مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت ویژگی های روان سنجی نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 415 | صفحه پایان 434

چکیده

 هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی (روایی و پایایی) نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی بود. روش: این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع روان سنجی بود. نمونه شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی والرند, پلتیر, بلایس و بریر (1992) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی, آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 23 گویه 7 عامل درون نگری (با مقدار واریانس تبیین شده 85/12), دستاورد (با مقدار واریانس تبیین شده 89/11), تمایز (با مقدار واریانس تبیین شده 44/10), بی انگیزشی (با مقدار واریانس تبیین شده 40/10), برون نگری (با مقدار واریانس تبیین شده 19/10), تحریک (با مقدار واریانس تبیین شده 09/7) و دانش (با مقدار واریانس تبیین شده 57/6) را تبیین می کند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی, یافته های تحلیل عاملی اکتشافی را تایید کرد. شاخص های برازش در هر دو مدل تحلیل عاملی تاییدی در سطح 001/0 مناسب به دست آمد. ضریب پایایی کلی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ (88/0) و روش بازآزمایی (86/0) در حد مطلوب به دست آمدند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادند که نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار هستند و می توان از آن برای اندازه گیری انگیزش تحصیلی در دانشجویان استفاده کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدعلی، سمیرا، معنوی پور، داوود، و صداقتی فرد، مجتبی. (1399). ساخت ویژگی های روان سنجی نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی. روان شناسی کاربردی، 14(4 (پیاپی 56) )، 415-434. SID. https://sid.ir/paper/387084/fa

    Vancouver: کپی

    محمدعلی سمیرا، معنوی پور داوود، صداقتی فرد مجتبی. ساخت ویژگی های روان سنجی نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):415-434. Available from: https://sid.ir/paper/387084/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا محمدعلی، داوود معنوی پور، و مجتبی صداقتی فرد، “ساخت ویژگی های روان سنجی نسخه دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی،” روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 415–434، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button