مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

147

دانلود:

134

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هردر و بازارزیابی مجسمه همچون هنر لمسی

نویسندگان

حیدری بردیا

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 67

چکیده

 هدفِ اصلی این مقاله دستیابی به تبیینی نو از چیستی هنرِ مجسمه و جایگاهِ آن در میانِ هنرها از راهِ بازیابی و بررسی اهمیتِ کمابیش مغفول مانده حسِ لمس در تجربه این هنر است. این موضوع نزدِ یوهان گوتفریت هردر, فیلسوفِ آلمانی سده هجدهمِ میلادی, با تمرکز بر ادعای کانونی او در رساله مجسمه: دریافتهایی درباره فرم و ریخت از رؤیای صورتبخشِ پیگمالیون پی گرفته میشود؛ در آن رساله هردر پای میفشارد که مجسمه اولاً و اساساً هنری است لمسی و درست از همین رو از اهمیتی ممتاز در میانِ هنرها برخوردار است. در پژوهشِ حاضر پس از ارائه گزارشی کوتاه از پیشینه بحث درباره سنجشِ هنرها نسبت به هم در سده هجدهمِ میلادی و کاوشِ موضعِ هردر در نسبت با این پیشینه, چنین تبیین میگردد که او با پیش نهادنِ مفهومِ نیرو به منزله معیارِ اصلی سنجشِ هنرها و همخوان دانستنِ حسِ لمسِ ما با نیروی مبهمِ هستی, مجسمه را هنری برخوردار از توانِ بنیادین برای به چنگ آوردنِ این نیرو قلمداد میکند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، بردیا. (1399). هردر و بازارزیابی مجسمه همچون هنر لمسی. کیمیای هنر، 9(34 )، 57-67. SID. https://sid.ir/paper/387878/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری بردیا. هردر و بازارزیابی مجسمه همچون هنر لمسی. کیمیای هنر[Internet]. 1399؛9(34 ):57-67. Available from: https://sid.ir/paper/387878/fa

    IEEE: کپی

    بردیا حیدری، “هردر و بازارزیابی مجسمه همچون هنر لمسی،” کیمیای هنر، vol. 9، no. 34 ، pp. 57–67، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387878/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.