Start: 2/8/2023 7:29:17 AMEnd: 2/8/2023 7:29:19 AM >> 926

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

979

دانلود:

280

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 76

چکیده

 هدف: آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, یکی از آزمون های موجود برای ارزیابی عملکرد حافظه شنوایی - کلامی است. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی این آزمون است.روش: در مطالعه مقطعی حاضر که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شد, نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی در 110 جوان (55 زن و 55 مرد) سالم راست دست با میانگین سنی 1.7±21.3 سال (محدوده سنی 18 تا 25 سال) اجرا و امتیازات دو گروه با استفاده از آزمون آماری t در نمونه های مستقل با یکدیگر مقایسه شد. به علاوه, توانایی یادآوری کلمات به صورت تابعی از جایگاه آنها در فهرست, با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره در دو گروه زنان و مردان مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: میانگین امتیازات زنان در آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی 1.0± 6.73 و میانگین امتیازات مردان 0.98±6.30 به دست آمد. تحلیل آماری, بین میانگین امتیازات دو گروه در آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, تفاوت معناداری نشان داد (P=0.025) بررسی «اثر سریال» حاکی از آن بود که بین زنان و مردان در یادآوری کلمات ابتدایی و انتهایی تفاوت معناداری وجود ندارد (به ترتیب, P=0.188 و P=0.551, اما توانایی دو گروه در یادآوری کلمات میانی, از نظر آماری به طور معنادار تفاوت داشت (P=0.005).نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی - کلامی, تفاوت عملکرد حافظه در دو جنس را نشان می دهد که با نتایج اکثر آزمون های این نوع حافظه مشابه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی

    APA: کپی

    هادی زاده مقدم، اکرم، جمالی کاپک، شهرام، و رضایی، مرتضی. (1391). مدل تاثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری. پژوهش های مدیریت در ایران، 16(@no)، 203-223. SID. https://sid.ir/paper/82716/fa

    Vancouver: کپی

    هادی زاده مقدم اکرم، جمالی کاپک شهرام، رضایی مرتضی. مدل تاثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری. پژوهش های مدیریت در ایران[Internet]. 1391؛16(@no):203-223. Available from: https://sid.ir/paper/82716/fa

    IEEE: کپی

    اکرم هادی زاده مقدم، شهرام جمالی کاپک، و مرتضی رضایی، “مدل تاثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری،” پژوهش های مدیریت در ایران، vol. 16، no. @no، pp. 203–223، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82716/fa