مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس های بین شهری

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 در مدلسازی تقاضای سفرهای مسافری بین شهری به ویژه در مدلهای ایجاد سفر یا در مدلهای مستقیم تقاضا, معمولا 3 تا 4 پارامتر مستقل موثر بر تقاضا به صورت کلاسیک انتخاب شده, سپس مدلهای ریاضی ساخته و کالیبره می شوند. فرآیند انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر, یکی از مهم ترین اجزای مدلسازی است که کمتر توسط پژوهشگران به آن پرداخته شده است. مدل های مستقیم تقاضا معمولا شامل متغیرهای جمعیتی, خصوصیات اقتصادی– اجتماعی و شاخص های بین ناحیه ای برای مدهای مختلف (هزینه ها, زمان های سفر, تواتر سرویس) هستند. در این مقاله پارامترهای موثر بر ایجاد تقاضای سفر با اتوبوس جمعیت, تعداد دانشجویان دانشگاه های آزاد و دولتی, میزان اشتغال, درآمد سرانه ماهانه خانوارهای شهری, ارزش افزوده فعالیت کارگاه های صنعتی, تعداد مشترکین تلفن همراه, و تعداد تختهای مجتمع های اقامتی در نظر گرفته شده است. همچنین زمان سفر و کرایه حمل به عنوان پارامترهای موثر بر انتخاب مد سفر با اتوبوس بین شهری در نظر گرفته شده است. در این مقاله, شیوه انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس بین شهری, بر اساس ناحیه بندی استانی در شبکه کشور با تدوین یک مدل تحلیل عاملی گام به گام ارایه و سپس اعتبارسنجی آن بیان شده است. ارزیابی نتایج حاصل از مدل تحلیل عاملی پیشنهادی برای انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس بین شهری نشان می دهد که می توان 3 عامل را از بین 9 متغیر مورد بررسی واقع شده استخراج کرد. عواملی که از مدل تحلیل عاملی پیشنهادی در این مقاله تعیین می شوند با اطمینان حدود 90 درصد, در تبیین پارامتر وابسته معنادار بوده اند.به این ترتیب با بکارگیری عوامل اصلی به دست آمده از مدل تحلیل عاملی پیشنهادی می توان فرآیند مدلسازی تقاضای سفر با اتوبوس بین شهری را از طریق کاربرد کوچک ترین مفاهیم تبیین کننده به منظور تبیین بیشترین مقدار واریانس مشترک در ماتریس همبستگی به انجام رساند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افندی زاده زرگری، شهریار، و رحیمی، امیرمسعود. (1389). مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس های بین شهری . پژوهشنامه حمل و نقل، 7(1 (پیاپی 22))، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/83849/fa

    Vancouver: کپی

    افندی زاده زرگری شهریار، رحیمی امیرمسعود. مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس های بین شهری . پژوهشنامه حمل و نقل[Internet]. 1389؛7(1 (پیاپی 22)):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/83849/fa

    IEEE: کپی

    شهریار افندی زاده زرگری، و امیرمسعود رحیمی، “مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل موثر بر تقاضای سفر با اتوبوس های بین شهری ،” پژوهشنامه حمل و نقل، vol. 7، no. 1 (پیاپی 22)، pp. 1–10، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83849/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button