مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

380
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری در حل مسائل کلامی بر پایه کارکرد حافظه فعال

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری در حل مسایل کلامی ریاضی و با توجه به کارکرد حافظه فعال انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش هفت دانش آموز (دو دختر و پنج پسر) هشت تا نه ساله بودند که در مرکز آموزشی ناتوانی های یادگیری شهرستان تاکستان به عنوان ناتوان یادگیری شناسایی شدند و به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. ابتدا آزمون های «ظرفیت عدد مستقیم», «ظرفیت عدد معکوس» و «ظرفیت فضایی مستقیم» از خرده آزمون های حافظه فعال در نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (کامکاری و شکرزاده, 1392) به منظور اطلاع از وضعیت حافظه فعال این دانش آموزان اجرا شد. در مرحله بعد, آن ها در مصاحبه مبتنی بر تکلیف شرکت کردند و به سوالات آزمون حساب از نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (کامکاری و شکرزاده, 1392) پاسخ دادند. پس از نوشتاری کردن متن مصاحبه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون, پنج مضمون با عنوان «اتکا بر استفاده از انگشتان برای انجام محاسبات», «مشکلات انجام عملیات ریاضی», «عدم به خاطرسپاری اطلاعات», «مشکلات درک صورت مسیله» و «مشکلات توجه و تمرکز» تبیین شد. نتیجه پژوهش بیانگر آن بود که چالش عمده این دانش آموزان در حل مسایل کلامی ریاضی در ارتباط با نقص, در حلقه واج شناختی حافظه فعال است و احتمالا آن ها برای جبران این نقص, به طرحواره دیداری-فضایی تکیه می کنند که این خود موجب تقویت هرچه بیشتر این مولفه می شود. برای تقویت حلقه واج شناختی, مداخله های حافظه فعال کلامی مانند آموزش مرور ذهنی, تکرار جملات گفتاری, گوش دادن به داستان ها و شعرهای کودکانه در سنین پیش از دبستان پیشنهاد می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن پور، مریم، یزدی، حمیده، و اخوان تفتی، مهناز. (1400). چالش های دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری در حل مسائل کلامی بر پایه کارکرد حافظه فعال. توانمند سازی کودکان استثنایی، 12(3 (پیاپی 36) )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/955631/fa

    Vancouver: کپی

    محسن پور مریم، یزدی حمیده، اخوان تفتی مهناز. چالش های دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری در حل مسائل کلامی بر پایه کارکرد حافظه فعال. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1400؛12(3 (پیاپی 36) ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/955631/fa

    IEEE: کپی

    مریم محسن پور، حمیده یزدی، و مهناز اخوان تفتی، “چالش های دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری در حل مسائل کلامی بر پایه کارکرد حافظه فعال،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 12، no. 3 (پیاپی 36) ، pp. 1–10، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/955631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button