مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

1,851

دانلود:

79

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درمان اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی- رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 34

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 اختلال بیش فعالی کم ‌توجهی (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder) یا به اختصار ADHD بیماری شایعی است که بروز آن در مدارس ابتدایی بین 2 تا 20 درصد می‌باشد. مبتلایان، در بخش‌هایی از مغز که با توجه و تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی مرتبط است، دچار نقص‌های جزیی اما مشکل‌زا هستند. مشکل اصلی مبتلایان، ناتوانی در تنظیم رفتار است که موجب بروز مشکلات عدیده‌ در منزل، مدرسه و در ارتباط با همسالان می‌گردد. این اختلال در زمینه‌های اقتصادی، شغلی و شخصیتی آثار منفی قابل توجهی بر فرد و اجتماع می‌گذارد. برای درمان ADHD باید از ترکیب روش‌های دارویی و غیر دارویی بهره جست. رویکردهای شناختی رفتاری که آموزش والدین و آموزگاران را در بر می‌گیرد، بخش مهمی از درمان را تشکیل می‌دهد. این روش‌ها که شامل آموزش برای شناخت صحیح بیماری و آموزش روش‌های شناختی ـ رفتاری برای یاری و مدیریت این کودکان است، اثر بسزایی در افزایش کارایی آنها داشته است. با استفاده از مطالعات قبلی و توجه به عوامل فرهنگی از سال 1377، برنامه جامعی توسط بخش فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان روزبه تدوین و اجرا شده است که در مقاله حاضر اصول درمان شناختی ـ رفتاری مزبور ذکر می‌گردد. بررسی اولیه درمان مزبور، موفقیت آن را تایید نموده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.