video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

1,862

دانلود:

505

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنگ نگاره های ارسباران (سونگون)

نویسندگان

رفیع فر جلال الدین

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 75

چکیده

 صخره های منقوش را شاید بتوان به عنوان قدیم ترین جلوه های هنری جامعه انسانی در نظر گرفت. سابقه این هنر را بیش از 30 هزار سال تخمین می زنند. این هنر در ایران نیز سابقه طولانی دارد. درمقاله حاضر محور اصلی معرفی و مطالعه این هنر در بخشی از سرزمین وسیع ایران (ارسباران-سونگون) می باشد. در منطقه مورد نظر صدها تصویر به صورت حکاکی و نقاشی بر روی صخره ها و پناهگاه های زیر سنگی شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته اند. این نقوش نه تنها از نظر تنوع (نقوش حیوانی- انسانی- نمادین و ...) بلکه از نظر قدمت نیز اهمیت به سزایی دارند. مطالعه مردم شناختی این نقوش اطلاعات بسیار قابل توجهی درباره وضعیت و محدوده حوزه های فرهنگی وهم چنین روابط و چگونگی اشاعه فرهنگ را در زمان های بسیار دور (پیش از تاریخ) در چهار راه قفقاز- آناتولی- زاگرس و فلات مرکزی ایران در اختیار پژوهش گران قرار می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رفیع فر، جلال الدین. (1381). سنگ نگاره های ارسباران (سونگون). مجله انسان شناسی (نامه انسان شناسی)، 1(1)، 45-75. SID. https://sid.ir/paper/66425/fa

Vancouver: کپی

رفیع فر جلال الدین. سنگ نگاره های ارسباران (سونگون). مجله انسان شناسی (نامه انسان شناسی)[Internet]. 1381؛1(1):45-75. Available from: https://sid.ir/paper/66425/fa

IEEE: کپی

جلال الدین رفیع فر، “سنگ نگاره های ارسباران (سونگون)،” مجله انسان شناسی (نامه انسان شناسی)، vol. 1، no. 1، pp. 45–75، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66425/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی