مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

نشریه: پژوهش های مدیریت در ایران
سال:1392 | دوره:17 | شماره:4
صفحه شروع:1 | صفحه پایان:24

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

486

دانلود:

198

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوشه بندی اعتباری مشتریان برای ارائه تسهیلات متناسب

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 موسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود, نیاز به انجام بررسی های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمی دارند, تا از این طریق, ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تامین مالی از سوی آنان, به عمل آید, این بررسی ها را به طور عام اعتبارسنجی گویند. هدف از انجام این تحقیق رتبه بندی گروه های مشتریان و تعیین بخش های برتر از آنها می باشد تا با استفاده از آن شرکت کارگزاری بتواند عملیات تخصیص اعتبار را به نحوی مکانیزه انجام دهد. در اینجا پس از پیش پردازش اولیه از داده ها, آنها به شکل مدل RFM پردازش می شوند. سپس با استفاده از شبکه عصبی SOM به عنوان یکی از الگوریتم های خوشه بندی, مشتریان به 10 خوشه تبدیل خواهند شد. در ادامه با استفاده از مدل پیشنهادی, خوشه ها رتبه بندی می شوند. خوشه های برتر شناسایی و عملیات اعطای تسهیلات برای اعضای این خوشه ها انجام می شود. در نهایت سه خوشه 5, 1 و 7 به عنوان خوشه های برتر تعیین شدند که به عنوان مشتریان هدف می باشند. ضریب تسهیلات اعطایی به این سه خوشه برتر به ترتیب 0.271, 0.173 و 0.556 می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

    کارگاه های پیشنهادی