مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای سالم در سالمندان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 51

کلیدواژه

چکیده

 مقدمهتغذیه نامطلوب زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها در سالمندان می باشد و هزینه های هنگفتی را بر دولت ها تحمیل می کند. آموزش تغذیه مناسب نقش مهمی در ارتقاء سلامت سالمندان دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای سالم در سالمندان شهر سنندج با کاربرد مدل بزنف انجام شد.مواد و روش هااین مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی و بر روی 110 سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر سنندج انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه های مدل بزنف بود. پس از تخصیص تصادفی افراد به دو گروه مداخله و کنترل, پرسشنامه بین دو گروه توزیع و اطلاعات اولیه دریافت گردید. سپس مداخله آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. 6 هفته پس از اجرای برنامه آموزشی, پرسشنامه ها توسط دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.22 تحلیل و نتایج در سطح p<0.05 معنی دار تلقی شدند.یافته هابر اساس یافته های حاصل از مطالعه حاضر, پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی, باور نسبت به ارزیابی رفتار, نگرش نسبت به رفتار و نرم های انتزاعی, در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بطور معنی دار افزایش یافت (p<0.05), ولی در میانگین نمره اعتقادات نرمی, عوامل قادرکننده و قصد رفتاری این دو گروه, تفاوت معنی داری وجود نداشت (p>0.05).نتیجه گیرینتایج حاکی از آن بود که آموزش تغذیه بر مبنای مدل بزنف, می تواند در بهبود عملکرد تغذیه ای سالم در سالمندان موثر واقع شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، فقیه سلیمانی، پرشنگ، معینی، بابک، سلطانیان، علیرضا، و رحمانی، خالد. (1396). تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای سالم در سالمندان. دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 5(1 (پیاپی 14) )، 39-51. SID. https://sid.ir/paper/264459/fa

    Vancouver: کپی

    هزاوه ای سیدمحمدمهدی، فقیه سلیمانی پرشنگ، معینی بابک، سلطانیان علیرضا، رحمانی خالد. تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای سالم در سالمندان. دانشکده علوم پزشکی نیشابور[Internet]. 1396؛5(1 (پیاپی 14) ):39-51. Available from: https://sid.ir/paper/264459/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدمهدی هزاوه ای، پرشنگ فقیه سلیمانی، بابک معینی، علیرضا سلطانیان، و خالد رحمانی، “تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای سالم در سالمندان،” دانشکده علوم پزشکی نیشابور، vol. 5، no. 1 (پیاپی 14) ، pp. 39–51، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264459/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button