video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

685

دانلود:

339

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یک الگوی اندازه گیری استعداد پذیرشTQMدر پهنه فرهنگ ملی ایران

نویسندگان

نمکین علی | مسعودی علی

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 134

چکیده

 بررسیها نشان می دهند که پیشبرد TQM به منزله رویکرد جدید مدیریت, در برنامه های تعدادی از سازمانها و شرکتهای کشور قرار گرفته است. از طرف دیگر چند بررسی نیز بر شکست 70درصد تلاشهای استقرارTQM در سازمانها و شرکتهای خارجی دلالت دارد. برای بهبود شیوه های مدیریت یا انتقال روشهای موفق از سایر جوامع لازم است شرایط اجتماعی ـ فرهنگی, شرایط زیست محیطی, اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص تلاش گردید تا نسبت به وجود زمینه پذیرش TQM در سازمانهای کشور با توجه به فرهنگ ملی ایران.که به طور فراگیر بر فرهنگهای سازمانی موجود در کشور سایه افکنده است, پژوهشی به عمل آید. در تبیین و تبدیل TQM به متغیرهای تحقیق یازده مفهوم اصولی جایزه کیفیت ملی مالکولم بالدریچ انتخاب شد و در تبیین فرهنگ ملی, از چهار بعد فرهنگی ملتها که به وسیله هافستد پیشنهاد شده استفاده شده است. با بهره گیری از فن تصمیم گیری گروهی دلفی و روش ماتریسهای فرهنگی این نتیجه حاصل شد که به طور کلی زمینه پذیرش TQM در فرهنگ ملی ایران.به طور قابل ملاحظه ای ضعیف بوده, در بین مفاهیم اصولی نامتوازن می باشد. در بین یازده مفهوم اصلی مشارکت دهی و پرورش کارکنان, کمترین زمینه پذیرش و بلند مدت نگری بیشترین زمینه رادارد که از جمله نتایج این تحقیق به حساب می آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اقدسی، محمد، ذگردی، سیدحسام الدین، و نایبی، حمیدرضا. (1381). یک الگوی اندازه گیری استعداد پذیرشTQMدر پهنه فرهنگ ملی ایران . مدرس علوم انسانی، 6(1 (پیاپی 24))، 115-134. SID. https://sid.ir/paper/6779/fa

    Vancouver: کپی

    اقدسی محمد، ذگردی سیدحسام الدین، نایبی حمیدرضا. یک الگوی اندازه گیری استعداد پذیرشTQMدر پهنه فرهنگ ملی ایران . مدرس علوم انسانی[Internet]. 1381؛6(1 (پیاپی 24)):115-134. Available from: https://sid.ir/paper/6779/fa

    IEEE: کپی

    محمد اقدسی، سیدحسام الدین ذگردی، و حمیدرضا نایبی، “یک الگوی اندازه گیری استعداد پذیرشTQMدر پهنه فرهنگ ملی ایران ،” مدرس علوم انسانی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 24)، pp. 115–134، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6779/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی