video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

554

دانلود:

287

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM ( (European Foundation for Quality Management

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 85

چکیده

 زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد, ابزار مهمی جهت اندازه گیری میزان دستیابی سازمان به اهداف کیفی و دستیابی به تعالی عملکرد است. از بین الگوهای تعالی سازمانی که در حال حاضر برای ارزیابی کیفیت خدمات در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد, الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) با استقبال بیشتری روبه‎رو شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM و شناسایی نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در تابستان سال 1390 انجام شد. ابزار گردآوری, پرسشنامه استاندارد خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQMبود. جامعه پژوهش مدیران ستادی بیمارستان بودند که از طریق سرشماری انتخاب شدند. داده ها در قالب معیارهای 9 گانه مدل EFQM جمع آوری و با استفاده از آزمون های توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: امتیازات بر اساس معیارهای 9 گانه مدلEFQM , بدین ترتیب رهبری 48.4%, خط مشی و استراتژی 44.9%, کارکنان 48.6%, منابع و مشارکت ها 49.5%, فرآیندها 46.4%, نتایج مشتری 42.1%, نتایج کارکنان 38.6%, نتایج جامعه 44%, نتایج کلیدی عملکرد 42.4% به دست آمد.بیشترین و کمترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیار منابع و شرکا و نتایج کارکنان بود. مجموع امتیازات بیمارستان 447 از 1000 محاسبه شد.نتیجه گیری: با توجه به اینکه روند ارزیابی در بیمارستان های هیات امنایی, علاوه بر استانداردهای اعتباربخشی, استفاده از مدل EFQM نیز می باشد, لذا در این پژوهش نقاط قوت و ضعف با استفاده از این مدل شناسایی و توصیه هایی به بیمارستان ارائه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرهام، محمود، فتوحی، محمدعلی، جندقی، محبوبه، و علیپور ندوشن، خدیجه. (1392). ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM ( (European Foundation for Quality Management. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 7(2 ( ویژه نامه آموزشی))، 79-85. SID. https://sid.ir/paper/490450/fa

    Vancouver: کپی

    پرهام محمود، فتوحی محمدعلی، جندقی محبوبه، علیپور ندوشن خدیجه. ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM ( (European Foundation for Quality Management. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1392؛7(2 ( ویژه نامه آموزشی)):79-85. Available from: https://sid.ir/paper/490450/fa

    IEEE: کپی

    محمود پرهام، محمدعلی فتوحی، محبوبه جندقی، و خدیجه علیپور ندوشن، “ارزیابی عملکرد بیمارستان شهید بهشتی قم بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM ( (European Foundation for Quality Management،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 7، no. 2 ( ویژه نامه آموزشی)، pp. 79–85، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/490450/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی