مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

34,891
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9,834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 128

چکیده

 مقدمه: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است, مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی, ازدواج, شغل و روابط اجتماعی می باشد.روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی, سن و جنسیت در دانشجویان انجام گرفته یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی مشغول به تحصیل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه موردنظر شامل 112 نفر بوده است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (P<0.05) وجود دارد. همچنین بین سن با هوش هیجانی در سطح (P<0.05) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی با جنسیت, نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران, در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی داری وجود ندارد, اما در دو مولفه آن تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.05).بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی, علاوه بر توانایی های شناختی کلی, فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد, به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ثمری، علی اکبر، و طهماسبی، فهیمه. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی، 9(36-35)، 121-128. SID. https://sid.ir/paper/88381/fa

    Vancouver: کپی

    ثمری علی اکبر، طهماسبی فهیمه. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1386؛9(36-35):121-128. Available from: https://sid.ir/paper/88381/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر ثمری، و فهیمه طهماسبی، “بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان،” اصول بهداشت روانی، vol. 9، no. 36-35، pp. 121–128، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button