا بهبود بهره وری خدمات در آن باعث بهبود بهره وری و افزایش کارایی کل صنعت برق می شود.پیش نیاز بهبود بهره وری، اندازه گیری آن است؛ چون افزایش بهره وری مقدور نیست، مگر با شناخت و تحلیل آن و اندازه گیری یک روش دستیابی به شناخت قابل اطمینان است. لذا در این مقاله، ابتدا روش های مختلف اندازه گیری بهره وری در قالب 2 گروه کلی یعنی روش های سنتی و روش های ساختار یافته، بیان شده و سپس راهکار بهبود بهره وری کل در بخش خدمات ارایه می گردد.

آمار یکساله:  

بازدید 128

دانلود 658
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    28
کلیدواژه: 
چکیده: 

نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین، بزرگترین و با ارزش ترین سرما یه یک سازمان محسوب می شود به همین دلیل از دیرباز سازمان ها برروی این نیروی با ارزش سرمایه گذاری کرده و سعی در بارور نمودن آن دارند. تلاش شرکت برق منطقه ای یزد نیز در چند سال اخیر آن بوده است که با گسترش دامنه فعالیت های تحقیقاتی و نیز توسعه دوره های آموزشی در سطوح و مقاطع مختلف سطح علمی و کارایی آنان را ارتقا داده و با اولویت قرار دادن آموزش مدیران و کارکنان آگاهی و انگیزه های لازم را در کارکنان ایجاد نماید تا در نتیجه، رضایت کارکنان افزایش یابد. این تحقیق نیز به دنبال فعالیت های مذکور می باشد که مطالعه بر روی انگیزه های اصلی کارکنان برای کار و نیز اولویت هایی که آنان برای هر یک از انگیزه ها قایل هستند را مورد بررسی قرار می دهد به این امید که نتایج تحقیق کمک موثری در برنامه ریزی و خط مشی گذاری های آتی شرکت داشته باشد و عوامل تضعیف کننده انگیزه های کاری را برای مدیران شرکت مشخص نماید.

آمار یکساله:  

بازدید 116

دانلود 28
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    83
  • دانلود: 

    31
کلیدواژه: 
چکیده: 

امروزه این نکته روشن گردیده است که فرهنگ سازمانی نقشی مهم و کلیدی در موفقیت سازمان به جهت برآوردن ماموریت اصلی خود و دستیابی به کیفیت و بهره وری ایفا می کند. لذا شناخت و نحوه تغییر و بهبود آن لازم و ضروری می باشد.به لحاظ اینکه شرکت برق منطقه ای خراسان، سازمانی است که به طور بالقوه و بالفعل در زمینه کارآیی و اثربخشی گام برمی دارد و هدف آن خدمت به مشترکین با کیفیت بیشتر و بهتر می باشد، شناخت فرهنگ این شرکت و راههای ارتقا سطح آن ضروری به نظر می رسید.بدین منظور ابعاد فرهنگ سازمانی شرکت برق منطقه ای خراسان مورد شناسایی قرار گرفته، پس از تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از اطلاعات کسب شده از مدیران و کارشناسان، میزان اختلاف بین سطح وضع موجود و وضع مطلوب در این شرکت مشخص شده، در ادامه راه هایی جهت بهگرد وضع موجود و نیل به وضع مطلوب ارایه گردید.

آمار یکساله:  

بازدید 83

دانلود 31
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    1184
کلیدواژه: 
چکیده: 

همواره مقدار قابل توجهی از سرمایه ملی کشورمان و درآمد صنعت برق، صرف جبران هزینه های ناشی از تلفات شبکه برق می گردد. اولین قدم در رفع یا کاهش میزان این تلفات، شناخت صحیح و کامل شبکه مورد تحقیق و عوامل ایجاد تلفات می باشد. هدف از نگارش این مقاله، کمک به تحقق هدف فو ق الذکر در شبکه انتقال و فوق توزیع برق تهران می باشد، لذا ابتدا به شناخت محدوده جغرافیایی و تجهیزاتی شبکه انتقال و فوق توزیع برق تهران پرداخته شده و سپس منابع ایجاد تلفات در سه بخش منابع تجهیزاتی، منابع نیروی انسانی و منابع خارجی بررسی شده اند.

آمار یکساله:  

بازدید 284

دانلود 1184
نویسنده: 

شریفی محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    182
  • دانلود: 

    80
کلیدواژه: 
چکیده: 

به منظور شناخت مشکلات بخش خدمات مشترکین با استفاده از روش عارضه یابی اقداماتی انجام گرفته که شرح تفصیلی آن درپی خواهد آمد.هدف عارضه یابی، شناخت موانع، هماهنگ ساختن فعالیت های ستاد با مناطق در بخش خدمات مشترکین و همچنین تسهیل ارتباطات این بخش با سایر بخش های ذیربط در شرکت به منظور تسریع در انجام وظایف محوله و دستیابی به اهداف سازمان، همچنین سرویس دهی مطلوب تر به مشترکین و متقاضیان می باشد. ادارات خدمات مشترکین مناطق شرق و غرب و ستاد شرکت همراه با پیمانکاران ذیربط و بخش های دیگر سازمان که بطور مستقیم در تامین هدف عارضه یابی فعالیت دارند در محدوده این طرح قرار گرفته اند.عمده ترین مسایل مورد نظر تغییر در روش های کاری و تغییر در روابط نیروی انسانی است نیروی انسانی در بخش های همکاران اداری، پیمانکاران و ارباب رجوع مورد بررسی قرار می گیرند.شیوه کار مصاحبه های فردی با همکاران ذیربط، پیمانکاران، مدیران واحدهای محدوده طرح و نهایتا تشکیل جلسات با گروه خدمات مشترکین مشتمل بر تمامی عناصر فوق الذکر به منظور کشف نشانه ها، نقص ها، فرضیه ها، علت ها و راه حل های مشکلات موردنظر می باشد.یادآوری می شود دیدگاه مشترکین و متقاضیان از زبان همکاران، پیمانکاران و مدیران بر اساس شنیده هایشان از ارباب رجوع در این جستجو دخالت دارد، بدین ترتیب در سه راس مثلث گروه هدف، همکاران، پیمانکاران و ارباب رجوع قرار گرفته اند.

آمار یکساله:  

بازدید 182

دانلود 80
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    561
  • دانلود: 

    101
کلیدواژه: 
چکیده: 

در سال های اخیر بحث های زیادی در رابطه با کیفیت برق در شبکه های توزیع مطرح شده است. مساله اصلی اعوجاج ماندگار و گذرا در خطوط ولتاژ همچون هارمونیک ها، فلیکر، sag،swell، ولتاژهای نامتناسبی هستند که با پیچیده شدن شبکه های قدرت لزوم بررسی و شناخت دقیق آنها بیش از پیش محسوس بوده و جزء رئوس مطالعات یک سیستم نوین قدرت می باشد. ایجاد هارمونیک که معلول کاربرد سیستم های جدید می باشد، مسایل حادی را در سیستم موجب گردیده است. برای کاهش اثرات هارمونیک های تولیدی در شبکه های توزیع از فیلترها استفاده میشود که عبارتند از:الف- فیلتر غیرفعال که یک سلف به همراه خازن سری مسیری با امپدانس کم در سر راه هارمونیک موردنظر ایجاد میکند.ب- فیلتر فعال که بسته به وضعیت جریان شبکه، جریان خود را طوری تغییر می دهد که شکل موج شبکه به شکل موج سینوسی نزدیکتر شود.وجود فیلترهای غیرفعال در یک فرکانس پایین تر از فرکانس تشدید سری به وضعیت تشدید موازی با جزء سلفی بار درآمده و باعث افزایش ولتاژ و ایجاد مشکلات جدیدی می شود. اما فیلترهای فعال علاوه بر حذف هارمونیک ها، تعادل جریان دربارهای نامتعادل، جبران توان راکتیو و ... را نیز انجام می دهند.

آمار یکساله:  

بازدید 561

دانلود 101
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    29
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله تلاش گردیده است که با ارایه یک مطالعه موردی بر روی یکی از پارامترهای مهم در بهره برداری از توربوژنراتورها با استفاده از روش طرح استوار در مهندسی کیفیت ضمن دست یابی به روش های کنترل پارامتر مذکور با استفاده از عوامل قابل کنترل موجود به معرفی روش طرح استوار (Robust Design) و زمینه های کاربرد متنوع آن در صنعت برق کشور پرداخته شود. برای این منظور واحد 2 نیروگاه زرگان اهواز انتخاب گردید. از جمله محاسن این مطالعه تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر روی هر بیرینگ بطور جداگانه، شناخت عوامل بانفوذ و کم نفوذ بر روی هر بیرینگ و چگونگی غیرحساس کردن ویبریشن به عنوان مشخصه کیفی موردنظر به عامل اغتشاش می باشد که در اینجا این عامل میزان مگاوار شبکه درنظر گرفته شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 44

دانلود 29
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

بهر ه وری هم به درجه تاثیرگذاری بر اهداف سازمان اطلاق می شود و هم به کیفیت کار توجه دارد و نکته مهم و اساسی توجه به نحوه ایجاد یک سازمان کارآ است. مقوله بهره وری نیازمند نگرشی جدید بر آن است که از طریق سازمانهای یادگیرنده میتوان به آن دست یافت.تکنولوژی جدید بویژه تکنولوژی اطلاعات، مرزگستری سازمان ها و فراهم آوردن مشارکت کارکنان در یادگیری موثر جهت افزایش اثربخشی و کارآیی سازمان (بهره وری) زمینه ایجاد سازمان های جدید (سازمان های یادگیرنده) را فراهم نموده است. هدف این سازمان ها ایجاد تغییرات سریع در سازمان های پویا از طریق مدیریت دانش (گردآوری، مشارکت و کاربرد سریع دانش جهت اصلاح جنبه های فرهنگی، تکنولوژیکی، ساختاری و فرآیندی، با استفاده از دو عنصر به هم پیوسته فن آوری و اطلاعات) است. از ویژگی های دیگر آن بحث در خصوص مرزگستری و ایجاد سازمان های مجازی است که همه مراکز را قادر می سازد که فارغ از زمان و مکان و مرزها به تبادل اطلاعات (و در سطح بالاتر ایجاد دانش) بپردازند.سازمان یادگیرنده به سازمانی گفته می شود که تمام افراد آن به صورت فردی و جمعی به صورت مستمر جهت افزایش بازده مورد انتظار تلاش نمایند. لازمه توسعه هریک از عناصر فوق در سازمان به تغییر شکل از شیوه سنتی یادگیری (تاکید بر معلم محوری به جای فرد محوری و محتوی به جای فرآیند) به شیوه نوین بستگی دارد. تکنولوژی اطلاعات و ره آوردهای آن مانند آموزشهای مجازی زمینه را برای تقویت خودآموزی و انتقال و مشارکت دانش فراهم نموده است، بنابراین تغییرات سریع و ضرورت پاسخگویی به این تغییرات برای حفظ بقا در دنیای رقابتی و نهایتا دستیابی به بهره وری همه سازمان های علاقمند را به سمت یک سازمان یادگیرنده هدایت می کند و پذیرش این تغییر جهت در جهان کنونی بویژه 20 سال آینده برای سازمان های پویا غیرقابل اجتناب است.

آمار یکساله:  

بازدید 66

دانلود 98
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    14
کلیدواژه: 
چکیده: 

نظام پیشنهادها یکی از مفیدترین راهکارهای مدیریت مشارکتی است که در آن کلیه کارکنان این امکان را می یابند تا با ارایه نظریات و پیشنهادهای خود، گامی در جهت ارتقا عملکرد سازمان بردارند. این ابزار در سال های اخیر در بسیاری از سازمان های تولیدی، خدماتی و اداری به کار گرفته شده و با پیامدهای مطلوب مادی و معنوی همراه بوده است. در این مقاله میزان رضایت کارکنان شرکت برق منطقه ای یزد از نحوه اجرای این نظام و میزان اثربخشی این نظام در مولفه های مرتبط، مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:  

بازدید 55

دانلود 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    108
کلیدواژه: 
چکیده: 

مشارکت کارکنان در امور سازمانی و باور به برتری عقل جمع بر رای فرد و اعتقاد به نقش استراتژیک نیروی انسانی، به منزله ارزشمندترین سرمایه و عامل مهم رقابتی درسازمان، مدیران را پذیرای پرورش توانایی های انسان در فضایی مشارکت جویانه می کند. از آنجا که امروزه موضوع مشارکت در کشورمان به ضرورتی ملی مبدل شده است و به علاوه چون صنعت برق در توسعه پایدار کشور نقشی اساسی و پیشگام بر عهده دارد، بررسی زمینه های مشارکت کارکنان وزارت نیرو در امور سازمانی واجد اهمیت است. از این رو مقاله حاضر به بررسی زمینه های مشارکت کارشناسان در امور سازمانی بخش برق (سازمان توانیر، شرکت های برق منطقه ای تهران، هرمزگان، خراسان، فارس، گیلان و آذربایجان) طی سالهای 1379-1380 پرداخته و از روش زمینه یابی سود جسته است.

آمار یکساله:  

بازدید 37

دانلود 108
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    164
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

ضرورت تهیه یک سیستم کاربردی که در عین سادگی و راحتی، بتواند جوابگوی نیازهای اطلاعاتی شرکت توانیر و کاربران در داخل سازمان باشد باعث طرح یک پروژه تحت عنوان تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم اطلاعات مدیریت در دفتر آمار شرکت برق منطقه ای یزد گردید. متعاقب آن این پروژه در راستای اخذ پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت منابع اطلاعات انجام شد و مورد استفاده کاربران شبکه داخلی شرکت قرار گرفت.در این مقاله ضمن بیان خلاصه ای از پروژه تحقیقاتی انجام شده در پروژه مذکور راجع به تجزیه و تحلیل نیازهای اطلاعاتی و طراحی سیستم اطلاعات مدیریت، بحث در مورد گسترش این سیستم به خارج از مرزهای سازمانی و در واقع انتشار اطلاعات در اینترنت پیگیری شده است. از اهداف و نتایج کاربردی این مقاله تهیه یک سیستم اطلاعات مدیریت و طراحی سایت اینترنتی بطور هماهنگ در شرکت های برق منطقه ای می باشد.

آمار یکساله:  

بازدید 164

دانلود 78
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    205
  • دانلود: 

    500
کلیدواژه: 
چکیده: 

صنعت برق به عنوان یکی از صنابع پرمخاطره همواره موردنظر بوده است و آمار و گزارشات نشان دهنده این است که سازمان های مربوطه بایستی سیستم مدیریت جهت کنترل خطرات و ریسک های سازمان مستقر سازند.استانداردهای سری OHSAS 18001 به عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بر این مهم تاکید دارد و نحوه شناسایی آنالیز ریسک ها و حفاظت از منابع مختلف سازمان موردنظر قرار گرفته است. یکی از موارد حایز اهمیت در سازمان ها حفاظت از منابع مختلف از جمله افراد، تجهیزات، مواد و محیط کار می باشد که شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک های سازمان و اقدامات منتج از آن می توانند نقش به سزایی در آن داشته باشد که بایستی مراحل ذیل انجام گیرد.سازمان بایستی با تکنیک های مختلف نسبت به شناسایی و دسته بندی خطرات اقدام نماید و برای این کار روش های مختلفی را مورد استفاده قرار دهد که اهم آن تکنیک JSA می باشد.پس از شناسایی، نیاز به ارزیابی ریسک جهت سنجش احتمال وقوع و شدت پیامد آن می باشد که امروزه تکنیک های مختلفی برای آن در سراسر دنیا و از جمله صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله FMEA, W.F, U.K و … می باشد. با بررسی نتایج ارزیابی و آنالیز ریسک ها و اولویت بندی ریسک های موجود در سازمان می توان اطلاعات دقیقی را فراهم آورد که با اقدامات کنترلی مناسب در جهت حذف یا کاهش خطرات در سازمان اقدام نمود که نتیجه آن حفاظت از منابع سازمان و جلوگیری از بروز حوادث و اتفاقات و کنترل خسارات در سازمان می باشد.

آمار یکساله:  

بازدید 205

دانلود 500
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    213
کلیدواژه: 
چکیده: 

شرکت های توزیع به جهت گستردگی فعالیت از جمله فعالیت های احداث شبکه های برق رسانی، تعمیرات و نگهداری شبکه های توزیع برق و فروش انرژی که بر عهده دارند به عنوان منبع اصلی جذب درآمد در صنعت برق می باشند. از سوی دیگر ماهیت بنیادی بخش توزیع در صنعت برق ویژگی هایی را در این بخش سبب شده است منجمله:- وجود شبکه های وسیع توزیع برق- بالا بودن عمر تاسیسات و تجهیزات شبکه های توزیع- بالا بودن هزینه های عملیاتی- رشد روزافزون متقاضیان و مشترکین برق و خدمات آنبطوری که همگی عوامل ذکر شده باعث افزایش کمی پروژه ها شده است. بنابراین استفاده بهینه از زمان و منابع در شرکت های توزیع بسیار حایز اهمیت است. شرکتی که با انبوه پروژه در سال روبرو است نخست باید آنها را طبقه بندی و سپس اولویت بندی نماید و با توجه به منابع و محدودیت های داخلی و خارج از سازمان نسبت به برنامه ریزی اجرایی آنها اقدام نماید. اهداف مهم و اصلی سیستم های برنامه ریزی و کنترل پروژه، دستیابی به اهداف پروژه از راه بهینه نمودن مدت زمان، هزینه اجرا و کیفیت است. در فرآیند پیچیده تحول نظام اقتصادی و اجتماعی سازمان ها، برنامه ریزی و کنترل پروژه از نقش بسیار مهمی برخورداراست. برنامه ریزی کاری است که مستمرا از ابتدا تا پایان پروژه ادامه دارد و ممکن است کارهایی را که در برنامه انجام داده ایم هم قبل از اجرای پروژه و هم در طول اجرای آن به دفعات مورد نیاز تکرار کنیم. کار شناخت جهت تهیه شبکه فعالیت های پروژه نیز از طریق ریز و خرد کردن پروژه انجام می شود.

آمار یکساله:  

بازدید 159

دانلود 213
نویسنده: 

همتیان حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    64
  • دانلود: 

    30
کلیدواژه: 
چکیده: 

روند رو به رشد مدیریت پروژه از دهه 1950 تکنون و جایگاه فن آوری اطلاعات در این روند، بکارگیری شیوه های نوین مدیریتی را جهت استفاده بهینه از امکانات، کاهش زمان و هزینه، ضروری می نماید. یکی از شیوه های نوین مدیریت پروژه، بکارگیری محیط های اینترنت و یا اینترانت در مدیریت پروژه ها می باشد که عبارت است از: بکارگیری قابلیت های بالقوه دنیای گسترده وب جهت مدیریت پروژه و تیم های پروژه. برخی از مزایای بکارگیری این سیستم به شرح زیر می باشد:1. هماهنگ بودن اطلاعات به دلیل وجود یک بانک اطلاعاتی مشترک2. به روز بودن اطلاعات به دلیل عدم وجود وقفه در تبادل اطلاعات3. عدم وابستگی به مکان فیزیکی به دلیل قابلیت های ارتباطی موجود در سیستم های اینترنت و اینترانت4. سهولت در به روز کردن برنامه های اجرایی و بانک های اطلاعاتی5. بدلیل کارکرد مرورگرها با چندین سیستم عامل، برنامه به سیستم عامل خاصی وابسته نمی باشد.6. نمایش online آخرین وضعیت پروژه های عملیاتی7. تسریع در توافقات بدون اتلاف وقت8. تصمیم گیری آسان تر و قابل ممیزی9. بهبود رضایت مندی مشتری از طریق بهینه سازی روش های هماهنگی و گزارشگیری10. ایجاد امکانات پیشرفته و پشتیبانی فعالیت ها توسط ارتباطات بهتر میان تمام سهامداران پروژه11. همکاری و تشریک مساعی ساختار یافته، که افزایش کیفیت پروژه را به دنبال دارد.12. مجموعه ابزارهای یکپارچه که باعث ارتقا بهره وری و استفاده بهتر از منابع میشود.این سیستم را می توان هم در نظام سه عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) و هم در نظام چهار عاملی (کارفرما، مشاور، پیمانکار و مدیریت طرح) مورد استفاده قرار داد. در نظام چهار عاملی انجام پروژه با واگذاری خدمات قابل واگذاری به واحدهای خدمات مدیریت طرح صورت می پذیرد که در این نظام نیز تبادل اطلاعات، کنترل و مدیریت پروژه (فرآیندهای نه گانه) می تواند همچون نظام سه عاملی با مدیریت مبتنی بر اینترنت در کنترل زمان، هزینه و کیفیت تاثیرگذار باشد. جهت ایجاد ارتباط بین شبکه های کارفرما، مشاور و پیمانکار می توان از یک اینترانت و همچنین جهت ایجاد ارتباط نقط های در سراسر دنیا می توان از طریق اینترنت ارتباط را ایجاد کرد.

آمار یکساله:  

بازدید 64

دانلود 30
نویسنده: 

لادن مژگان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    530
  • دانلود: 

    111
کلیدواژه: 
چکیده: 

ارزیابی در شرکت های توزیع نیروی برق می تواند به ابزاری کلیدی برای حصول اطمینان ازتحقق اهداف سازمانی تبدیل شود. مقایسه نتایج ارزیابی در دوره های متوالی، اثربخشی فعالیت های مختلف نظیر تغییر مدیریت و روش ها، سازماندهی مجدد، خرید و به کارگیری تجهیزات و تکنولوژی جدید، آموزش پرسنل و سایر اقدامات دیگر را نشان می دهد و مهم تر از آن با تحلیل دقیق نتایج ارزیابی می توان به فرصت ها و نقاط قوت، تهدیدها و نقاط ضعف پی برد.در مسیر صعود هر سازمان به افق دیده شده در اهداف بلندمدت خود، ارزیابی های به موقع و موثر از وضع موجود، یکی از مهم ترین بازخورهای هدایت کننده مدیران خواهد بود. بنابراین ارزیابی را باید فرآیندی تجدید شونده و مستمر درنظر گرفت و در طراحی و تعریف شاخص های آن بسیار دقت نمود. شرکت های توزیع هر سال از سوی نهادهای مختلف نظیر توانیر، برق منطقه ای، موسسات صادر کننده انواع گواهینامه ها و یا واحدهای داخلی خود مورد ارزیابی واقع می گردند که هر کدام نقاط قوت و ضعف و کارایی خاص خود را دارد. در این مقاله یک سیستم ارزیابی که در شرکت توزیع نیروی برق جنوب غرب تهران طراحی و پیاده شده معرفی می گردد. این سیستم با درنظر گرفتن چند شاخص کلیدی بسیاری از فرآیندهای اصلی شرکت را ارزیابی میکند.

آمار یکساله:  

بازدید 530

دانلود 111
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    163
  • دانلود: 

    162
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این تحقیق موضوع رضایت شغلی استخدام شدگان شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران بین سالهای 72 لغایت 80 از دیدگاه انگیزه انتخاب شغل، نحوه انتخاب و جایگزینی و آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مورد نظر این مقاله آن است که تعیین کند چه کسی باید بر اساس دانش، مهارت، توانایی و قابلیت ترقی جهت تصدی مشاغل سازمان انتخاب یا به مشاغل بالاتر انتصاب یابد، همچنین تاثیر انگیزه انتخاب شغل بر رضایت شغلی و نگرش کارکنان نسبت به نحوه انتخاب، جایگزینی و آموزش کارکنان را تامین نماید. در این راستا جهت جمع آوری اطلاعات از روش توزیع پر سشنامه، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای Fox, Spss و Excel، و روشهای آماری از قبیل آزمون اسپیرمن و کندال استفاده شده است. بطور کلی نتایج و یافته های تحقیق بیانگر آن است که اگر شغل با جنبه های شخصیتی و فطری شاغل منطبق نباشد موجب ایجاد عدم رضایت شغلی می گردد بعلاوه بی اعتنایی به ابزارهای انتخاب و نیازهای آموزشی موجب اتخاذ تصمیم های سلیقه ای می گردد. بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد گردید جهت انتخاب از روشهای نوین و ابزارهایی از قبیل فرمهای کاربردی موزون، ارزش نمونه کار، مصاحبه، و در صورت امکان از مراکز سنجش، آزمون توانایی ذهنی و سوالات شخصیتی استفاده شود. بعلاوه جهت جایگزینی مدیران از طرح جانشینی مدیران بهره برد. همچنین با توجه به نقش آموزش در افزایش بهره وری نیروی انسانی بر تداوم آموزشهای مورد نیاز کارکنان تایید شده است.

آمار یکساله:  

بازدید 163

دانلود 162
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    143
کلیدواژه: 
چکیده: 

فرهنگ بهره وری به عنوان فلسفه محوری سازمان ها، به رفتار، ارزش ها و الگوهای کار شکل می دهد. هدف نهایی فرهنگ بهره وری بهبود کیفیت زندگی کاری در سازمان ها و کیفیت خود زندگی است. برای رسیدن به این هدف، فرهنگ بهره وری باید سیستمی نهادینه را در خود جذب کند که به صورت خودکار و پویا نسبت به تغییرات درونی و بیرونی عکس العمل نشان دهد. لذا سازمان ها برای دستیابی به این امر و افزایش بهره وری، برنامه های کارراه های را طرح ریزی می کنند.همچنین در حال حاضر، با توجه به اینکه شرکت های برق منطقه ای به سمت انجام فعالیت های ستادی و حاکمیتی پیش می روند، این امر به تغییر ساختار و کوچک شدن این شرکت ها و تغییر نوع فعالیت های حوزه های ستادی می انجامد که نتیجه آن سطوح سلسله مراتبی کمتر و فرصت های کمتر ارتقا برای کارکنان خواهد بود. همچنین اکنون با توجه به تلاش فزاینده ای که شرکت ها جهت ارتقا بهره وری خود و استفاده از فن آوری های روز می نمایند، باعث شده که کارکنان به منظور پرهیز از عقب ماندن یا کهنگی، مهارت هایشان را به روز کنند، و نیز جذب و نگهداری و پرورش کارکنان جدید که به تبع نوع کار دارای تحصیلات بیشتر و فکر و ایده و نظر می باشند، با قبل متفاوت است و آنان طالب آزادی عمل بیشتر هستند.با عنایت به موارد فوق، ارتقا بهره وری از طریق توسعه کارراهه در شرکت برق منطقه ای خراسان مورد توجه قرار گرفت و برای دستیابی به این مهم، نظام های مرتبط با آن از جمله مسیرهای شغلی و نظام گروه بندی مشاغل طراحی گردیدند.

آمار یکساله:  

بازدید 85

دانلود 143
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    203
  • دانلود: 

    49
کلیدواژه: 
چکیده: 

با توجه به مسیر حرکت سازمان ها، مسوولیت و هدف شکل گیری آنها در طول زمان تغییرات زیادی کرده است. به عبارتی علاوه بر اهداف فنی و اقتصادی، خواست ها و انتظارات جامعه نیز باید مدنظر قرار گیرند، لذا ضروری است که سازمان ها به نحوی مقتضی از عملکرد خود جایگاه و موقعیت خود آگاه شده، به دنبال آن نقاط قوت و ضعف شناسایی گردد و در ادامه در جهت رشد و بهبود سازمان و ارتقای بهره وری تلاش شود. در این راستا مدل های تشخیص سازمان (ODM) ابزاری در جهت شناسایی وضعیت سازمان و درنتیجه بهسازی آن می باشد.در این زمینه این مدل در سطح شرکت برق منطقه ای خراسان پیاده شده و نتایج آن ارایه گردیده است تا با استفاده از آن نتایج در جهت بهبود سازمان و در نتیجه رشد بهره وری حرکت صورت پذیرد.

آمار یکساله:  

بازدید 203

دانلود 49
نویسنده: 

خاقانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    1544
  • دانلود: 

    519
کلیدواژه: 
چکیده: 

یکی از مهم ترین اهداف در هر سازمانی ارتقا بهره وری سازمان می باشد و به منظور افزایش بهره وری در هر سازمان مجموعه ای از عوامل موثر می باشد که در این میان نیروی انسانی نقش کلیدی دارد.ایجاد انگیزش در نیروی انسانی، به عنوان با ارزشمندترین سرمایه های سازمان ها، مهم ترین عامل بهره وری در سازمان می باشد. هر قدر افراد نیازهای ارضا شده بیشتری داشته باشند، رفتارشان عقلایی تر و منطقی تر خواهد بود. لذا یکی از وظایف مهم سازمان ها شناخت نیازهای کارکنان و ایجاد انگیزش در آنان می باشد.مدیرانی که در ایجاد انگیزش کارکنان موفق می باشند، اغلب محیط (درونی و بیرونی) را به گونه ای می سازند که هدف ها (محرک) مناسب، برای ارضا نیاز کارکنان باشد. در این مقاله ابتدا رابطه انگیزش با عملکرد مورد بررسی و سپس برنامه های چندی از سازمان ها برای ایجاد انگیزش در کارکنان و بهبود عملکرد سازمان مانند: مدیریت مبتنی بر هدف، تعدیل در رفتار، پرداخت بر اساس مهارت، مزایای انعطاف پذیر و مسایل ویژه انگیزش مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:  

بازدید 1544

دانلود 519
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    197
  • دانلود: 

    61
کلیدواژه: 
چکیده: 

امروزه بهره وری و نقش مهم آن در جهت پیشرفت و نیل کشورهای جهان به مقاصد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به خوبی روشن گردیده است و دولت ها و شرکت ها سعی می کنند با بکارگیری فنون و روش های مناسب هر چه بیشتر خود را به این شاخصه ها نزدیک کنند. ولی با کمال تاسف باید اظهار نمود که در کشور ما با وجود مطرح شدن این بحث و واگذاری آن به یکی از ارگان های دولتی بزرگ جهت تبلیغ، ترویج و بکارگیری آن هنوز گامی موثر برداشته نشده و جامعه ایرانی با مفاهیم بهره وری و دستاوردهای آن بیگانه می باشد.لذا در این مقاله سعی شده تا به صورت اجمال به توصیف صحیح بهره وری (نسبت تولید به ثمر رسیده به نهاده بکار رفته در آن) و مقایسه آن با مفاهیم مشابه دیگر مانند اثربخشی و کارایی پرداخته شود، سپس به عوامل موثر بر بهره وری یعنی عوامل داخلی و عوامل خارجی اشاره گردیده و در بخش بعدی به تجارب سایر کشورها (ژاپن، هند و سنگاپور) توجه شده است و در نهایت پیشنهاداتی کاربردی به شرح زیر در سه مقطع جهت اصلاح روند بهره وری در ایران عنوان گردیده است:در مقطع زمانی کوتاه مدت: که می توان در زمینه تشخیص و تعیین حدود تمرکز و عدم تمرکز، جلوگیری از کاهش سطح زندگی کارکنان، افزایش اختیارات مدیران و ... اشاره نمود.در مقطع زمانی میان مدت: می توان به ایجاد نظم صحیح اداری، ایجاد تناسب بین اختیارات و وظایف، اصلاح سیستم پرداخت ها، ایجاد ارتباط نزدیک بین سازمان های دولتی و خصوصی با دانشگاه ها و ... اشاره نمود.در مقطع زمانی بلندمدت: می توان به مواردی مانند ایجاد تحول در فرهنگ کار جامعه، تقویت روحیه کار گروهی، تعدیل رشد جمعیت، تقویت فرهنگ صداقت در جامعه و ... پرداخته شود.و در نهایت امیدوارم توانسته باشم گامی هر چند کوتاه درجهت معرفی و رشد فرهنگ بهره وری داشته باشم.

آمار یکساله:  

بازدید 197

دانلود 61
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    63
  • دانلود: 

    100
کلیدواژه: 
چکیده: 

وقتی به غایت و کنه جمله «اگر نتوانید اندازه گیری کنید، نمی توانید کنترل کنید و اگر نتوانید کنترل کنید، نمی توانید مدیریت کنید، و اگر نتوانید مدیریت کنید، نمی توانید بهبود ایجاد کنید.» پی ببریم آنگاه برای اندازه گیری کردن فعالیت هایمان، به دنبال تبدیل و تعریف اهداف سازمان به شاخص های قابل اندازه گیری کمی، کیفیت کارهایمان خواهیم رفت تا بتوانیم بر اساس این شاخص های تعریف شده عملکرد واحدهای تحت پوشش مناطق و شرکت های توزیع را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم و در نهایت با مقایسه عملکرد با اهداف، اثربخشی فعالیت های سازمان را بررسی نماییم. علی رغم تدوین و ابلاغ شاخص ها و عوامل ارزیابی توسط وزارت نیرو متاسفانه در نحوه ارایه مستندات عوامل ارزیابی هیچگونه راهکار و روش مطلوب و یکسانی ارایه نگردیده است. مضافا اینکه ارزیابان نیز در هر سال به یک صورت انتظارات خود را از واحد ارزیابی شونده درخواست می نمایند که این خود، ارایه و تهیه مستندات عوامل ارزیابی را مشکل تر می سازد. همچنین پس از استقرار نظام تضمین کیفیت در شرکت های توزیع و عدم تعریف جایگاه ارزیابی و ممیزی تهیه اطلاعات و مستندات و شاخص ها و عوامل ارزیابی در نظام تضمین کیفیت، حجم ثبت اطلاعات، در فرمت مناسب و یکسان را دو چندان کرده است. در این مقاله در جهت آسان سازی ثبت اطلاعات و ایجاد فرم ها و جداول بهینه در بخش ارزیابی بهره برداری با استفاده از نرم افزار اکسل به عنوان قدم اولیه در مکانیزاسیون ارزیابی و تدوین بانک اطلاعاتی جامع از تمامی عوامل ارزیابی اقدام گردیده، سپس کلیه مستندات در سیستم تضمین کیفیت تعریف شده و تهیه مستندات نه به صورت شب امتحانی بلکه در طول سال و روزانه در نرم افزار مذکور ثبت و آماده می گردد، و سوابق و مستندات جاری مربوط به سیستم کیفیت و شاخص های عوامل ارزیابی یکسان انجام و درنهایت عامل مهم موفقیت شرکت های توزیع در یکسان سازی تهیه مستندات شاخص ها و عوامل ارزیابی و پرهیز از روش سلیقه ای بیان می گردد.

آمار یکساله:  

بازدید 63

دانلود 100

تبلیغات

مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID
مرکز اطلاعات علمی SID