video

sound

نسخه انگلیسی

بازدید:

770

دانلود:

234

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین روایی و پایایی چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی و مقایسه امتیاز آنها بین دانش آموزان لکنتی و غیرلکنتی 11-6 سال

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: لکنت تلفیقی از تظاهرات بیرونی و قابل مشاهده یعنی اشکال خاص گسیختگی های کلامی و رفتارها و واکنش های درونی است که این اشکال شامل عواطف منفی مربوط به گفتار, رفتار های ارادی برای اجتناب, فرار یا پنهان کردن گسیختگی گفتار و طرز تلقی نادرست درقبال گفتار می باشد. وقایع درونی فقط می تواند توسط فرد لکنتی گزارش شود و با ادراک شنونده قابل توجیه نیست. تظاهرات درونی و بیرونی مربوط به این اختلال و اثرات متقابل آنها باید به طور کامل ارزیابی شوند, تا بتوان به اهداف درمانی دست یافت. هدف این تحقیق تعیین پایایی و اعتبار آزمون هایی بود که واکنش های درونی کودک لکنتی را نشان می داد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی, روی 96 دانش آموز لکنتی و غیر لکنتی 11-6 سال اجرا شد. بعد از معادل سازی پرسشنامه به زبان فارسی, روایی آزمونها با استناد به نمره دهی 10 صاحبنظر مشخص گردید. برای پایایی آزمونها, دانش آموزان آزمونها را دو بار در فاصله 25 روز اجرا نمودند. برای پایایی سه روش استفاده گردید: 1. مقایسه میانگین نمرات آزمونها در دو مرحله 2. بررسی ضریب همبستگی 3. بررسی ضریب تکرارپذیری. سپس توسط آزمونهای پارامتریک و غیرپارامتریک (تی زوجی, اسپیرمن, پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. همچنین برای مقایسه میانگین نمرات آزمونهای کودکان لکنتی و غیر لکنتی از روش تی مستقل استفاده گردید.یافته ها: بین میانگین نمره هر دو آزمون چک لیست رفتاری و طرز تلقی ارتباطی در دو مرحله در هر دو گروه لکنتی و غیر لکنتی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. همچنین میانگین نمره این آزمونها, بین گروههای لکنتی وغیر لکنتی تفاوت معناداری داشت (P=0.000).نتیجه گیری: چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی (بازبینی شده) در دانش آموزان لکنتی دارای پایایی و روایی می باشد و همچنین این دو آزمون نقش تمایزدهندگی در دو گروه لکنتی و غیر لکنتی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین زاده، نرجس، شاه بداغی، محمدرحیم، و جلایی، شهلا. (1389). تعیین روایی و پایایی چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی و مقایسه امتیاز آنها بین دانش آموزان لکنتی و غیرلکنتی 11-6 سال. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 4(1-2)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/357147/fa

    Vancouver: کپی

    حسین زاده نرجس، شاه بداغی محمدرحیم، جلایی شهلا. تعیین روایی و پایایی چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی و مقایسه امتیاز آنها بین دانش آموزان لکنتی و غیرلکنتی 11-6 سال. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1389؛4(1-2):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/357147/fa

    IEEE: کپی

    نرجس حسین زاده، محمدرحیم شاه بداغی، و شهلا جلایی، “تعیین روایی و پایایی چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی و مقایسه امتیاز آنها بین دانش آموزان لکنتی و غیرلکنتی 11-6 سال،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 4، no. 1-2، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357147/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی