Start: 2/3/2023 3:36:30 AMEnd: 2/3/2023 3:36:31 AM >> 59

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

672

دانلود:

231

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دو روش آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه: اثرات نامطلوب اضطراب بر شاخص های فیزیولوژیک بدن و بروز عوارض بعد از عمل همواره یکی از مشکلات بیماران و اعضای گروه درمانی است و کاهش آن ضروری به نظر می رسد.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر دو شیوه آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 88-1378 در مرکز آموزشی - درمانی امام خمینی ساری بر روی 105 بیمار در سه گروه 35 نفره آموزش گفتاری, آموزش نوشتاری و شاهد انجام شد. نمونه گیری در دسترس و تقسیم بندی گروه ها به صورت کاملا تصادفی بود. ابزار تحقیق شامل پرسش نامه مشخصات جمعیتی, برگه ارزیابی علایم حیاتی و پرسش نامه اضطراب حالت - صفت اشپیلبرگر بود. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس تحلیل شدند.یافته ها: تفاوت معنی دار بین هر دو گروه آزمون با گروه شاهد از نظر سطح اضطراب حالت آنان در دو ساعت قبل از عمل وجود داشت (P=0.03). میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در دو ساعت قبل از عمل در گروه آموزش گفتاری به ترتیب 17.2±2 و 8.6±1 و در گروه آموزش نوشتاری به ترتیب 18.9±1 و 8.9±1 سانتی متر جیوه و این اختلاف نسبت به گروه شاهد معنی دار بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود در مرحله پذیرش بیماران در درمانگاه بی هوشی علاوه بر معاینه های معمول, آموزش شفاهی به بیماران داده شود تا بتوان از اثرات ناخواسته و مضر اضطراب بر وضعیت فیزیولوژیک کاست و دوره بهبودی بعد از عمل بدون خطری برای بیماران فراهم نمود.

استنادها

ارجاعات

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    استناددهی