video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

14,141

دانلود:

4,479

استناد:

11

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان

نویسندگان

حمید نجمه

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 136

چکیده

 ناتوانی یادگیری ریاضیات یکی از اختلالات یادگیری ویژه است که به تاخیر بدون دلیل و معنادار در توانایی حساب مربوط می شود. برای تشخیص این اختلال باید مهارت های ریاضی کودک به طور قابل توجهی زیر سن تقویمی, هوش و عملکرد تحصیلی وی باشد. این اصطلاح اصولا افرادی را که بواسطه معلولیت های دیداری, شنیداری یا حرکتی, همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیت های محیطی, فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده اند, شامل نمی شود. در این پژوهش, ناتوانی یادگیری ریاضیات در بین دانش آموزان دوره ابتدایی بررسی و تاثیر روش آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در آنها مطالعه شده است. در این پژوهش, روش آزمایشی میدانی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه های آزمایشی, گواه و گواه بهنجار استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 70 کلاس (2800 دانش آموز دختر و پسر) دبستان های ناحیه یک آموزش و پرورش شهر تهران بود که به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. همچنین 100 دانش آموز به طور تصادفی ساده برای آزمون فرضیه ها گزینش شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های تشخیصی اختلال ریاضیات, ماتریس های پیشرونده ریون, آزمون ریاضیات و بررسی پرونده تحصیلی دانش آموز استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که میزان اختلال یادگیری ریاضیات 3.6 درصد است. میزان اختلال یادگیری در دانش آموزان پسر نسبت به دختر 3.5) درصد در مقابل 3 درصد) بیشتر است. نتایج حاصل از اجرای سه روش آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی به صورت معنی داری باعث کاهش اختلال یادگیری ریاضیات می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی

    APA: کپی

    حمید، ن. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)), 119-136. https://sid.ir/paper/8761/fa

    Vancouver: کپی

    حمید نجمه. بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 1385 [cited 2023January30];13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)):119-136. Available from: https://sid.ir/paper/8761/fa

    IEEE: کپی

    حمید، ن.، 1385. بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی, تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی, [online] 13(2 (ویژه نامه علوم تربیتی)), pp.119-136. Available: https://sid.ir/paper/8761/fa.