Start: 2/8/2023 7:00:51 AMEnd: 2/8/2023 7:00:53 AM >> 224

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

168

دانلود:

39

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و ارزیابی نقش دهیاری ها بر کیفیت زندگی در روستاها؛ مطالعه موردی: دهستان کرسف شهرستان خدابنده

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 206

چکیده

 هدف مقاله حاضر بررسی و ارزیابی نقش دهیاری ها بر کیفیت زندگی روستاییان در دهستان کرسف شهرستان خدابنده است. در این راستا نخست به تاریخچه مدیریت روستایی در ایران و همچنین به دهیاری ها و وظایف آنها به عنوان مدیران اجرایی در روستاها پرداخته و سپس به بررسی و ارزیابی نقش دهیاران در کیفیت زندگی روستاییان پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق را روستاهای دهستان کرسف در شهرستان خدابنده تشکیل می دهند. تعداد نمونه در هر روستا به نسبت خانوارها انتخاب شدند. پایایی گویه های تحقیق با آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است که برابر با 0.785 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شد. برای مقایسه کیفیت زندگی در روستاهای نمونه از آزمون U من ویتنی استفاده شد. همچنین 8 شاخص آموزشی, زیست محیطی, شبکه های حمایت اجتماعی, اقتصادی, سلامتی و امنیت, محیط مسکونی, زیرساخت ها, گذران اوقات و فراغت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج از 8 شاخص مورد مقایسه در 7 شاخص تفاوت معنی داری بین روستاهای دارای دهیاری با روستاهای بدون دهیاری وجود داشت و فقط در حیطه گذران اوقات و فراغت تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، رضا، فضل الهی قمشی، سیف اله، و طالعی فرد، احمد. (1396). بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرروش در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(@no)، 131-154. SID. https://sid.ir/paper/91937/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی رضا، فضل الهی قمشی سیف اله، طالعی فرد احمد. بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرروش در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1396؛2(@no):131-154. Available from: https://sid.ir/paper/91937/fa

    IEEE: کپی

    رضا وفایی، سیف اله فضل الهی قمشی، و احمد طالعی فرد، “بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرروش در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 2، no. @no، pp. 131–154، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/91937/fa