video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

59

دانلود:

107

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر انرژی تراکم، دانه بندی و نوع سرباره فولادی بر مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR)

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 150

چکیده

 امروزه فولاد از پرکاربردترین (مصالح) در صنعت است و مقدار مصرف آن سالیانه در حال افزایش می باشد. یکی از مهمترین محصولات جانبی فولاد سازی, سرباره فولاد است. استفاده سرباره فولاد به عنوان ضایعات این صنعت, در کاربری های ژیوتکنیکی می تواند از یک طرف در کاهش حجم انباشتاین محصول نقش داشته باشد و از طرف دیگر باعث کاهش اثرات زیست محیطی برداشت مصالح کوهی از طبیعت شود. بنابراین ضروری است تا مشخصات مهندسی این محصول به عنوان مصالح خاکریزهای مهندسی راه و راه آهن تعیین شود. در این مقاله, خصوصیات فیزیکی, مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) سرباره فولاد به عنوان مصالح اساس و زیراساس جاده و زیربالاست راه آهن مورد مطالعه قرار گرفت. دو نوع سرباره کوره فولادسازی اکسیژنی (BOF) و کوره قوس الکتریکی (EAF) به ترتیب متعلق کارخانه های ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان مورد آزمایش قرار گرفتند. در این مطالعه, آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا بر روی دو نوع دانه بندی, تحت دو سطح انرژی مختلف در حالت خشک و غرقآب انجام شد. براساس نتایج به دست آمده, سرباره های فوق فاقد رفتار خمیری می باشند و وزن مخصوص حداکثر خشک بین 97/1 تا 74/2 گرم بر سانتی متر مکعب و رطوبت بهینه بین 8 الی 5/12 درصد را دارا می باشند. نسبت باربری کالیفرنیا برای سرباره BOF در محدوده 88 الی 199 و برای سرباره EAF درمحدود 185 الی 490 برای شرایط خشک و غرقآب به دست آمد. نتایج نسبت باربری کالیفرنیا نشان می دهد, علاوه بر تراکم های معمول در راهسازی با تراکم های کمتر نیز می توان از این مصالح برای اساس و زیراساس استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، ایرج، افشاری، محمد، آقایی آرایی، عطا، و عطارچیان، ناهید. (1399). بررسی اثر انرژی تراکم, دانه بندی و نوع سرباره فولادی بر مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR). پژوهشنامه حمل و نقل، 17(2 (63 پیاپی) )، 137-150. SID. https://sid.ir/paper/993111/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی ایرج، افشاری محمد، آقایی آرایی عطا، عطارچیان ناهید. بررسی اثر انرژی تراکم, دانه بندی و نوع سرباره فولادی بر مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR). پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1399؛17(2 (63 پیاپی) ):137-150. Available from: https://sid.ir/paper/993111/fa

    IEEE: کپی

    ایرج رحمانی، محمد افشاری، عطا آقایی آرایی، و ناهید عطارچیان، “بررسی اثر انرژی تراکم, دانه بندی و نوع سرباره فولادی بر مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR)،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 17، no. 2 (63 پیاپی) ، pp. 137–150، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/993111/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی