Start: 2/5/2023 1:28:25 PMEnd: 2/5/2023 1:28:25 PM >> 225

مقاله طرح

مشخصات مقاله

مجری: واحد تربیت معلم
سال:1387 | تاریخ پایان: آذر 1387

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

332

دانلود:

0

استناد:

اطلاعات طرح

عنوان

رواسازی، اعتباریابی و هنجاریابی سیستم درجه بندی مهارت های اجتماعی (SSRS) (گرشام و الیوت، 1990) (فرم های مهد کودک و کودکستان) برای کودکان 3 تا 6 ساله شهر تهران

شماره مسلسل

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 مطالعه حاضر, به هدف رواسازی, اعتباریابی و هنجاریابی فرم های معلم و والد سیستم درجه بندی مهارت های اجتماعی (SSRS) (گرشام و الیوت, 1990) در سطوح مهد کودک (تعداد=1001 نفر) و کودکستان (تعداد=610 نفر) برای کودکان 3 تا 6 ساله شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و شیوه نمونه گیری, از نوع طبقه ای تصادفی بود.جهت بررسی مقدماتی ویژگی های روان سنجی SSRS, فرم معلم و والد سطح مهدکودک و کودکستان بر روی 100 نفر از کودکان 6-3 ساله شهر تهران اجرا شد. نتایج, نشان دهنده ضرایب اعتبار مناسب برای خرده مقیاس های مهارت های اجتماعی است. همچنین همبستگی گویه های خرده مقیاس ها با نمره کل خرده مقیاس ها (بارعاملی) جهت سنجش روایی سازه گویه های SSRS در فرم های معلم و والد سطح مهدکودک و کودکستان بررسی شد یافته های بدست آمده, نشان دهنده همبستگی معنی دار بین گویه های تشکیل دهنده هر خرده مقیاس با نمره کل آن خرده مقیاس و حمایت کننده روایی سازه گویه های SSRS در هر چهار فرم معلم و والد سطوح مهد کودک و کودکستان بود.پس از اجرای نهایی, به منظور بررسی ضرایب اعتبار فرم های معلم و والد SSRS در سطح مهد کودک و کودکستان, از روش های همسانی درونی (آلفای کرانباخ) و نیز ثبات (باز آزمایی) به تفکیک جنس استفاده گردید که نتایج تحلیل های انجام شده, نشان دهنده اعتبار هر چهار فرم معلم و والد سطوح مهد کودک و کودکستان SSRS برای هر دو جنس بود. همچنین, روایی SSRS با روش های بررسی محتوا, ملاکی, همگرا, واگرا و تحلیل عاملی بررسی شد. روایی محتواییSSRS  با بررسی میزان اهمیت مهارت های اجتماعی در رشد کودک (از نظر والد) در موفقیت کلاس درس (از نظر معلم) تحلیل شد و نتایج آن نشان داد که معلمان مهدکودک و کودکستان, همیاری و والدین در هر دو فرم, خویشتنداری را به عنوان مهمترین مولفه های مهارت های اجتماعی رتبه گذاری کردند.جهت بررسی روایی ملاکی از نوع همزمان, فرم معلم SSRS  از مقیاس رشد اجتماعی واینلند فرم والد استفاده شد. نتایج نشانگر همبستگی مثبت و معنی داری بین نمره رشد اجتماعی کودک در مقیاس واینلند و خرده مقیاس ها و نیز مقیاس کل مهارت های اجتماعی فرم های والد سطح مهدکودک و کودکستان بود. همچنین بررسی گویه های SSRS از یکسو نشانگر همبستگی مثبت بین رتبه گذاری های معلم و والد در مقیاس مهارت های اجتماعی و نیز رفتارهای مشکل دار در هر دو سطح مهد کودک و کودکستان (روایی همگرا) و از سویی دیگر, نشان دهنده همبستگی منفی بین مقیاس مهارت های اجتماعی با رفتارهای مشکل دار (روایی واگرا) در هر چهار فرم معلم و والد سطوح مهد کودک و کودکستان بود. برای بررسی ساختار عاملی SSRS, بر اساس الگوی گرشام و الیوت (1990) تحلیل های عاملی تاییدی در مقیاس های مهارت های اجتماعی, رفتارهای مشکل دار (فرم های معلم و والد سطح مهدکودک) به اضافه مقیاس کفایت تحصیلی (در سطح کودکستان) انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی, نشان دهنده برازش خوب مقیاس مهارت های اجتماعی در فرم های معلم و والد سطح مهدکودک و کودکستان کودکان شهر تهران بود. همچنین نتایج نشان داد که شاخص های تحلیل عاملی تائیدی برای فرم معلم و والد در هر دو سطح مهدکودک و کودکستان, برازش بسیارخوبی را در مقیاس رفتارهای مشکل دار در هر دو سطح مهدکودک و کودکستان و نیز مقیاس کفایت تحصیلی فرم معلم کودکستان با الگوی نظری گرشام و الیوت (1990) دارد. یافته های تحلیل آزمون های t گروههای مستقل نیز نشان داد که بر اساس رتبه گذاری مربی و والد, دختران در زیر مقیاسهای مهارت های اجتماعی و درونی سازی رفتارهای مشکل دار و نیز در مقیاس کفایت تحصیلی سطح کودکستان, میانگین بالاتری نسبت به پسران به دست آوردند, در حالی که پسران در زیر مقیاس برونی سازی و مقیاس کل رفتارهای مشکل دار به طور معناداری بالاتر از دختران رتبه گذاری شدند. تنها در زیر مقیاس جرات ورزی فرم والد, و خویشتنداری فرم معلم سطح کودکستان در درونی سازی مشکلات در هردو سطح مهدکودک و کودکستان تفاوت معنادار بین دو جنس وجود نداشت. سرانجام, هنجار های کیفی با سطوح پایین, متوسط و پایین) و نیز هنجارهای کمی با ارایه نمراتZ , T, نمرات استاندارد و نیز رتبه درصدی به تفکیک جنس و به طور مجزا برای فرم های معلم و والد سطوح مهد کودک و کودکستان کودکان شهر تهران ارایه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    مرکز اطلاعات علمی SID
    ویراستاری
    مرکز اطلاعات علمی SID

    فایل موجود نیست