video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

247

دانلود:

155

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دوره آموزشی کامفورت (COMFORT) بر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه: پرستاری حرفه ای است که در متن محیط کار, ارتباطات گوناگونی را در طیف وسیعی از تفاوت های فرهنگی و اجتماعی برقرار می سازد. کامفورت از کنار هم قرارگرفتن ابتدای معادل لاتین هفت موضوع ارتباطات, جهت گیری و فرصت, ذهن آگاهی, خانواده, نظارت, پیام های تطبیقی اساسی و تکراری و تیم تشکیل شده است. این مطالعه با بررسی تاثیر دوره آموزشی کامفورت بر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی انجام گرفت. روش ها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 96 (316 نفر) بود. تعداد 60 نفر از پرستاران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه 30 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه سنجش نگرش مهارت های ارتباطی پرستاران بود که در پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. یک هفته پس از برگزاری پیش آزمون, دو جلسه آموزشی کامفورت که هر یک به مدت 4 ساعت برای نفرات گروه آزمون تشکیل و سپس پس آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار پیش آزمون در گروه آزمایش 1/34± 3/69 و در گروه کنترل 0/09± 3/78 و در پس آزمون در گروه آزمایش 1/04± 3/44 و در گروه کنترل 0/27± 4/77 بود. نتایج نشان داد که دوره آموزشی کامفورت بر تغییر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی موثر بوده و 27 درصد کل واریانس موجود در تغییر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی مربوط به دوره آموزشی کامفورت بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نقش موثر آموزش کامفورت در تغییر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی, آموزش این دوره می تواند جزء برنامه های توسعه فردی و حرفه ای پرستاران قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، راسخ جهرمی، اطهر، مختاری، زینب، علامه زاده، مرضیه، تن آسان، مینا، و ناصری جهرمی، راحیل. (1397). تاثیر دوره آموزشی کامفورت (COMFORT) بر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(4 )، 23-30. SID. https://sid.ir/paper/390484/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مهدی، ناصری جهرمی رضا، راسخ جهرمی اطهر، مختاری زینب، علامه زاده مرضیه، تن آسان مینا، ناصری جهرمی راحیل. تاثیر دوره آموزشی کامفورت (COMFORT) بر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(4 ):23-30. Available from: https://sid.ir/paper/390484/fa

    IEEE: کپی

    مهدی محمدی، رضا ناصری جهرمی، اطهر راسخ جهرمی، زینب مختاری، مرضیه علامه زاده، مینا تن آسان، و راحیل ناصری جهرمی، “تاثیر دوره آموزشی کامفورت (COMFORT) بر نگرش پرستاران به مهارت های ارتباطی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 4 ، pp. 23–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390484/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی